گروه بورس- هدیه لطفی: بازار فرابورس اولین روز کاری هفته جاری را با تعادل آغاز کرد، به طوری که حجم و ارزش کل سهام جابه‌جا شده در این بازار نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته تغییر چندانی نداشت و در مجموع 24 میلیون سهم به ارزش 74 میلیارد ریال خرید و فروش شد.

در این روز نماد معاملاتی بانک گردشگری و حق تقدم آن سهم بسزایی در معاملات دیروز ایفا کردند، به طوری که هرکدام به ترتیب با معامله ۵ و ۱۰ میلیون سهم رقمی معادل ۶ و ۳/۲ میلیارد ریال روانه بازار کردند.همچنین در پایان معاملات دیروز صف خریدی معادل ۵/۱ میلیون سهم برای حق‌تقدم بانک گردشگری باقی ماند و بدین ترتیب این نماد رشد قیمتی ۵ درصد را تجربه کرد.این در حالی است که نماد معاملاتی بانک دی به همراه حق تقدم آن شاهد تشکیل صف فروش برای سهام خود بودند و به دنبال آن هر دو نماد یادشده افت قیمت ۵درصدی را در کارنامه خود ثبت کردند.همچنین در بازار دیروز نمادهای معاملاتی تجارت الکترونیک پارسیان، آ.س.پ، بانک سرمایه، همراه اول و فولادآلیاژی یزد به همراه گواهی‌های تسهیلات بانک مسکن با کاهش نرخ مواجه شدند.
روزگذشته در بازار دوم فرابورس علاوه بر معاملات بانک گردشگری دو شرکت پتروشیمی زاگرس و بانک الکترونیکی آرین نیز شاهد جابه‌جایی سهام خود بودند که هر دو شرکت مزبور با افت قیمت به کار خود پایان دادند.
در این بازار ۴۵۳ هزار سهم «زاگرس» به ارزش ۵ میلیارد و ۶۶۰ میلیون ریال خرید و فروش شد.همچنین هر سهم «آرین» با ۶۶/۲ درصد کاهش به قیمت یک هزار و ۳۱۸ ریال رسید و در مجموع ۲۵۲هزار و ۷۰۰ سهم آن به ارزش ۳۳۳ میلیون ریال داد و ستد شد.
در بازار پایه دیروز نیز حدود 312 هزار سهم مبادله شد و ارزش کل ناشی از آن به رقم 664 میلیون ریال رسید که این رقم از معاملات سهام 5 شرکت فن‌آوا، بانک تات، سرمایه‌گذاری توسعه شمال، پتروشیمی امیرکبیر و حق تقدم آن صورت گرفت.
در بازار اوراق مشارکت نیز گواهی ۵ شرکت ماهان، نفت، سامان، بانک کشاورزی و توسعه معامله شد که در جزئیات این معاملات می‌توان به جابه‌جایی ۳۳۰ برگه از اوراق اجاره ماهان، ۷۸۰ برگه از اوراق مشارکت نفت، ۴هزار و ۵۰۰ برگه از اوراق اجاره سامان، ۵هزار و ۹۸۰ برگه از اوراق سپرده بانک کشاورزی و ۱۴۶ برگه از اوراق مشارکت توسعه اشاره کرد.
همچنین پذیره‌نویسی اوراق مشارکت نارنجستان روزگذشته نیز ادامه یافت، به طوری که در این روز 52 هزار و 760 برگه از این اوراق به ارزش 52 میلیارد و 760 میلیون ریال پذیره‌نویسی شد.
قطعیت معامله «پایساز»
از سوی دیگر روزگذشته معامله بلوک 6/96 درصدی از سهام شرکت پایساز در بازار سوم فرابورس به قطعیت رسید.
به گزارش خبرنگار ما، در طی معاملات دیروز تعداد دومیلیون و ۸۹۸ هزار و ۳۲۵ سهم معادل ۶/۹۶ درصد از سهام شرکت پایساز به قیمت هر سهم ۷هزار و ۱۲۶ ریال و به ارزش ۲۰میلیارد و ۶۵۳ میلیون ریال به قطعیت رسید.
یادآور می‌شود بلوک مزبور در تاریخ 12 تیرماه عرضه و خریداری شده بود.