آغاز ورود شرکت‌های داتکام به بورس ایران

گروه بنگاه‌ها- مهتاب رحمتعلی: فردا ۱۰ درصد از سهام شرکت افرانت که به عنوان سی و نهمین نماد معاملاتی در بازار اول فرابورس درج شده بود، عرضه می‌شود. به این ترتیب شرکت افرانت که در گروه رایانه و فعالیت‌های وابسته فعالیت می‌کند پیشتاز ورود شرکت‌های داتکام به بازار سهام ایران خواهد شد.درآمد شرکت افرانت با ۷۲ درصد افزایش برای سال مالی ۹۰ معادل ۱۲۰ میلیارد ریال پیش‌بینی شده است. این رقم در سال ۸۹ معادل ۶۹ میلیارد ریال بود. افرانت سود هر سهم سال ۹۰ را یک هزار و ۱۹ ریال پیش‌بینی کرده که ۲۷۵ ریال معادل ۲۷ درصد را در سه ماه نخست سال پوشش داده است.

سیاست شرکت، توزیع ۷۵درصد سود خالص (۷۵۰ریال) در پایان سال ۱۳۹۰ در میان سهامداران است. به گفته مدیرعامل افرانت افزایش درآمد شرکت اغلب ناشی از افزایش سریع تقاضای پهنای باند در کشور به دلیل افزایش کاربران به ۳۲ میلیون نفر، توسعه سریع خدمات الکترونیکی در کشور و افزایش سرعت پهنای باند مورد نیاز مردم برای استفاده از این خدمات از طریق ADSL و Wimax بوده و علت تداوم رشد آن توسعه سریع فعالیت‌های دیتاسنتر و خدمات تجارت الکترونیکی شرکت است. دکتر فریدون قاسم‌زاده فروش پهنای باند پرسرعت اختصاصی به شرکت‌های ISP ، PAP و سازمانها و شرکت‌های دولتی و خصوصی را از مهم‌ترین فعالیتهای افرانت دانست و گفت: بر اساس آمار جهانی، رشد اینترنت در کشورهای پیشرفته نیز با ضریب افزایش ۱۰۰ درصد در طی سالهای اولیه آغاز و طبق قانون نلسون بتدریج با اشباع بازار به ۵۰ درصد افزایش سالانه می‌رسد.

وی افزود: طی چند سال گذشته نیز این شرایط برای ایران بوجود آمده و به دلیل عقب‌افتادگی تاریخی در رشد اینترنت در کشور در مقایسه با سایر کشورها از یک طرف و توسعه سریع خدمات الکترونیکی طی چند سال اخیر از طرف دیگر، تقاضای پهنای باند در کشور طی ۵ سال گذشته با ضریب ۱۰۰ درصد در سال افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود این روند حداقل تا پنج سال آینده تداوم یافته و پس از اشباع بازار، این رشد مانند سایر کشورها در ایران نیز به ۵۰ درصد در سال برسد. به گفته قاسم‌زاده افزایش سریع فروش پهنای باند افرانت بدون نیاز به سرمایه‌گذاری بالا و کاهش هزینه‌ها با توجه به افزایش حجم فروش (Economy of Scale) در این شرکت باعث عبور شرکت از نقطه سر به سر و در نتیجه افزایش چشمگیر حاشیه سود خدمات افرانت در سال ۹۰ شده که این امر در پیش‌بینی سود و زیان شرکت برای این سال منعکس شده است.

وی فعالیت دیتاسنتر را نیز از دیگر فعالیت‌های مهم شرکت ذکر کرد و گفت: در حال حاضر در دنیا تعداد معدودی شرکت بزرگ از جمله آمازون، گوگل و مایکروسافت در این زمینه فعالیت می‌کنند و در ایران نیز تنها تعداد کمی شرکت در زمینه ارائه خدمات دیتا سنتر مشغول به کار هستند. وی تصریح کرد: در حال حاضر افرانت از جمله شرکت‌های پیشتاز در ارائه خدمات پیشرفته دیتا‌سنتر در کشور است.

قاسم‌زاده با اشاره به اینکه پروژه بزرگ راه اندازی دیتا سنتر رایانش ابری (Cloud Computing) همگام با روند موجود در کشورهای پیشرفته جهان در شرکت افرانت در حال اجراست گفت: با راه‌اندازی دیتاسنتر جدید شرکت، که پروژه آن با سرعت بالا در حال تکمیل است، استمرار رشد درآمد و سودآوری شرکت طی سال‌های آینده محقق خواهد شد.

وی افزود: با اجرای پروژه توسعه دیتاسنتر افرانت که فاز اول آن در اواسط سال ۱۳۹۰ به بهره‌برداری می‌رسد، ظرفیت دیتاسنتر فعلی به میزان ۲۰۰ درصد افزایش خواهد یافت و علاوه بر آن ظرفیت میزبانی ۲۰ هزار سرور مجازی طی فازهای بعدی ایجاد خواهد شد.