حاکمیت افت و رکود در بورس

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته همچنان روند ضعیف خود را ادامه داد که این امر به ثبت افت ۱۸۷واحدی شاخص کل منجر شد.

شاخص با افت دیروز بار دیگر به مرز ۲۵هزار واحد نزدیک شد و عدد ۲۵هزار و ۱۱۰واحد را تجربه کرد.در همین حال افت حجم معاملات نیز که دیروز به رقم ۳۲میلیارد تومان رسید نشان از رکود سنگین بورس دارد.

کارشناسان بازار نزدیکی ماه مبارک رمضان و همچنین نبود انگیزه در میان مشتریان حقوقی عمده بازار را دلیل تداوم افت بازار ارزیابی می‌کنند.

در بازار دیروز معامله گران در تحولات کلان موثر بربازار شاهد ادامه انتشار برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت برای ۴ وزارتخانه بدون وزیر کابینه بودند.این امر دیروز با انتشار برنامه‌های وزرای نفت و صنایع و معادن و تجارت ادامه یافت.در حال حاضر البته بازار به صورت خاص به برنامه‌های این دو وزیر در حوزه شرکت‌های عمده بازار سرمایه توجه دارد.

در بازار دیروز در گروه مالی معامله گران شاهد عرضه تعداد ۵۳ میلیون و ۸۶۰ هزار سهم معادل ۸/۱۱ درصد از سهام شرکت بیمه آسیا به ارزش ۴۰۴ میلیارد ریال متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین به قیمت پایه هر سهم ۷ هزار و ۵۰۰ ریال بودند که این معامله بدون رقابت احتمالا توسط صندوق بانک‌ها خریداری شد.با انجام این معامله عملا شانس قبضه مالکیتی این بیمه توسط سرمایه‌گذاران حقیقی که در ماه‌های اخیر بخش عمده سهام این شرکت را خریداری کرده‌اند، کاهش یافت.

در همین حال دیروز معامله گران شاهد تداوم معاملات ضعیف گروه بانکی در بورس و فرابورس بود.

در گروه خودرویی دیروز بانک مرکزی موظف شد، ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی به شرکت ایران خودرو برای ساخت کارخانه خودروسازی کرمانشاه پرداخت کند.

بانک مرکزی بر اساس تکلیف دولت باید طی مدت یک ماه آینده مبلغ تسهیلات ۵۰۰ میلیارد ریالی را که مازاد بر سقف تسهیلات مصوب و موجود شرکت ایران خودرو است، به این شرکت پرداخت کند.

همچنین تسهیلات بانکی از محل صندوق توسعه ملی برای ساخت کارخانه خودروسازی کرمانشاه اختصاص خواهد یافت.

شرکت ایران خودرو نیز موظف شد طی ۱۲ ماه پس از انعقاد قرارداد با بانک عامل و اخذ تسهیلات بانکی نسبت به احداث و راه‌اندازی این کارخانه اقدام کند.

در گروه معدنی دیروز خبرهای منتشره نشان از رشد اندک قیمت سنگ آهن در بازار جهانی داشت. در همین حال نگرانی‌ها نسبت به مساله بدهی‌های آمریکا بر جو بازار سنگ آهن اثر گذاشته و چینی‌ها تمایلی به معامله در قیمت‌های بالا نشان نمی‌دهند.

از این رو برخی از فروشنده‌ها به فکر کاهش قیمت هستند.

در حال حاضر عرضه و تقاضای سنگ آهن در توازن است. در گروه تجهیزات، مدیرمالی ماشین‌سازی اراک دیروز در مصاحبه‌ای به پاسخ به شایعات در خصوص این شرکت پرداخت. به گفته نعیمی، برخی شایعات مبنی بر احتمال تعدیل مثبت سود پیش‌بینی شده «فاراک» در ماه‌های آینده بی‌اساس است.

در گروه ساختمانی دیروز انتشار آمار مجوز‌های صادره ساخت در تهران و کل کشور نشان از تداوم رکود ساخت و ساز به‌رغم بهبود شرایط دارد. بر اساس این آمار میزان پروانه‌های ساختمان در فصل زمستان ۸۹ نسبت به فصل قبل از آن ۵/۴درصد رشد یافته است که البته این آمار نسبت به فصل مشابه در سال ۸۸، ۲۱درصد رشد را نشان می‌دهد.در گروه پتروشیمی دیروز مدیرعامل پتروشیمی امیرکبیر در نشست با سردار قاسمی وزیر پیشنهادی نفت خواستار کمک وزارت نفت برای حل مشکل خوراک پتروشیمی‌ها شد.

مدیرعامل مجتمع پتروشیمی امیرکبیر گفت: وزارت نفت با بررسی مشکلات بخش خصوصی به ویژه در بحث خوراک پتروشیمی‌ها می‌تواند کمک شایانی به حل مشکلات موجود در برخی از شرکت‌های پتروشیمی به عمل آورد.

در گروه مخابرات دیروز صابر فیضی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران از واگذاری حدود ۳ میلیون خط تلفن ثابت اعتباری در کشور خبر داد.

وی گفت: «خطوط تلفن ثابت اعتباری در شهرهایی که آماده بودند، تعریف و واگذاری آنها در بیشتر شهرها آغاز شد».

فیضی تعرفه مکالمه با این دسته از خطوط تلفن ثابت را با خطوط تلفن ثابت پیش‌پرداخت فعلی یکسان عنوان کرد و افزود: «مقرر شد تعرفه مکالمه با تلفن ثابت اعتباری با تعرفه تلفن ثابت دائمی یا پیش‌پرداخت یکسان باشد و در مراکزی که امکان واگذاری آن وجود داشته، واگذار شده است».

شرکت مخابرات ایران براساس پروانه خود مجاز است تعرفه مکالمه با تلفن‌های ثابت اعتباری را ۵۰ درصد بیش از تعرفه مکالمه با تلفن‌های پیش‌پرداخت محاسبه کند.

در مجموع بازار دیروز بازاری منفی با افت شاخص بود که حجم معاملات با توجه به معامله ۱/۱۶ میلیون سهم فولاد مبارکه به ۳۲میلیارد تومان رسید. از ۲۱۵ نمادی که به روی تابلو رفتند، ۱۵۲ نماد با کاهش قیمت و ۶۲نماد با رشد ارزش معامله شدند.