گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز نیز شرایط آرام و با حجم اندک معاملات را پشت سر گذاشت.

بازار به‌رغم آرامش نسبی سیاسی که در خبرهای متعدد روزهای اخیر منعکس شده همچنان در احتیاط باقی‌مانده است. کارشناسان بازار افت سنگین دو ماهه اخیر را دلیل احتیاط و نبود انگیزه معامله‌گران ارزیابی می‌کنند. از این دیدگاه ارائه مشوق‌ها و شوک‌های روانی به بازار می‌تواند در روزهای آینده تجربه شود که در این بخش اعلام عرضه ناگهانی پتروشیمی زاگرس در هفته جاری و همچنین آماده سازی شماری از شرکت‌های جدید از جمله بانک سامان، ترانسفورماتور ری و همکاران سیستم برای عرضه در روزهای آینده می‌تواند در همین شرایط ارزیابی شود.

در همین حال عرضه اولیه سهامی نظیر پتروشیمی زاگرس بدون انجام جلسه معارفه و در حالی که در ۴۸ساعت باقی مانده تا زمان عرضه (از زمان اعلام عرضه) فرصت کافی برای بررسی و تحلیل این شرکت وجود ندارد، برای بازار با ابهام مواجه خواهد بود به طوری که محدوده قیمت‌گذاری این سهم و تاثیرات آن بر بازار را با مشکل مواجه می‌سازد.

در بازار دیروز معامله‌گران در بازارهای موازی شاهد تلاطم در بازار ارز بودند. خروج بازار ارز از حالت عادی در شرایطی که بانک مرکزی توجه خود را معطوف به بازار کرده، نشان از احتمال بروز بی‌نظمی عمده در این بازار دارد.

بانک مرکزی دیروز نرخ دلار را در سایت رسمی خود ۱۰۶۱ تومان اعلام کرده که این ارز در بازار رسمی برای خرید و فروش به ترتیب با نرخ‌های ۱۰۵۹ و ۱۰۶۲ تومان قیمت‌گذاری شده است.

البته این درحالی است که همچنان برخی از فعالان این بازار دلار را با نرخ ۱۱۸۵ و ۱۱۹۵ تومان خرید و فروش می‌کنند.

در بازار دیروز در گروه هلدینگی، سرمایه‌گذاری غدیر تحت تاثیر احتمال عرضه پتروشیمی زاگرس جهش قیمتی را تجربه کرد که با عرضه های سنگین بار دیگر به دامنه منفی بازگشت.

در همین رابطه، دیروز مرتضی عزیزی مدیرعامل هلدینگ نفت و گاز پارسیان، مالک عمده زاگرس اعلام کرد: در اواخر هفته جاری و یا هفته آینده پتروشیمی زاگرس از طریق فرابورس عرضه می‌شود و پتروشیمی کرمانشاه و یکی دو واحد دیگر نیز در نیمه اول سال جاری واگذار خواهند شد.

در گروه مخابرات، معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از برخورد با شرکت «تامین تله کام» به عنوان اپراتور سوم تلفن همراه کشور به دلیل انجام ندادن تعهدات در واگذاری سیم کارت خبر داد.

حسن رضوانی ادامه داد: از نظر رگولاتوری زمانی که سیم کارت‌های این اپراتور در اختیار مردم قرار گیرد و اعلام عمومی شود عمل به تعهدات پروانه تلقی خواهد شد و در غیر اینصورت با این اپراتور برخورد می‌شود.

رضوانی با بیان اینکه حدود دو ماه از مهلت تعیین شده برای اپراتور سوم مبنی بر راه‌اندازی عمومی این شبکه گذشته است، افزود: طبق پروانه به این اپراتور اخطار داده شده و جریمه خواهد شد.

در گروه فلزی، روز یکشنبه ملی مس با تقسیم نقدی ۵۰۰ریال و ۲۰۰درصد افزایش سرمایه مجمع فوق‌العاده‌ای را به پایان رساند. در همین حال کاهش سود نقدی پرداختی ملی مس و سهم بیشتر افزایش سرمایه شانس تقسیم سود شرکت‌های سهامدار را به صورت نقدی کاهش داده است.

در این گروه پیش‌بینی سود هر سهم شرکت فرابورسی، فولاد آلیاژی یزد از محل فروش ۱۰ درصد سهام یک شرکت کارگزاری ۲۸۵ ریال تغییر خواهد کرد.

در گروه سیمانی، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان ایران از افزایش ظرفیت تولید سیمان کشور به ۷۶ میلیون تن خبر داده است. به گفته پورخلیل این ظرفیت تا پایان سال افزایش بیشتری را نیز تجربه خواهد کرد.

در مجموع بازار دیروز بازاری کم حجم بود که در آن شاخص ۴۴واحد افت کرد و به ۲۴هزار و ۶۹۸ واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز به ۲۶میلیارد تومان رسید که ۱۲درصد آن را معاملات غدیر تشکیل داد. از ۲۰۱ نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۱۲۰نماد با افت قیمت و ۷۵نماد با رشد ارزش مواجه شدند.