گروه بورس- مجید اسکندری: سهام ۱۲ شرکت دولتی پس از کسر سهام ترجیحی از طریق بورس، فرابورس و مزایده عرضه می‌شود. براساس اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان خصوصی‌سازی، این سازمان در نظر دارد، در اجرای قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه و مقررات مربوط به سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و مصوبات هیات وزیران و هیات واگذاری و به وکالت از صندوق تامین اجتماعی و صندوق آینده‌ساز، سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری رنا، مرکز پژوهش و مهندسی جوش ایران، نیروگسترش کردستان، صنایع تولیدی آرتام درخشان ماندگار، عمران و مسکن‌سازان منطقه شمال غرب، عمران و مسکن‌سازان منطقه مرکزی، عمران و مسکن‌سازان ایلام، عمران و مسکن‌سازان خراسان جنوبی، عمران و مسکن‌سازان زنجان، عمران و مسکن‌سازان استان کردستان، عمران و مسکن‌سازان استان مرکزی و تولیدی بافت آزاد را پس از کسر سهام ترجیحی حداکثر معادل ۵ درصد سهام عرضه شده در صورت تعلق گرفتن واگذار کند.

به گزارش خبرنگار ما مقرر شده است ۴ درصد از کل سهام شرکت سرمایه‌گذاری رنا معادل ۶۴ میلیون سهم به قیمت تابلو بورس در روز عرضه به اضافه ۲۵ درصد به شرط آنکه از مبلغ ۳۲۶۸ ریال کمتر نباشد، به صورت نقد در بورس عرضه کند.

همچنین ۱۰۰ درصد سهام مرکز پژوهش و مهندسی جوش ایران معادل یک میلیون و ۹۰۰ هزار سهم به ارزش پایه هر سهم ۲۰ هزار و ۸۷۷ ریال و به ارزش کل ۴۱ میلیارد و ۷۵۴ میلیون ریال به صورت ۲۰ درصد نقد و بقیه در اقساط سه ساله را در فرابورس عرضه کند.

براین اساس همچنین قرار است بیش از ۴۰ درصد از سهام شرکت نیروگسترش کردستان معادل ۱۱ میلیون و ۱۸۷ هزار و ۲۰۰ سهم به ارزش پایه هر سهم ۱۱۴۵ ریال و ارزش کل ۱۳ میلیارد و ۴۸۳ میلیون و ۵۲۰ هزار ریال به صورت ۲۰ درصد نقد و بقیه در اقساط دوساله از طریق مزایده واگذار کند.

صنایع تولیدی آرتام درخشان ماندگار، شرکت دیگری است که قرار است ۳۰ درصد سهام آن، معادل ۲۸۵ هزار سهم به ارزش پایه هر سهم ۱۰۰۰ ریال و به ارزش کل ۳۰۰ میلیون ریال را به صورت ۵۰ درصد نقد و بقیه در یک قسط ۶ ماهه از طریق مزایده واگذار شود.

براساس اطلاعات دریافتی، ۴۰ درصد از سهام شرکت عمران و مسکن‌سازان منطقه شمال غرب معادل ۷ میلیون و ۶۰۰هزار سهم به ارزش پایه هر سهم ۱۷۵۳ ریال و به ارزش کل ۱۴ میلیارد و ۲۴ میلیون ریال نیز به صورت ۴۰ درصد نقد و بقیه در اقساط ۲ ساله از طریق مزایده واگذار می‌شود.

شرکت عمران و مسکن‌سازان منطقه مرکزی نیز، شرکت دیگری است که قرار است ۳۰درصد از کل سهام آن معادل ۸ میلیون و ۵۵۰ هزار سهم به ارزش پایه هر سهم ۱۳۴۹ ریال و ارزش کل ۱۲ میلیارد و ۱۴۱ میلیون ریال به صورت ۴۰ درصد نقد و بقیه در اقساط ۲ساله از طریق مزایده واگذار شود.

همچنین ۲۰ درصد از سهام شرکت عمران و مسکن‌سازان ایلام معادل ۱۹۰ هزار به ارزش پایه هر سهم یک‌هزار ریال و ارزش کل ۲۰۰ میلیون ریال به صورت نقد از طریق مزایده واگذار خواهد شد.

سازمان خصوصی همچنین اعلام کرده است، ۱۷ درصد سهام شرکت‌های عمران و مسکن‌سازان خراسان جنوبی، عمران و مسکن‌سازان زنجان، عمران و مسکن‌سازان کردستان و عمران و مسکن‌سازان استان مرکزی را به صورت نقد و از طریق مزایده واگذار خواهد کرد.

براین اساس قیمت پایه هر سهم شرکت‌های یادشده به ترتیب ۲۳۱۷ ریال، ۱۴۷۹ ریال، ۱۴۵۸ ریال و ۱۴۶۲ ریال و ارزش کل سهام قابل واگذاری این شرکت‌ها نیز به ترتیب ۳۹۳ میلیون و ۸۹۰ هزار ریال، ۳۷۷ میلیون و ۱۴۵ هزار ریال، ۸۶۷ میلیون و ۵۱۰ هزار ریال و ۲۴۸ میلیون و ۵۴۰ هزار ریال اعلام شده است.

همچنین قرار است بیش از ۳۱ درصد از سهام شرکت تولیدی بافت آزادی معادل ۲میلیون و ۷۲۷ هزار سهم به ارزش پایه هر سهم یک‌هزار ریال و ارزش کل ۲ میلیارد و ۸۷۰ میلیون و ۶۴۸ هزار ریال به صورت نقد و از طریق مزایده واگذار شود.

سازمان خصوصی‌سازی آخرین مهلت شرکت در مزایده را پایان وقت اداری روز دوشنبه ۳۱ مردادماه سال جاری اعلام کرده است.

همچنین پاکت‌های مزایده راس ساعت ۱۴ روز سه‌شنبه اول شهریورماه سال جاری در سازمان خصوصی‌سازی بازگشایی خواهد شد. یادآور می‌شود اطلاعات تکمیلی در این زمینه در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان خصوصی‌سازی درج شده است.