گروه بورس- هدیه لطفی: با موافقت کمیته عرضه شرکت فرابورس بانک تات در بخش بازار پایه فرابورس درج شد.

به گزارش خبرنگار ما، به استناد تبصره «ب» ماده ۹۹ قانون برنامه پنجم توسعه و موافقت کمیته عرضه شرکت فرابورس، شرکت بانک تات به عنوان هشتمین نماد معاملاتی در فهرست نرخ‌های بازار پایه فرابورس درج شد.
همچنین این بانک با نماد «تات» در بازار مزبور شناخته شده و در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری قرار گرفته است.
تعویق در عرضه اولیه «زاگaس»
از سوی دیگر سرانجام روزگذشته بلوک 5 درصدی پتروشیمی زاگرس عرضه نشد و بازگشایی این نماد به تعویق افتاد.
با وجود ابهاماتی که در عرضه اولیه «زاگرس» به چشم می‌خورد، احتمال عرضه نشدن بلوک مزبور بسیار زیاد بود؛ به طوری که سرانجام دیروز این عرضه صورت نگرفت و به تعویق افتاد. همچنین مدیر بازار فرابورس در این راستا گفت: به دلیل ارائه نشدن برگه سهام یکی از سهامداران عمده شرکت پتروشیمی زاگرس، عرضه اولیه سهام این شرکت به اوایل هفته موکول شد. امیر هامونی با اعلام این مطلب افزود: قرار بود دیروز ۵ درصد سهام شرکت پتروشیمی زاگرس در بازار دوم فرابورس عرضه شود، اما به دلیل اینکه یکی از عرضه‌کنندگان نتوانست برگه سهام خود را آماده کند، ناگزیر این عرضه به تعویق افتاد.
وی ادامه داد: تمامی پرسنل شرکت فرابورس و سهامداران شرکت تلاش کردند که این عرضه در موعد مقرر انجام شود، اما این مساله محقق نشد. هامونی یادآور شد: 5 درصد سهام پتروشیمی زاگرس در هفته آینده عرضه می‌شود.
کاهش ۵۰ درصدی معاملات
از سوی دیگر بازار فرابورس آخرین روز کاری هفته را با کاهش معاملات سپری کرد.
در این روز ارزش کل معاملات با ۵۱ درصد کاهش نسبت به معاملات روز سه‌شنبه به رقم ۵۶ میلیارد ریال رسید که این رقم ناشی از معامله بیش از ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار سهم در میان یک‌هزار و ۹۶۶ نفر سهامدار فرابورسی بود.
در این بازار نماد حق تقدم خوارزمی با حجم معاملاتی 11 میلیون و 900 هزار سهم به عنوان پرمعامله‌ترین سهم بازار شناخته شد.
نمادهای معاملاتی سرمایه‌گذاری خوارزمی و پتروشیمی پردیس نیز هرکدام به ترتیب با حجم معاملاتی ۸/۲ و ۱/۱ میلیون سهم رتبه‌های بعدی را کسب کردند.
همچنین پتروشیمی پردیس با روانه کردن 25میلیارد و 600 میلیون ریال به بازار حدود نیمی از ارزش معاملات دیروز را به خود اختصاص داد و به عنوان باارزش‌ترین نماد شناخته شد. در بازار دوم فرابورس نیز دیروز هر سهم بانک الکترونیکی آرین با 73/1 درصد کاهش نرخ مواجه شد و در پایان معاملات به قیمت یک هزار و 303 ریال رسید. همچنین در این بازار تعداد 514 هزار سهم «آرین» به ارزش 669 میلیون ریال خرید و فروش شد.
در بازار پایه نیز دو شرکت پتروشیمی امیرکبیر و سرمایه‌گذاری توسعه شمال شاهد معامله سهام خود بودند. در این روز هر دو شرکت یادشده به ترتیب ۶/۳ و ۵درصد افزایش نرخ را تجربه کردند و به قیمت ۲۲۷۸ و ۱۸۲۳ ریال رسیدند. همچنین در این روز ۲۹ هزار سهم «وشمال» به ارزش ۵۳ میلیون ریال تعداد ۸۴ هزار و ۳۸۷ سهم «شکبیر» به ارزش ۱۹۲ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال جابه‌جا شد. در بازار ابزارهای نوین مالی نیز، تعداد دوهزار و ۷۲۰ برگه از اوراق اجاره سامان، ۶۴۰ برگه از اوراق گواهی سپرده سعدی و ۱۸۰ برگه از اوراق مشارکت نفت خرید و فروش شد.