سنا- کارشناس مسوول مدیریت نظارت نهادهای مالی سازمان بورس از اعطای دو موافقت اصولی به یک صندوق سرمایه‌گذاری و یک شرکت پردازش اطلاعات مالی خبر داد. فرح‌آبادی افزود: سازمان بورس موافقت اصولی خود را برای راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری آوای سامان در اوراق بهادار با درآمد ثابت و تضمین سود حداقل ۵/۱۵ درصد صادر کرد. وی اظهار داشت : مدیر این صندوق کارگزاری آگاه، ضامن نقدشوندگی و مدیر ثبت آن بانک سامان، ضامن جبران خسارت یا سود بانک تات، متولی این صندوق شرکت تامین سرمایه نوین و حسابرس آن موسسه حسابرسی بهراد مشار است. وی خاطرنشان کرد: سازمان بورس موافقت اصولی خود را برای تبدیل شرکت داده کاوی رشد پویا (با مسوولیت محدود) به شرکت پردازش اطلاعات مالی داده کاوی رشد پویا (سهامی خاص) صادر کرد.

فرح‌آبادی گفت: مدیران شرکت پردازش اطلاعات مالی داده کاوی رشد پویا شش ماه فرصت دارند تا با تبدیل این شرکت از مسوولیت محدود به سهامی خاص، مجوز فعالیت خود را از سازمان بورس دریافت کنند.

وی ارائه اطلاعات مربوط به ورقه بهادار اعم از مشخصات و خصوصیات مشخصه بهادار، مشخصات ناشر ورقه بهادار، مشخصات اشخاصی که در انتشار و صدور ورقه بهادار مشارکت دارند، اطلاعات مربوط به معامله ورقه بهادار اعم از قیمت ورقه بهادار در معامله، مشخصات طرفین معامله، تاریخ و تعداد ورقه معامله شده، اطلاعات خرید و فروش ورقه بهادار و اطلاعات مربوط به ناشر ورقه را مهم‌ترین حوزه فعالیت شرکت‌های پردازشگر اطلاعات مالی اعلام کرد.

کارشناس مسوول مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس گفت: بر اساس دستورالعمل تاسیس و فعالیت پردازش اطلاعات مالی؛ تاسیس هر نوع شخص حقوقی که در نام خود از عبارات «پردازش اطلاعات مالی»، «پردازشگر اطلاعات مالی» یا عبارات مشابه که در آن به جای کلمه اطلاعات از کلمه «داده»، «داده‌ها» یا هم‌معانی آنها استفاده کند یا تغییر نام یک شخص حقوقی تاسیس شده به نامی که در آن از عبارات یادشده به طور متصل یا منفصل استفاده شود، منوط به دریافت مجوز تاسیس از سازمان است و آن شخص حقوقی باید ضمن احراز شرایط یادشده در این دستورالعمل، تقاضای ثبت خود را به عنوان شرکت پردازش اطلاعات مالی موضوع بند ۲۱ ماده یک قانون بازار اوراق بهادار، به سازمان ارائه دهد.

همچنین تصدی به فعالیت پردازش اطلاعات مالی به موجب بند یک ماده ۴۹ قانون بازار اوراق بهادار، مستلزم اخذ مجوز فعالیت از سازمان است و سازمان اشخاصی را که بدون دریافت مجوز لازم، مبادرت به این فعالیت کنند، به موجب ماده ۵۲ قانون بازار اوراق بهادار تحت پیگرد قانونی قرار می‌دهد.