گروه بورس- هدیه لطفی: شرکت فرابورس ایران در دوره سه ماهه نخست سال جاری توانست 47 درصد از پیش‌بینی سود هر سهم خود را محقق کند.

براساس اطلاعیه ارسالی سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت فرابورس ایران پیش‌بینی سود هر سهم خود را برای سال مالی منتهی به پایان اسفندماه ۹۰ با سرمایه ۱۰۰ میلیارد ریال به طور خالص مبلغ ۵۶۷ ریال در نظر گرفته است که شرکت تا پایان خردادماه سال‌جاری، ۲۶۹ ریال معادل ۴۷ درصد از این رقم را پوشش داده است. همچنین مطابق با صورت‌های مالی حسابرسی شده، سود هر سهم سال ۸۹ شرکت نیز با تحقق ۸۲۰ ریالی به بازار منعکس شده است.
همچنین در دوره مزبور، فروش و درآمد ارائه خدمات شرکت با 29 درصد پوشش به رقم 26 میلیارد و 390 میلیون ریال رسیده است.
این در حالی است که در دوره مشابه سال قبلی تنها یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال از این محل درآمد کسب شده است.
فرابورس توانسته است در دوره سه ماهه مزبور، 29 درصد از سود ناخالص و 40 درصد از سود عملیاتی خود را پوشش دهد که این رقم‌ها به ترتیب معادل 3/26 و 2/21 میلیارد ریال بوده است.
شرکت درخصوص مبلغ هزینه‌های مالی در پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی ۹۰، اعلام کرده است «مبلغ ۲/۱۰ میلیون ریال هزینه‌های مالی درج شده در بودجه سال مالی منتهی به پایان اسفندماه ۹۰، مربوط به ۱۲۰ میلیارد ریال هزینه تامین مالی از سیستم بانکی کشور با نرخ ۱۷ درصد جهت افزایش دارایی‌های ثابت (خرید ساختمان) به مبلغ ۲۷۰ میلیارد در نیمه دوم امسال است و هزینه‌های استهلاک ساختمان با نرخ ۷ درصد نزولی برای شش ماهه دوم سال مالی مذکور به مبلغ ۰۹/۶ میلیون ریال در سرفصل هزینه‌های اداری و عمومی انعکاس یافته است.»
هیات مدیره فرابورس در نظر دارد، 35 درصد از سود خالص سال مالی 90 را جهت تقسیم بین سهامداران به مجمع عمومی عادی سالانه پیشنهاد کند.
«آ.س.پ» در جمع فرابورسی‌ها
از سوی دیگر با عرضه 10درصد از سهام شرکت آ.س. پ، هر سهم شرکت به قیمت 3100 ریال در بازار سهام فرابورس کشف قیمت شد.
روزگذشته شرکت آ.س. پ با عرضه ۲۰ میلیون سهم معاملات خود را به عنوان بیست و سومین شرکت در بازار سهام فرابورس آغاز کرد و هر سهم آن سه هزار و ۱۰۰ ریال قیمت خورد.
براساس این گزارش، کارگزاری بانک صادرات نقش کارگزار عرضه‌کننده این شرکت 200میلیارد ریالی را برعهده داشت.
همچنین دیروز با عرضه ۱۰درصدی سهام شرکت آ.س.پ به ارزش ۶۲میلیارد ریال، ارزش معاملات بازار سهام فرابورس به رقم ۱۹۵میلیارد ریال رسید.
همچنین شرکت آ.س.پ پیش‌بینی سود هر سهم خود را برای سال مالی منتهی به پایان شهریورماه 90، 879 ریال اعلام کرده است که این رقم با سرمایه 200 میلیارد ریالی شرکت در نظر گرفته شده است.
این در حالی است که سود حسابرسی شده سال ۸۹ شرکت که با سرمایه ۱۲۰ میلیارد ریالی برآورد شده، مبلغ ۶۶۸ ریال بوده است.
همچنین «آ.س.پ» در دوره 6 ماهه نخست سال مالی خود توانسته است 183 ریال معادل 21 درصد از پیش‌بینی سود سالانه را پوشش دهد.
پایان خوش هفته
از سوی دیگر بازار فرابورس آخرین روز کاری هفته را در شرایط مثبتی سپری کرد به طوری که ارزش کل معاملات این بازار با 35 درصد رشد نسبت به معاملات روز سه‌شنبه به رقم 200 میلیارد ریال رسید که این رقم ناشی از معامله 31 میلیون و 500 هزار سهم در میان 5 هزار و 484 نفر سهامدار بود.
البته ۲۰ میلیون سهم از معاملات دیروز به عرضه اولیه «آ.س.پ» تعلق داشت.
همچنین روزگذشته نماد پتروشیمی زاگرس با معامله 8/6 میلیون سهم، رقمی معادل 85 میلیارد ریال روانه بازار کرد و بدین ترتیب به عنوان باارزش‌ترین سهم دیروز شناخته شد.
همچنین حق‌تقدم سرمایه‌گذاری خوارزمی یا معامله ۱۷ میلیون و ۲۰۰ هزار سهم، بیشترین حجم مبادلات را به خود اختصاص داد.
روزگذشته 9 نماد معاملاتی از جمله بانک سرمایه بانک الکترونیکی آرین، سیمان سبزوار و فولاد آلیاژی یزد شاهد افت قیمت سهام خود بودند.
در این میان نماد بانک سرمایه با ثبت ۹۶/۴ درصد افت، بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرد و هر سهم آن در پایان معاملات به نرخ دوهزار و ۲۴۳ ریال رسید.
این در حالی است که تمامی امتیازات تسهیلات بانک مسکن شاهد رشد قیمت سهام خود بودند.
روزگذشته امتیازات تسهیلات مسکن با تشکیل صف خرید از سوی سهامداران روبه‌رو شدند و در پی صف خرید مزبور تمامی آنها افزایش نرخ را تجربه کردند.
در میان گواهی‌های مزبور امتیاز دوره آبان‌ماه شاهد بیشترین افزایش نرخ بود به طوری که هر سهم آن با 54/4 درصد رشد به قیمت 776 هزار و 615 ریال رسید.
در بازار پایه فرابورس نیز روزگذشته ۴ نماد معاملاتی فن‌آوا، سرمایه‌گذاری توسعه شمال، پتروشیمی امیرکبیر و حق تقدم آن معامله شدند.
در این بازار هر سهم «وشمال» و «شکبیر» به ترتیب 47/3 و 27/1 درصد افزایش نرخ را تجربه کردند. این در حالی است که فن آوا با 93/4 درصد و حق تقدم پتروشیمی امیرکبیر با 91/4 درصد افت نرخ مواجه شدند.
همچنین روزگذشته حق تقدم پتروشیمی امیرکبیر با حجم معاملاتی ۱۹۰ هزار سهم به عنوان پرمعامله‌ترین سهم بازار شناخته شد.
همچنین «شکبیر» با روانه کردن مبلغی معادل 205 میلیون ریال باارزش‌ترین سهم دیروز بود.
در بازار ابزارهای نوین مالی نیز، ۱۵ هزار و ۱۱۰ برگه از اوراق سپرده بانک کشاورزی، دوهزار و ۴۳۰ برگه از اوراق مشارکت نفت، ۴۰۰ برگه از اوراق سپرده سعدی، ۲۰۰ برگه از اوراق اجاره سامان و ۱۳۰ برگه از اوراق اجاره ماهان خرید و فروش شد.
افزایش سرمایه «ودی»
از سوی دیگر بیمه دی در نظر دارد سرمایه خود را از مبلغ ۶۱۰ میلیارد و ۷۲۳ میلیون و ۴۶۸ هزار ریال به مبلغ یک هزار میلیارد ریال از محل آورده نقدی سهامداران افزایش دهد.
مدیر فرابورس کارگزاری سهم آشنا در رابطه با افزایش سرمایه مزبور به خبرنگار ما گفت: طبق پیش‌بینی‌های به عمل آمده، پس از اعمال افزایش سرمایه «ودی»، پرتفوی بیمه‌ای این شرکت از 60 میلیارد تومان به بیش از 100 میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.
یاسر کارگری در ادامه افزود: همچنین پیش‌بینی می‌شود سود هر سهم «ودی» نیز به رقم ۲۷ تومان برسد.
این در حالی است که اکنون پیش‌بینی سود هر سهم این شرکت 55 ریال است.
وی در ادامه به دلایل افزایش سرمایه مزبور اشاره کرد و افزود: این افزایش سرمایه در راستای افزایش سهم نگهداری داخلی، افزایش حوزه عمل در بخش سرمایه‌گذاری و ارتقای وضعیت شرکت از نظر رتبه‌بندی ارتقایی صورت خواهد گرفت.
کارگری مهلت افزایش سرمایه بیمه دی را 60 روز کاری اعلام کرد.
یادآور می‌شود شرکت کارگزاری سهم آشنا به عنوان مشاور شرکت بیمه دی در این افزایش سرمایه انتخاب شده است.