گروه بنگاه‌ها- مهتاب رحمتعلی: همزمان با پذیرش شرکت «میدکو» به فرابورس افزایش سرمایه سه برابری شرکت از طریق شعبه‌های بانک پاسارگاد و فرابورس از یکشنبه ۱۶ مردادماه آغاز می‌شود. به گزارش خبرنگار ما در جلسه‌ای با حضور مسوولان شرکت و فعالان بازار سرمایه اعلام شد که سرمایه میدکو با افزایش ۳۵۰ میلیارد تومانی از ۱۷۵ میلیارد تومان به ۵۲۵ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

به گفته مسوولان هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه سهامداران قدیمی شرکت یک سهم را به عنوان اضافه ارزش دریافت خواهند کرد.

در این جلسه مهندس پورمند، مدیرعامل میدکو فعالیت‌های شرکت را تشریح کرد. پالیزدار، قائم‌مقام مدیرعامل نیز با اشاره به راه‌اندازی کامل فعالیت شرکت در نیمه دوم سال ۸۷ گفت: در حال حاضر ۱۰ شرکت در زیرمجموعه میدکو قرار دارند.

وی تصریح کرد: برای نخستین بار در ایران ۱۶ پروژه همزمان از معدن تا محصول نهایی در هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه راه‌اندازی شده است. وی افزود: از این تعداد ۱۲ پروژه در فاز یک و چهار پروژه در فاز دو به مبلغ یک هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد.

پالیزدار با اشاره به پیشرفت پروژه‌های شرکت طبق برنامه گفت: در حال حاضر پروژه کنسانتره زرند ۷۰ درصد و کنسانتره سیرجان ۸۰ درصد پیشرفت داشته است که مورد دوم تا اسفندماه ۹۰ به بهره‌برداری می‌رسد.

وی درباره پروژه زغالشویی پاندانا اضافه کرد: تجهیزات خارجی این پروژه از آفریقای جنوبی تامین شده است.

به گفته وی کارخانه فروسیلیس همدان تا تیرماه سال آینده و مس شهر بابک تا دو سال دیگر به بهره‌برداری خواهند رسید. در ادامه این جلسه ایرج اکبریه مشاور مالی میدکو گفت: برای اجرای ۱۰ پروژه عظیم از طریق سلب حق تقدم و واگذاری سهام به افزایش سرمایه مبادرت خواهیم کرد.

وی با اشاره به انتشار ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت گفت: براساس بررسی‌های صورت گرفته مشخص است در چه پروژه‌هایی قرار است سرمایه‌گذاری صورت بگیرد.

وی برآورد سود خالص امسال را ۲۰ میلیارد تومان دانست و افزود: پیش‌بینی ما برای سود خالص سال ۹۱ مبلغ ۱۰۸ میلیارد تومان، سال ۹۲ مبلغ ۱۲۰ میلیارد تومان، سال ۹۳ مبلغ ۴۲۵ میلیارد تومان و سال ۹۴ مبلغ ۶۱۵ میلیارد تومان است.

اکبریه ارزش ذاتی هر سهم میدکو را دو هزار و ۹۷۷ ریال اعلام کرد و گفت: کارشناس رسمی دادگستری قیمت هر سهم را ۲۰۴ تومان با توجه به ارزش روز دارایی‌ها و سودآوری آینده شرکت اعلام کرده است.

در ادامه این جلسه قاسمی، رییس هیات مدیره شرکت گفت: پیش‌بینی‌های ارائه‌شده با احتیاط زیاد صورت گرفته تا در صورت بروز چالش‌های جدی‌تر اقتصادی، مشکل ایجاد نشود.

وی افزود: عملکرد شرکت و پیشروی پروژه‌ها طبق برنامه نشان داده که به پیش‌بینی‌های خود خواهیم رسید.

قاسمی با اشاره به اینکه شرکت نگاه برون‌مرزی قوی دارد افزود: اگر هر محصولی را با قیمت جهانی تولید کنیم در داخل و خارج محصول ما قابل واگذاری است.

بنابراین گزارش پورمند، مدیرعامل شرکت در حالی که محصول نهایی شرکت را در انتهای برنامه، ۵۰ هزار تن مس کاتدی و ۲/۴ میلیون تن فولاد دانست، گفت: این تولید شرکت را به چهارهزار میلیارد تومان فروش در سال می‌رساند که بر این اساس تا سال ۹۵ سالانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان سود به همراه دارد.

شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه دیروز با نماد «میدکو» به عنوان چهلمین نماد معاملاتی و بیست و چهارمین شرکت در بازار اول فرابورس درج شد.

این شرکت که «مبنای خاورمیانه» با ۳۴/۳۲ درصد سهم از سهامدار آن است در زمینه تولید کنسانتره «سنگ‌آهن»، گندله سنگ‌آهن، فولاد خام، کک و مس کاتدی فعالیت می‌کند.