گروه بورس- دبیرکل فدراسیون بین‌المللی حسابداران IFAC طی سخنانی با عنوان تحولات جهانی در حرفه حسابداری اظهار داشت که طی سال‌های آتی شاهد تحولی بی‌سابقه در حرفه حسابداری و حسابرسی خواهیم شد. براساس اطلاعات منتشرشده از سوی موسسه حسابرسی ابتکار نوین، یان بال در سخنان خود که در جمع فعالان حرفه‌ای در هنگ‌کنگ عنوان شد بر سه محور تحول تمرکز کرد. نخست، گزارشگری جامع، دوم، افزایش نقش حسابرس و گزارش حسابرسی و سوم گزارشگری مالی بخش عمومی. وی افزود: دو مورد اول بیشتر ناشی از تحولاتی است که در پی بحران بزرگ مالی سال‌های اخیر در حرفه حسابرسی پدید آمده است.

یان بال تاکید کرد: چهره حرفه حسابداری طی سال‌های پیش رو تغییر خواهد کرد و با گذار خدمات حسابداری (و استانداردهای حسابداری) از بازارهای ملی به بازار جهانی؛ سازمان‌های حرفه‌ای حسابداری نیز ناگزیر به انطباق با این شرایط جدید خواهند شد.

یان بال همچنین گفت: ماهیت روبه‌فزونی جهانی کسب‌وکار، روند همگرایی استانداردها و مقررات جهانی، فشار در جهت افزایش کارآیی و تمایل به افزایش سهم بازار در مجموع عواملی است که به رشد چشمگیر حرفه حسابداری و حسابرسی در جهان می‌انجامد.