گروه بورس- هدیه لطفی: بازار فرابورس در آخرین روز کاری هفته شاهد افزایش حجم صف‌های خرید بود.
در این روز نه‌تنها صف خرید ۴ نماد معاملاتی بالاست، فولاد آلیاژی یزد، افرانت و حق تقدم بانک دی همچنان پابرجا باقی ماند، بلکه چند نماد دیگر از جمله بانک دی، بانک گردشگری و حق تقدم آن و همچنین حق تقدم بانک الکترونیکی آرین نیز با صف خرید روبه‌رو شدند که به دنبال این صف‌های خرید تمام نمادهای یادشده رشد قیمت ۵درصدی را در کارنامه خود ثبت کردند.

همچنین با توجه به شرایط مساعد بازار و رشد سهامداران، حجم و ارزش کل معاملات فرابورس همچنان رشد داشت، به طوری که روزگذشته بیش از 47 میلیون سهم به ارزش 156 میلیارد و 682 میلیون ریال خرید و فروش شد. همچنین بانک دی با در اختیار داشتن 14 درصد از ارزش کل معاملات دیروز به عنوان باارزش‌ترین نماد شناخته شد.هر سهم «دی» در پایان معاملات دیروز به قیمت یک هزار و 391 ریال رسید و این شرکت با معامله 16 میلیون سهم رقمی معادل 22 میلیارد ریال کسب کرد که بدین ترتیب عنوان پرمعامله‌ترین سهم را نیز به خود اختصاص داد.
همچنین نمادهای بانک گردشگری حق‌تقدم میراث فرهنگی و گردشگری و بانک الکترونیکی آرین نیز هرکدام به ترتیب با جابه‌جایی ۵، ۹/۴ و ۱/۴ میلیون سهم رتبه‌های دوم تا چهارم را کسب کردند.
روزگذشته در بازار دوم فرابورس نیز علاوه بر معاملات نمادهای «وگردش» و «آرین» دو نماد دیگر پتروشیمی زاگرس و حق تقدم بانک آرین نیز به رقابت پرداختند که هر سهم «زاگرس» با 45 صدم درصد کاهش نرخ مواجه شد و در پایان به قیمت 12 هزار و 431 ریال رسید.
حق تقدم بانک آرین نیز با معامله ۵/۲۹ میلیون سهم به ارزش ۱۰میلیارد ریال، رقم قابل توجهی روانه بازار کرد.روزگذشته در بازار پایه نیز نمادهای معاملاتی بانک تات، فن‌آوا، سرمایه‌گذاری توسعه شمال، پتروشیمی امیرکبیر و حق تقدم آن شاهد داد و ستد سهام خود بودند که تمامی نمادهای مزبور به جز حق تقدم پتروشیمی امیرکبیر با رشد قیمت به کار خود پایان دادند.
در این روز هر حق تقدم «شکبیر» با 2درصد افت به قیمت 587 ریال رسید و در مجموع 16هزار حق تقدم مزبور به ارزش 3/9 میلیون ریال خرید و فروش شد.
همچنین در این بازار ۶۸۹ هزار سهم «تات» به میانگین قیمت هر سهم دوهزار و ۶۰۰ ریال و به ارزش کل یک میلیارد و ۷۹۲ میلیون و ۵۰۰هزار ریال داد و ستد شد.نمادهای معاملاتی «وشمال»، «شکبیر» و «فن‌آوا» نیز به ترتیب رقمی معادل ۵/۱۵۶، ۵/۳۳ و ۹/۰ میلیون ریال روانه بازار کردند.
دیروز در بازار ابزارهای نوین مالی نیز اوراق 6 شرکت ایران شرق، ماهان، نارنجستان، نفت، سامان و بانک کشاورزی شاهد معامله گواهی‌های خود بودند که گواهی سپرده بانک کشاورزی با جابه‌جایی 29 هزار و 650 برگه از اوراق خود به عنوان پرمعامله‌ترین گواهی در میان دیگر اوراق نامبرده شناخته شد.
همچنین اوراق اجاره سامان و مشارکت نفت نیز به ترتیب با جابه‌جایی ۵/۲۷ و ۵/۷ هزار برگه در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.
همچنین در این روز یک هزار و 470 برگه از اوراق مشارکت نارنجستان، 780 برگه از اوراق اجاره ماهان و 675 برگه از اوراق مشارکت ایران شرق نیز خرید و فروش شد.
تعویق در بازگشایی نماد «سیمان غرب آسیا»
در همین حال بازگشایی نماد شرکت مجتمع سیمان غرب آسیا به تعویق افتاد.
مدیر بازار فرابورس با اعلام خبر فوق افزود: با توجه به اصلاح اعلامیه پذیره‌نویسی سهام ناشی از حق تقدم استفاده نشده در افزایش سرمایه شرکت مجتمع سیمان غرب آسیا، بازگشایی نماد معاملاتی این شرکت که قرار بود روزگذشته انجام شود به تعویق افتاد.
امیر هامونی تصریح کرد: سرمایه اولیه شرکت مجتمع سیمان غرب آسیا 1/353میلیارد ریال است که با افزایش سرمایه به مبلغ 4/600میلیارد ریال می‌رسد.وی با بیان اینکه زمان بازگشایی نماد این شرکت به زودی اعلام می‌شود، گفت: شرکت مجتمع سیمان غرب آسیا ،353میلیون و165هزارو 866سهم دارد و نماد آن در روز معامله بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی می‌شود.
مدیر بازار فرابورس اظهار داشت: قیمت پایانی معاملات براساس میانگین موزون قیمت‌های معامله شده در همان روزتعیین می‌شود و بعد از بازگشایی، دامنه نوسان قیمت به میزان ۵درصد قیمت پایانی روز قبل در نظر گرفته می‌شود.
وی یادآور شد: معامله سهام با تعیین کارگزار ناظر امکان پذیر است بنابراین کارگزاران عضو فرابورس باید برای خریداران در سامانه معاملاتی کارگزار ناظر تعیین کنند.به گفته وی به دنبال بازگشایی نماد معاملاتی، پذیره‌نویسی حق تقدم استفاده نشده سهام این شرکت نیز انجام می‌شود.