«حسابداری نمایندگان و کارگزاران بیمه» منتشر شد

گروه بنگاه‌ها- کتاب «حسابداری نمایندگان و کارگزاران بیمه» نوشته فرامرز روحانی منتشرشد. با توجه به ورود نمایندگان جوان به بازار بیمه کشور و رشد تعداد آنان از ۸هزار به بیش از ۲۰ هزار طی دو سال گذشته نیاز کتابی با ویژگی کاربردی به منظور آشنایی و استفاده نمایندگان و کارگزاران بیمه حقوقی و حقیقی و حتی فروشندگان تخصصی بیمه‌های عمربیش از پیش احساس می‌شد. فرامرز روحانی پدید آورنده این کتاب در آستانه انتشارش گفته است: از ارکان مهم فعالیت اقتصادی به ویژه واسطه‌گری بیمه، نظم و انضباط مالی و آگاهی از قوانین و مقررات مرتبط با آن است؛ واسطه‌های بیمه از یک طرف پاسخگوی مشتریان (بیمه‌گذاران) خود هستند و از طرف دیگر باید در مقابل شرکت‌های بیمه و نهادهای ذیربط مانند سازمان امور مالیاتی، سازمان تامین‌اجتماعی و... به طور مستند پاسخگو باشند و نمی‌توانند به علت عدم آگاهی از قوانین و مقررات، مسوولیت خود را منتفی بدانند.

کتاب «حسابداری نمایندگان و کارگزاران بیمه» گرچه می‌تواند جنبه آموزشی داشته باشد اما هدف پدید آورنده آن تنها موضوعات آموزشی نبوده، بلکه از اهداف اصلی آن ارائه مرجع کاربردی برای اشخاص (حقیقی و حقوقی) است که به فعالیت واسطه‌گری بیمه می‌پردازند.

استفاده از این مرجع منحصر به این گروه نمی‌شود و یقینا برای کارکنان صنعت بیمه به ویژه کارشناسان حسابداری، مالیاتی (ممیزان) و تامین اجتماعی می‌تواند مفید واقع شود. با بررسی منابع حسابداری در ایران مشخص می‌شود که کتاب حاضر اولین مرجع مدون در ارتباط با حرفه نمایندگی و کارگزاری بیمه است که در دسترس استفاده‌کنندگان قرار می‌گیرد.

در این کتاب به منظور آشنایی نمایندگان و کارگزاران بیمه و سایر استفاده‌کنندگان به ضوابط و مقررات چون؛ قوانین، مقررات و آیین‌نامه‌های حاکم بر فعالیت‌های بیمه و واسطه‌گری بیمه، قوانین، مقررات و نحوه تکمیل و ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی و ...، قوانین، مقررات، نحوه تکمیل و ارائه مستندات مربوط به سازمان تامین ‌اجتماعی، عناوین حساب‌های کل، معین و تفضیلی مورد استفاده در شرکت‌های نمایندگی و نمایندگی‌های حقیقی بیمه ،نحوه ثبت و نگهداری حساب‌ها ،ارائه نمونه صورت‌های مالی شرکت‌های نمایندگی بیمه، تکالیف نمایندگان و کارگزاران حقیقی و حقوقی بیمه در قبال سازمان امور مالیاتی کشور، روش‌های محاسبه نسبت‌های مالی، گزارش هیات مدیره، بازرس قانونی و صورت جلسات مجامع عمومی شرکت‌های نمایندگی بیمه و بسیاری دیگر از امور مربوط به حسابداری، مالیات و قراردادهای نمایندگی آورده شده است. یادآور می‌شود این کتاب از سوی انتشارات پژوهشکده بیمه مرکزی منتشر شده است.