گروه بورس- هدیه لطفی: نماد معاملاتی بانک دی به عنوان سومین بانک و با قیمت هر سهم 1499 ریال وارد بازار فرابورس شد.
روزگذشته بانک دی پس از دو بانک سرمایه و آرین سکوی سوم را به خود اختصاص داد و هر سهم این شرکت در نرخ یک هزار و ۴۹۹ ریال کشف قیمت شد.

در عرضه اولیه دیروز، تعداد 11 میلیون و 442 هزار و 230 سهم این شرکت به ارزش 18 میلیارد و 500 میلیون ریال داد و ستد شد.مدیرعامل فرابورس نیز با اشاره به عرضه سهام بانک دی در این بازار گفت: روزگذشته بانک دی به عنوان بیست و دومین شرکت و سومین بانک فرابورسی معاملات سهامش در فرابورس آغاز شد.
مصطفی امیدقائمی در ادامه افزود: روزگذشته
11 میلیون و 440 هزار سهم این شرکت بین 1420 تا دوهزار ریال معامله شد که در نهایت با میانگین قیمت1499 ریال قیمت خورد.به گفته مدیر عامل فرابورس با معامله سهام این شرکت ارزش بازار فرابورس حدود 3 هزار میلیارد ریال دیگر افزایش پیدا کرد. امیدقائمی در ادامه به روش جدیدی که فرابورس در خصوص شرکت‌های سهامی عام اجرا می‌کند، اشاره کرد و گفت: با توجه به قانون، سهام شرکت‌های سهامی عام باید در فرابورس یا بورس معامله شوند، اما شرکت‌های سهامی وجود دارد که سهامداران خرد زیادی دارند و به اصطلاح بازار، سهام آنها شناور است. براساس دستورالعمل‌های موجود فرابورس این شرکت‌ها نیازی به عرضه اولیه ندارند و تنها با بازگشایی نماد معاملاتی شرکت بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت به صورت حراج پیوسته (بدون مرحله پیش گشایش) گشایش می‌یابد. امید قائمی ادامه داد: در این روش قیمت پایانی معاملات بر اساس میانگین موزون قیمت‌های معامله شده تعیین می‌شود و از روز پس از گشایش، دامنه نوسان قیمت به میزان 5 درصد قیمت پایانی روز معاملاتی قبل تعیین می‌شود. وی با اعلام اینکه نماد حق تقدم این بانک هم بازگشایی شد، تاکید کرد: با توجه به عدم ثبت افزایش سرمایه بانک دی، سود نقدی هر سهم در مجمع عمومی عادی سالانه به دارندگان حق تقدم خرید سهام بانک دی تعلق نمی گیرد.
«تات» در راه فرابورس
مدیر عامل فرابورس در بخش دیگری از سخنانش به ورود بانک تات به فرابورس اشاره کرد و گفت: در صورت اتمام مراحل سپرده‌گذاری سهام بانک تات، نماد معاملاتی «تات» از روز دوشنبه آینده در بازار پایه فرابورس گشایش خواهد یافت. وی در ادامه افزود: بهتر است کارگزاران هرچه سریع‌تر نسبت به تعیین کارگزار ناظر برای مشتریان خود در سامانه معاملاتی اقدام کنند.
عرضه بلوکی «مپنا»
از سوی دیگر روزگذشته معاون نظارت و عملیات فرابورس از عرضه بلوکی سهام مپنا در بازار فرابورس خبر داد و افزود: 48/34 درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری گروه مپنا به قیمت پایه هر سهم سه هزار و 120 ریال در روز شنبه 25تیر در بازار سوم فرابورس عرضه می‌شود. حسن محمد تبار در ادامه گفت: شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران به وکالت از طرف شرکت‌های زیرمجموعه مپنا قصد دارد، 440میلیون و 793هزارو 438سهم معادل 48/34درصد و به ارزش یک هزار و 375 میلیارد ریال، از سهام شرکت سرمایه‌گذاری گروه مپنا را به طور یکجا و به صورت شرایطی و به قیمت پایه هر سهم 3120ریال از طریق عرضه در بازار سوم فرابورس به فروش برساند.وی تصریح کرد: شرکت سرمایه‌گذاری کارکنان گروه مپنا، با داشتن سهام عادی و ممتاز و سرمایه یک هزار و 278 میلیارد و 403 میلیون ریال در زمینه خرید و فروش سهام و انبوه سازی ساختمان و انجام عملیات بازرگانی فعالیت می‌کند.به گفته وی شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران- مپنا 58/24، شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا -توکا 76/13، شرکت مهندسی و ساخت پره توربین مپنا- پرتو 75/6، شرکت تولید برق عسلویه مپنا 24/5، شرکت نیروگاه جنوب اصفهان 24/5 و سایر سهامداران 43/44درصد از سهام این شرکت را برعهده دارند.
قطعیت معامله «پتروممسنی»
همچنین روزگذشته معامله بلوک 20 درصدی سهام شرکت پتروشیمی ممسنی، در بازار سوم به قطعیت رسید.
براین اساس دیروز معامله ۱۰۰میلیون سهام معادل ۲۰درصد از سهام شرکت پتروشیمی ممسنی به قیمت هر سهم یک هزار و ۶۰۱ ریال و به ارزش ۱۶۰میلیارد و یکصد میلیون ریال به قطعیت رسید.بلوک مزبور در تاریخ ۲۴ خردادماه در بازار سوم فرابورس عرضه شده بود.
تاخیر در عرضه «آ.س.پ»
در همین حال عرضه اولیه سهام شرکت آ.س.پ در بازار فرابورس به تاخیر افتاد.به گزارش خبرنگار ما، قرار بود روزگذشته تعداد ۲۰ میلیون سهم شرکت آ.س.پ برای اولین بار در بازار اول فرابورس عرضه شود که عرضه اولیه مزبور به علت تاخیر در ارسال اطلاعات مربوط به صورت‌های مالی شرکت به سازمان بورس و اوراق بهادار به تاخیر افتاد. بنابه اعلام ناظر بازار فرابورس امروز تعداد ۲۰ میلیون سهم آ.س.پ عرضه می‌شود.
تعلیق در عرضه «ثغدیر»
از سوی دیگر عرضه سهام شرکت توسعه صنعت ساختمان غدیر خوزستان تا اطلاع بعدی به تعویق افتاد.
براین اساس شرکت توسعه صنعت ساختمان غدیر خوزستان به دلیل ارائه نکردن اطلاعات مربوط به صورت‌های مالی خود به بورس تا اطلاع ثانوی شاهد عرضه اولیه سهام خود نخواهد بود.پس از ارائه اطلاعات مزبور نماد «ثغدیر» بازگشایی و سهام آن در فرابورس معامله می‌شود. یادآور می‌شود قرار بود روزگذشته دومیلیون سهم غدیر خوزستان برای اولین بار پس از پذیرش در بازار اول فرابورس عرضه شود.
تعادل در بازار
از سوی دیگر بازار فرابورس روز گذشته را مطابق روال روزهای اخیر معاملاتی در حالت تعادل سپری کرد.در این بازار از 25 نماد معامله شده، 10 نماد با افزایش نرخ و مابقی با کاهش قیمت به کار خود پایان دادند.در این راستا می توان به افزایش نرخ نمادهای معاملاتی مرجان کار، فولاد آلیاژی‌یزد، سیمان سبزوار و کویرتایر اشاره کرد.این در حالی است که نمادهای روان فن آور، همراه اول و بانک سرمایه هر کدام به ترتیب 74/2 ،59/2 و 49/4 درصد کاهش را در کارنامه خود ثبت کردند. در این روز بانک سرمایه شاهد تشکیل صف فروشی به میزان 40 هزار سهم برای سهام خود بود، که به دنبال صف فروش مزبور هر سهم شرکت با افت قیمت 111 ریالی به نرخ دو هزار و 360 ریال رسید. همچنین روز گذشته بدون در نظر گرفتن عرضه اولیه «دی»، بیش از 8 میلیون سهم به ارزش 131 میلیارد ریال دادوستد شد که نماد معاملاتی پتروشیمی زاگرس با اختصاص 33 درصد از ارزش معاملات دیروز، به عنوان با ارزش ترین نماد شناخته شد. نماد «زاگرس» در دومین روز معاملاتی خود، شاهد رشد قیمت 52/1 درصدی سهام خود بود و در این روز تعداد سه میلیون و 500 هزار سهم این شرکت در بازار دوم فرابورس خرید و فروش شد.
در بازار پایه نیز سه نماد سرمایه‌گذاری توسعه شمال، پتروشیمی امیرکبیر و حق تقدم آن معامله شدند، که تمامی آنها شاهد افزایش نرخ سهام خود بودند.بر این اساس هر کدام از نمادهای یادشده به ترتیب یک، ۵ و ۵ درصد افزایش قیمت را ثبت کردند. همچنین در این روز ۲۵۴ هزار سهم «شکبیر» به ارزش ۵۰۲ میلیون ریال و ۷۴ هزار سهم «وشمال» به ارزش ۱۳۶ میلیون ریال دادوستد شد.