گروه بورس- هدیه لطفی: شرکت فرابورس ایران روز چهارشنبه را با ورود سه شرکت جدید آغاز خواهد کرد.
به گزارش خبرنگار ما، فردا ۱۰درصد از سهام شرکت افرانت در بازار اول فرابورس عرضه خواهد شد. همچنین در این روز نماد معاملاتی بانک گردشگری در بازار دوم بازگشایی می‌شود.

از سوی دیگر از روز چهارشنبه پذیره‌نویسی اوراق مشارکت نارنجستان در این بازار آغاز و به مدت 7 روز ادامه خواهد داشت.
پذیره‌نویسی اوراق «نارنجستان»
براین اساس معاون نظارت و عملیات فرابورس ایران با اعلام پذیره‌نویسی نارنجستان از روز 5مرداد گفت: شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان به منظور تامین مالی مجتمع نارجستان، 800میلیارد ریال اوراق مشارکت، در بازار سوم پذیره‌نویسی می‌کند.
حسن محمد تبار با اعلام این خبر افزود: شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان با سرمایه یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، به منظور تامین مالی مجتمع نارنجستان، ۸۰۰میلیارد ریال اوراق مشارکت خود را از فردا به مدت ۷ روز، در بازار سوم پذیره‌نویسی می‌کند.
محمد تبار تصریح کرد: شرکت تامین سرمایه امین مسوولیت مشاور عرضه و تعهد پذیره‌نویسی را برعهده دارد و قیمت اسمی اوراق، یک میلیون ریال با نام و قابل معامله است که با نرخ سود سالانه 5/16درصد به مدت 5سال هر سه ماه یک بار پرداخت می‌شود.
وی یاد آور شد: برای هر کد معاملاتی اشخاص حقیقی و حقوقی حداکثر ۴۰میلیارد ریال اوراق و هر صندوق سرمایه‌گذاری مشترک با درآمد ثابت، حداکثر ۱۰۰میلیارد ریال اوراق در نظر گرفته شده است.
به گفته وی معاملات دست دوم اوراق، پس از پایان پذیره‌نویسی در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس آغاز می‌شود و سرمایه‌گذاران می‌توانند با مراجعه به کارگزاران عضو فرابورس اقدام به خرید و فروش کنند.
عرضه ۱۰ درصدی «افرانت»
همچنین محمدتبار در ادامه به عرضه سهام افرانت اشاره کرد و گفت: شرکت افرانت نیز 10درصد از سهام خود را فردا در بازار اول فرابورس عرضه می‌کند.
محمدتبار خاطرنشان کرد: این شرکت به عنوان سی و نهمین نماد معاملاتی و بیست و سومین شرکت در بازار اول فرابورس درج شده است و شرکت کارگزاری سرمایه‌گذاری ملی ایران، کارگزار عرضه‌کننده آن محسوب می‌شود.
وی افزود: هر شرکت کارگزاری به همراه تمامی شعب خود می‌تواند 25هزار سهم برای سهامداران خریداری کند.
گشایش «بانک گردشگری»
همچنین فردا نماد معاملاتی بانک گردشگری و حق‌تقدم آن نیز در بازار دوم فرابورس بازگشایی می‌شود.
در راستای بازگشایی نماد مزبور، مدیر بازار فرابورس به خبرنگار ما گفت: بانک گردشگری با سرمایه ۲۰۰میلیارد تومان در آذر ماه سال گذشته، ۱۰میلیارد تومان از سهام خود را از طریق بازار سوم فرابورس، به قیمت اسمی هر سهم ۱۰۰تومان پذیره نویسی کرده بود و چهارشنبه ۵مرداد نماد این بانک در بازار دوم فرابورس بازگشایی می‌شود.
امید هامونی در ادامه افزود: با توجه به تصویب افزایش سرمایه بانک از دو‌هزار میلیاردریال به 4هزار میلیارد ریال نماد معاملاتی حق تقدم آن هم پس از گشایش نماد معاملاتی این شرکت، بازگشایی می‌شود.
به گفته وی بانک گردشگری در حوزه ارائه کلیه عملیات مجاز پولی، مالی و بانکی در چارچوب قوانین و مقررات جدید کشور فعالیت می‌کند.
ادامه رقابت «سرامیک البرز»
از سوی دیگر روزگذشته رقابت برای خرید بلوک ۸۱/۱۶ درصدی سهام سرامیک البرز آغاز شد و ادامه این رقابت به امروز موکول شد.
روزگذشته تعداد 81 میلیون و 163 هزار و 159 سهم معادل 81/16 درصد از سهام شرکت سرامیک البرز، توسط شرکت خدمات مدیریت صبا تامین در بازار فرابورس عرضه شد که سه گروه برای تصاحب بلوک مزبور به رقابت پرداختند و به دنبال هر سهم این شرکت تا نرخ دوهزار و 852 ریال افزایش یافت و در نتیجه ادامه معامله به امروز موکول شد.
صف‌های فروش
از سوی دیگر بازار فرابورس روزگذشته را با تشکیل صف فروش برای سهام دو شرکت فولادآلیاژی یزد و حق تقدم بانک دی سپری کرد.
در این روز صف فروشی معادل ۸۹ هزار سهم برای سهام «فولای» و ۱۵۴ هزار سهم برای حق تقدم بانک دی تشکیل شد و به دنبال آن این دو شرکت به ترتیب ۴ و ۶/۴ درصد افت قیمت را در کارنامه خود ثبت کردند.
همچنین در این روز دیگر نمادهای معاملاتی از جمله آ.س.پ، بانک دی، باغمیشه و همراه اول نیز به ترتیب با 76/3، 21/1، 05/1 و 03/1 درصد کاهش نرخ مواجه شدند.
این در حالی است که نمادهای مرجان‌کار، سبحان‌دارو و لیزینگ ایرانیان به همراه امتیازات تسهیلات بانک مسکن شاهد رشد قیمت سهام خود بودند.
همچنین در مجموع دیروز بیش از 9 میلیون سهم در میان سه هزار و 712 نفر سهامدار جابه‌جا شد و ارزش کل معاملات فرابورس به رقم 111میلیارد و 214 میلیون ریال رسید که بیشترین حجم معاملات در اختیار پتروشیمی زاگرس بود.
در این روز هر سهم «زاگرس» با ۹۱/۱ درصد افزایش نسبت به معاملات روز ماقبل به رقم ۱۲ هزار و ۷۸۱ ریال رسید و تعداد دومیلیون و ۸۰۰ هزار سهم این شرکت به ارزش ۳۵ میلیارد و ۳۶۵ میلیون ریال داد و ستد شد و به این ترتیب این نماد با تامین ۳۲ درصد ارزش کل معاملات دیروز به عنوان باارزش‌ترین سهم شناخته شد.
روزگذشته در بازار پایه نیز بانک تات با جابه‌جایی یک میلیون و 500 هزار سهم ارزشی معادل سه میلیارد و 681 میلیون ریال روانه بازار کرد و به این ترتیب بیشترین حجم معاملات این بازار را کسب کرد.
همچنین در این بازار سه شرکت فن‌آوا، پتروشیمی امیرکبیر و سرمایه‌گذاری توسعه شمال نیز شاهد معاملات سهام خود بودند که هرکدام به ترتیب ۲۶، ۱۱ و ۲میلیارد ریال درآمد کسب کردند.
روز گذشته در بازار ابزارهای نوین مالی نیز اوراق‌ پنج شرکت مشارکت نفت، بانک کشاورزی، ایران شرق، ماهان و سامان خرید و فروش شد.
در جزئیات این معاملات می‌توان به جابه‌جایی ۱۴ هزار و ۴۰ برگه از اوراق مشارکت ایران شرق، ۴هزار و ۸۰۰ برگه از اوراق سپرده بانک کشاورزی، دوهزار و ۶۵۰برگه از اوراق اجاره سامان، دوهزار و ۲۶۰ برگه از اوراق اجاره ماهان و ۵۰۰ برگه از اوراق مشارکت نفت اشاره کرد.
فرابورسی‌ها گزارش سه ماهه دادند
در همین حال مهندسی روان‌ فن‌آور که سود هر سهم امسال را مبلغ ۷۰۳ ریال پیش‌بینی کرده در گزارش دوره سه ماهه نخست امسال ۱۶ درصد از این پیش‌بینی را محقق کرده است.
این مبلغ در مقایسه با دوره مشابه سال قبل از 54 درصد کاهش برخوردار است. پیشنهاد تقسیم سود «خفناور» مبلغ 422 ریال اعلام شده است.
از سوی دیگر سیمان سبزوار در عملکرد سه ماهه دوره منتهی به خردادماه از پیش‌بینی زیان هر سهم فراتر رفت. این شرکت زیان هر سهم را ۱۴۲ ریال پیش‌بینی کرده و در دوره سه ماهه ۱۴۷ ریال زیان محقق کرده است.
سبحان‌دارو نیز که سود هر سهم را مبلغ 2429‌ریال پیش‌بینی کرده توانست در دوره سه ماهه نخست سال 26 درصد از پیش‌بینی سود هر سهم را پوشش دهد.
پتروشیمی زاگرس و پردیس نیز در عملکرد سه ماهه و شش ماهه به ترتیب با ۳۱ و ۶۳درصد از تحقق پیش‌بینی سود هر سهم مواجه شده‌اند.زاگرس سود هر سهم را ۱۶۷۶ ریال و پردیس سود هر سهم امسال را ۳۱۱۷ ریال پیش‌بینی کرده‌اند.
این در حالی است که پتروشیمی امیرکبیر در عملکرد دوره سه ماهه برای هر سهم مبلغ 48 ریال زیان محقق کرده است.