گروه بورس- هدیه لطفی: در آخرین روز کاری هفته ارزش کل معاملات بازار سهام فرابورس با جابه‌جایی 8میلیون سهم به رقم 88 میلیارد ریال رسید که این رقم در مقایسه با ارزش معاملات روز سه‌شنبه 31 درصد کاهش نشان می‌دهد.

در روز گذشته شرکت‌های پتروشیمی زاگرس و سرمایه‌گذاری خوارزمی با معامله به ترتیب ۱/۲ و ۵/۱ میلیون سهم بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند و در نهایت هر سهم آنها قیمت ۱۲۵۰۰ ریال و ۱۸۷۷ ریال را در سیستم معاملات ثبت کرد.
همچنین شرکت سبحان دارو با دودرصد افزایش، بیشترین رشد قیمت را داشت و به نرخ 17هزار و 800ریال رسید و حق تقدم بانک دی همچنان با کاهش 8/4درصدی بیشترین کاهش قیمت را در نرخ 376 ریال تجربه کرد.
همچنین در این بازار هر سهم همراه اول افزایش نرخی معادل ۲۳صدم درصد را تجربه کرد و با جابه‌جایی ۵۱۸ هزار سهم، ارزشی معادل ۸/۲۱میلیارد ریال کسب کرد و بدین ترتیب به عنوان یکی از باارزش‌ترین نمادهای دیروز شناخته شد.
یادآور می‌شود نماد «زاگرس» با روانه کردن مبلغی معادل 27 میلیارد و 262 میلیون ریال به بازار باارزش‌ترین سهم دیروز بود.
از سوی دیگر روز گذشته نرخ امتیاز تسهیلات مسکن به جز در فصل پاییز، با کاهش مواجه شد.
براین اساس هر گواهی دوره مهر، آبان و آذرماه به ترتیب 34، 49 و 20صدم درصد افزایش قیمت را ثبت کردند.
همچنین روز گذشته نماد بانک الکترونیکی آرین در بازار دوم فرابورس معامله شد و هر سهم آن با ۵ درصد افزایش نرخ به قیمت یک‌هزار و ۳۰۱ ریال رسید. همچنین در مجموع ۱۸۰ هزار سهم این شرکت به ارزش ۲۳۴ میلیون ریال خرید و فروش شد.
در بازار پایه نیز دو شرکت سرمایه‌گذاری توسعه شمال و بانک تات شاهد معامله سهام خود بودند.
براین اساس هر سهم «وشمال» با ۵۶ صدم درصد کاهش به میانگین قیمت یک‌هزار و ۷۹۱ ریال رسید. این در حالی است که بانک تات شاهد رشد قیمت سهام خود بود و در پایان میانگین قیمت دوهزار و ۴۴۹ ریال را ثبت کرد.
همچنین در این روز حدود 3میلیون سهم «تات» به ارزش 7میلیارد و 192 میلیون ریال و تعداد 18 هزار سهم «وشمال» به ارزش 2/32 میلیون ریال جابه‌جا شد.
در بازار ابزارهای نوین مالی نیز گواهی سپرده بانک کشاورزی با خرید و فروش ۶هزار و ۵۲۰ برگه به عنوان پرمعامله‌ترین گواهی شناخته شد. همچنین در این روز تعداد سه هزار و ۳۰۰ برگه از اوراق اجاره سامان، ۳۶۰ برگه از اوراق سپرده سعدی و ۱۰۰ برگه از اوراق مشارکت نفت داد و ستد شد.