گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز را در شرایط متعادلی به پایان رساند که در آن شاخص ۱۱۸ واحد رشد کرد اما ارزش معاملات از ۸/۲۸میلیارد فراتر نرفت. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که در تحولات مهم، سخنان مقام معظم رهبری در جمع فرماندهان سپاه و دعوت به آرامش از اهمیت بالایی برخوردار بود.

دعوت به آرامش سیاسی در حال حاضر مهم‌ترین موضوعی است که بازار سرمایه به آن نیاز دارد. در همین حال در مسایل اقتصادی قیمت ارز و رشد دوباره آن بار دیگر نگاه‌ها را به سوی این بازار بازگردانده است. پس از یک دوره مانور کاهش قیمت دلار به نظر می‌رسد بانک مرکزی در موضع انفعالی قرار گرفته است که این امر بدترین شرایط ممکن برای این بانک در تنظیم نرخ ارز به شمار می‌رود.در بازار دیروز معامله‌گران شروع متعادلی را داشتند که البته متاثر از احتمال عرضه پتروشیمی زاگرس نیز بود. هر چند تا پایان معاملات دیروز ناظر بازار فرابورس به طور رسمی پیام عرضه اولیه پتروشیمی زاگرس را در بازار منتشر نکرد اما عرضه زاگرس به دلیل تاثیر روی سطح نقدینگی بازار از اهمیت برخوردار است. در همین حال روز گذشته در میانه روز برخی از اطلاعات اولیه در مورد پتروشیمی زاگرس در اختیار بازار قرار گرفت که با توجه به تاخیر در انتشار صورت‌های مالی و منتشر نشدن پیام ناظر احتمال موکول شدن عرضه به روز شنبه نیز محتمل است. در همین حال روز شنبه فرابورس شاهد گشایش نماد فن آوا خواهد بود. بخشی از سهام فن آوا متعلق به گروه بهمن است.

در گروه فلزی دیروز، زمان برگزاری مجمع عمومی مبارکه، ۲۸تیرماه اعلام شد. در گروه معدنی -فلزی دیروز نماد سرمایه‌گذاری معادن و فلزات پس از تعدیل سود به یک هزار و ۱۹۳ریال بازگشایی شد.در این گروه نماد ملی مس نیز دیروز پس از برگزاری مجمع و تقسیم سود به همراه ۲۰۰درصد افزایش سرمایه بازگشایی شد که با استقبال بازار مواجه شد. در گروه تصفیه نفت معامله‌گران همچنان در انتظار انتشار گزارش نهایی عملکرد ۸۹ پالایش نفت تبریز هستند که احتمالا با کاهش سود مواجه خواهد بود. در گروه سرمایه‌گذاری دیروز مدیر عامل سرمایه‌گذاری صنعت و معدن از واگذاری این شرکت در راستای بسته سیاستی نظارتی بانک مرکزی خبر داد. به گفته زارعی مدیر عامل صنعت و معدن، این شرکت اصلاح مناسبی را پرتفوی خود صورت داده است.

در گروه سیمانی دیروز معامله‌گران در شرایطی صف خرید در بیشتر نمادهای این گروه را شاهد بودند که سر پرست وزارت صنایع و معادن به تولید‌کنندگان سیمان در مورد هر گونه افزایش نرخ هشدار داد.مهدی غضنفری درباره احتمال افزایش یک طرفه قیمت سیمان در بازار کشور از سوی تولیدکنندگان داخلی توضیح داد:‌ هفته آینده درباره افزایش یا کاهش قیمت سیمان در بازار کشور تصمیم‌گیری نهایی می‌شود، اما تا آن زمان اکیدا به همه تولیدکنندگان سیمان هشدار می‌دهم که سعی نکنند در بازار اختلال ایجاد کنند.وی افزود:‌ اگر محموله‌های انبار شده سیمان به صورت احتکار کشف شود، تولیدکنندگان با جریمه‌های سنگینی مواجه خواهند شد.وزیر بازرگانی با اشاره به اینکه تا زمان تعیین قیمت جدید سیمان در بازار، تولیدکنندگان باید به عرضه و فروش محصولاتشان ادامه دهند، اظهار کرد:‌ معلوم نیست که با افزایش قیمت سیمان موافقت شود، اما این دلیل نمی‌شود که تولیدکنندگان بخواهند در بازار خللی ایجاد کنند، زیرا این کار نوعی تخلف صنفی است.