گروه بورس- همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام روز گذشته شاهد تداوم رشد قیمت‌ها و افزایش سه رقمی شاخص بود.

در بازار دیروز معامله‌گران با توجه به تداوم جو مثبت بازار شاهد رشد قیمت‌ها بودند که این امر به رشد ۳۷۲واحدی شاخص کل انجامید. شاخص کل با ثبت این رشد مجددا به مرز ۲۵هزار واحد بازگشت و در پایان بازار دیروز عدد ۲۵هزار و ۱۸۱ واحد را شاهد بود. از دیدگاه کارشناسان بازار آرامش نسبی در فضای سیاسی کشور و همچنین انتشار گزارش‌های مناسب از سوی شرکت‌ها در سه ماه نخست امسال به افزایش انگیزه معامله‌گران انجامیده است. در همین حال رشد بازار و افزایش قیمت‌ها به ویژه بازگشایی‌های توام با جهش قیمتی در روزهای آینده، بازار را با چالش نقدینگی مواجه خواهد ساخت. از دیدگاه کارشناسان رشد بازار نیازمند افزایش حجم معاملات و ورود نقدینگی جدید است.

در حال حاضر برداشت اولیه از وجود نقدینگی در حاشیه بازار حکایت دارد اما باید منتظر ماند و دید آیا این نقدینگی با ورود مجدد به بازار می‌تواند رشد یکپارچه‌ای را ایجاد کند تا بازار شاهد نوسان‌های دوره ای در روزهای آتی باشد؟ در همین حال معامله‌گران با دقت روند تحولات موثر بر بازار را نیز دنبال می‌کنند. در مهم‌ترین مسائل کارشناسان در انتظار نامه رسمی رییس‌جمهوری برای معرفی وزرای پیشنهادی خود برای ۴وزارتخانه نفت، رفاه، صنایع و ورزش هستند. با توجه به اهمیت بالای سه وزارتخانه اقتصادی که اینک بدون وزیر مانده اند معرفی اشخاص نزدیک به بازار سرمایه و ارائه برنامه‌های هر کاندیدا در مورد بازار سرمایه و شرکت‌های موجود در آن می‌تواند برای بازار مهم باشد.

در بازار دیروز معامله‌گران شاهد بازگشایی ۳۵نماد متوقف از جمله برخی از نمادهای عمده بازار نظیر ایران خودرو، سایپا، حفاری شمال، بانک‌های ملت و تجارت و پتروشیمی آبادان بودند که این بازگشایی‌ها عموما به دلیل جو مناسب بازار با جهش قیمتی همراه بود. به‌رغم فصل کم فروغ مجامع که به دلیل تقسیم سود عموما پایین شرکت‌های بورس چندان بازدهی برای معامله‌گران نداشت، بازگشایی روز‌های اخیر تا حدودی خلأ سود نقدی مجامع را جبران کرده است.

در بازار دیروز در گروه بانکی معامله‌گران مجددا تشکیل صف خرید سنگین برای بانک پارسیان را در شرایطی شاهد بودند که گزارش‌های منتشره از سوی بانک‌های دولتی و خصوصی در سه ماهه نخست امسال از شرایط مناسبی برخوردار است. همین شرایط موجب شده است اکثر بانک‌های موجود در بازار سرمایه با رشد قیمتی همراه شوند. در فرابورس نیز دیروز اطلاعیه اولیه برای گشایش نماد بانک گردشگری در فرابورس منتشر شد.

در گروه فلزی، مجری طرح‌های توسعه مجتمع فولاد آلیاژی ایران از پیشرفت ۷۰ درصدی طرح‌های زیر سقفی این شرکت تا ابتدای خرداد امسال خبر داد.

حکم‌الله بابایی افزود: براساس برنامه ریزی انجام شده، پروژه کوثر (کوره سوم ذوب و خط ریخته‌گری مداوم)، در خرداد ۱۳۹۱ به بهره‌برداری کامل خواهد رسید.

بابایی، میزان پیشرفت پروژه «یزد یک» را تا پایان خرداد امسال ۲/۱۱ درصد بیان کرد و گفت: موافقت نهایی تامین منابع مالی این پروژه به صورت سندیکایی از بانک‌های توسعه صادرات و صنعت و معدن، با عاملیت بانک توسعه صادرات دریافت شده و گشایش LC مربوطه، مراحل نهایی خود را طی می کند.

در گروه سیمانی دیروز سیمان بهبهان در بازگشایی نماد پس از تعدیل سود ناشی از افزایش قیمت سیمان جهش ۳۷درصدی قیمت را تجربه کرد.

در گروه مخابرات، دیروز مخابرات ایران با صف قابل ملاحظه خرید همراه شد. در همین حال همراه اول نیز دیروز رشد قیمتی را تجربه کرد.

در گروه شرکت‌های هلدینگی دیروز معامله‌گران در شرایطی با صف خرید صندوق بازنشستگی مواجه بودند که پتروشیمی جم با تقسیم ۵۰۰ریالی سود نقدی سود کمتری را از برآورد اولیه «صندوق» تقسیم کرده است. در همین حال احتمال عدم انجام فروش بلوک ایران خودرو که این شرکت در پیش‌بینی سود سال جاری پیش‌بینی کرده است نیز تحقق سود «وصندوق» را با ابهام مواجه می‌سازد.

در مجموع بازار دیروز بازار مثبتی بود که حجم معاملات به ۲/۴۹میلیارد تومان رسید که ۲۵/۱۶درصد ارزش معاملات را جابه‌جایی ۲۸میلیون سهم بیمه البرز تشکیل داد. جابه‌جایی‌ها روز شنبه و دیروز بیمه البرز در مجموعه سهامداران عمده از جمله تامین اجتماعی صورت گرفته است.