تعادل در بورس

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شرایط متعادلی را پشت سر گذاشت که در آن شاخص کل معادل ۲/۲۰ واحد رشد کرد و به ۲۵هزار و ۲۸۹ واحد رسید. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که بازار، شرایط متعادلی را پس از جمع آوری عرضه‌ها در روز دوشنبه شاهد بود، به همین دلیل اکثر نمادهای بازار در فضای متعادل و بدور از صف‌های خرید یا فروش فعالیت خود را شروع کردند. این امر موجب شد تا بازار تغییر چندانی را تجربه نکرده و فضا متعادل به پایان برسد.

در بازار دیروز معامله‌گران در تحولات کلان شاهد ادامه توجه‌ها به تحولات مجلس و برنامه کاندیداهای وزارت خانه‌های ۴گانه هستند. در این شرایط البته ارایه این برنامه‌ها با حاشیه‌هایی نیز همراه است. در این بین انتظار برای تغییرات مدیریتی در وزارت نفت نیز بازار را متاثر کرده است.

در بازار دیروز معامله‌گران در گروه تجهیزات شاهد ادامه اقبال به نماد صدرا بودند. در همین حال به‌رغم شرایط مثبت حضور رستم قاسمی در وزارت نفت برای صدرا، عرضه‌های سازمان خصوصی سازی در نماد آذراب نگرانی‌هایی را به دنبال آورده است. سازمان خصوصی سازی که یکبار بلوک صدرا در آذراب را به حکم دادگاه حراج کرد در ابتدای هفته، فروش خرد سهام آذراب را در بازار آغاز کرده است که این امر می تواند تبعاتی را برای صدرا به همراه بیاورد.در همین حال دیروز کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی شاهد بحث در مورد تحقیق و تفحص از برخی قراردادها و مزایده‌ها از جمله قراردادهای خرید لوله گاز و پروژه‌های واگذار شده به مپنا بود.

در گروه خودرویی دیروز سرمایه‌گذاری سایپا با صف خرید همراه بود که این صف خرید ناشی از انتشار خبرهایی در مورد واگذاری احتمالی برخی از پروژه‌های نفتی به این شرکت بود. هر چند که کارشناسان بازار تردیدهایی را در توان فنی و مالی سرمایه‌گذاری سایپا برای درگیری در پروژه‌های نفتی دارند، اما حضور مهندس قلعه بانی مدیرعامل سابق سایپا در وزارت نفت، شانس سرمایه‌گذاری سایپا را افزایش داده است.

در گروه غذایی روز گذشته مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد با اشاره به ادامه تبلیغ آدامس «وایت» در برخی رسانه‌ها از جمله تلویزیون گفت: متاسفانه به رغم اخطار قبلی به مسوولان شرکت «مینو» (تولیدکننده این آدامس) این محصول همچنان با نام سابق، در سطح جامعه تولید و برای آن تبلیغ می‌شود.

مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اینکه این شرکت وابسته به گروه آزادگان محصول مذکور را با نام بیگانه عرضه می‌کند، ابراز شگفتی و تاسف کرد و گفت: وزارت ارشاد حق استفاده از اهرم‌های قانونی را در این خصوص برای خود محفوظ می‌داند.

با توجه به هزینه انجام شده از سوی مینو برای تبلیغ برند جدید آدامس این شرکت، تغییر نام این محصول می تواند فشار سنگینی را به همراه داشته باشد. در گروه مالی دیروز بورس اوراق بهادار نیز عرضه اولین اوراق اجاره سرمایه‌گذاری امید به مبلغ ۱۰۸ میلیارد تومان را در هفته آینده اعلام کرد. در حالی که انتشار این اوراق تاکنون در فرابورس صورت گرفته است، انتقال بخشی از آن به بورس از سوی کارشناسان عجیب به نظر می‌رسد.

در گروه فلزی دیروز توافق ایالات متحده در مورد سطح بدهی‌ها باعث کاهش اندک قیمت فلزات و نفت خام شد.

در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که در آن شاخص ۲۰واحد ترقی کرد و به ۲۵هزار و ۲۸۹ واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز به ۲/۴۳میلیارد تومان بالغ شد که ۶/۱۶درصد آن را حق تقدم‌های استفاده نشده بانک کارآفرین تشکیل داد. از ۲۱۰ نمادی نیز که دیروز به روی تابلو رفتند، ۱۱۹نماد با افت ارزش و ۷۹نماد با رشد ارزش معامله شدند.