گروه بورس- بازار آتی در معاملات این هفته شاهد خروج قراردادهای تیرماه از گردونه معاملات بود.
به گزارش خبرنگار ما، دبیر کارگروه معاملات آتی با بیان این مطلب آخرین وضعیت تحویل و تسویه این قراردادها را تشریح کرد.

تاج‌آبادی گفت: به دلیل آخرین هفته تیرماه، نماد معاملاتی قراردادهای «فولاد»، «ومعادن» و «سایپا» متوقف بود و این قراردادها به صورت نقدی تسویه شدند. این در حالی است که «ومعادن» هیچ موقعیت بازی نداشت، اما «فولاد» با 84 موقعیت باز و «خساپا» با 7 موقعیت تعهدی باز مشمول تسویه نقدی شدند.
وی افزود: قراردادهای «وکار»، «کچاد» و «شخارک» تیرماه نیز بدون موقعیت باز از بازار آتی خارج شدند.
تاج‌آبادی خاطرنشان کرد: بیشترین موقعیت باز قراردادهای آتی تیرماه در «فملی» تیرماه بود که با 111 موقعیت باز وارد دوره تسویه شد. در این نماد تمامی فروشنده‌ها به جز یک مورد به تعهدات خود عمل کردند و سهم را داشتند؛ اما در مقابل 32 خریدار اقدام به واریز وجه کردند و سایر خریداران نکول کردند. همچنین «وغدیر» تیرماه با 48 موقعیت باز وارد دوره تسویه شد که 27 فروشنده این نماد و 40 خریدار آن به تعهدات خود عمل کردند و سایرین بدون انجام تعهدات خود، نکول کردند.
تاج‌آبادی خاطرنشان کرد: «اخابر» تیرماه نیز با ۳۷ موقعیت باز، قراردادهای تیرماه خود را به پایان برد که فروشنده‌ها به جز یک مورد با داشتن سهم، به تعهد خود عمل کردند، اما تمامی خریداران این نماد با عدم پرداخت وجه نقدی، از تعهدات خود نکول کردند.
همچنین «وکار» تیرماه با 6 موقعیت باز وارد دوره تحویل و تسویه شد.
وی در پاسخ به این سوال که بازگشایی قراردادهای جدید آبان‌ماه چه زمانی صورت خواهد گرفت؟ افزود: طبق اعلام شرکت مدیریت فناوری احتمالا روز شنبه سیستم معاملات آتی به بازار نقدی منتقل می‌شود و فعال کردن قراردادهای جدید آبان ماه نیز به همان زمان موکول شده است.
وی در خصوص معاملات این هفته بازار آتی خاطرنشان کرد: در بازار این هفته 177 قرارداد در 43 روز از سوی معامله‌گران داد و ستد شد که ارزش معاملات را به 4 میلیارد و 694 میلیون ریال رساند.
پایان هفته متعادل آتی
بازار آتی با تمامی رکودی که داشت در آخرین روز معاملاتی این هفته شاهد معامله 50 قرارداد به ارزش یک میلیارد و 945 میلیون و 447 ریال بود. دیروز یک قرارداد «شخارک» شهریور با 660 ریال افزایش قیمت معامله شد و تا قیمت تسویه آن به 17 هزار و 460 ریال افزایش یابد. این در حالی است که 20 تقاضای فروش در قیمت 17 هزار و 427ریال به ثبت رسیده بود که هیچ فروشنده‌ای در آن اقدام به معامله نکرد. این در حالی است که «فملی» شهریور با 35 قرارداد شاهد افزایش 70ریالی قیمت تسویه بود که با نوسان 31/1 درصدی در قیمت 5394 ریال تسویه شد.
از سوی دیگر «وغدیر» و «اخابر» شهریور به ترتیب با ۵ و ۱۱ قرارداد معامله شده به ترتیب ۳۰ ریال افزایش و ۴۱ ریال کاهش قیمت را تجربه کردند. بازار دیروز آتی بازاری با عرضه و تقاضای مناسب بود که به دلیل اختلاف قیمت‌های پیشنهاد خریدار و فروشنده، معاملات بیشتری صورت نگرفت.