فارس- یک کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه قانون اصل ۴۴ به درستی اجرا نشده تا بتوان گفت چه ایراداتی دارد، گفت: مقام معظم رهبری چندین بار نگرانی خود را از اجرا نشدن کامل قانون اصل ۴۴ و تاخیر در اجرای آن بیان کرده‌ است. دکتر عباس هشی در خصوص تحقق هدف اهداف اجرای قانون اصل ۴۴ اظهار داشت: سیاست‌های کلی اصل ۴۴ با هدف رفع موانع از خصوصی سازی، حضور مردم در فعالیت‌های اقتصادی و توسعه اقتصادی تدوین شد و در این ۴ سالی که از اجرای آن می‌گذرد مجلس و سایر دستگاه‌ها گزارشاتی را از بررسی‌های خود در خصوص این قانون منتشر کردند. وی ادامه داد: این گزارش‌ها حاکی از اجرا نشدن این قانون به صورت صحیح بوده و بخشی از واگذاری‌ها نیز به شبه دولتی‌ها بوده است. همچنین بر اساس این گزارش‌ها مقام معظم رهبری نیز چندین بار نگرانی خود را از عدم اجرای کامل قانون اصل ۴۴ و تاخیر در اجرای آن بیان کرده‌ است. عضو هیات علمی دانشگاه شهیدبهشتی در پاسخ به این سوال که چه ایراداتی به اجرای این قانون وجود دارد، بیان کرد: این قانون در ابتدا به عنوان حکم حکومتی از سوی مقام معظم رهبری اعلام و سپس در مجلس تبدیل به قانون شد ولی در اجرای آن، چیزی که پیش‌بینی می‌شد تحقق نیافت، بنابراین، باید گفت، این قانون به درستی اجرا نشده که بتوان نقص و ایرادهای آن را بیان کرد. هشی در پاسخ به این سوال که آیا با تغییر مدیریت سازمان خصوصی سازی وضعیت واگذاری‌ها نسبت به دوره گذشته بهبود یافته است، تاکید کرد: مهم نیست چه کسی رییس می‌شود زیرا در زمان آقای کرد زنگنه وی بیشتر صحبت می‌کرد به جای اینکه عمل کند و در حال حاضر که در این سمت فعالیت نمی‌کند موانعی که در زمان ریاست خود وجود داشته را اعلام می‌کند که ای کاش همان موقع گفته بود تا ایرادات و موانع برطرف می‌شد.

عضو شورای عالی جامعه حسابداران رسمی در پایان افزود: آقای نوری که حدود یک سال و نیم است در سمت رییس سازمان خصوصی‌سازی فعالیت می‌کند، کم صحبت می‌کند و مشکلاتی که در این مسیر وجود دارد را بیان نمی‌کند و به همین وضع موجود اکتفا کرده است، بنابراین وضعیت تغییری نکرده و نمی‌توان مقایسه کرد که واگذاری‌ها در کدام دوره بهتر بوده زیرا قانون به طور کامل اجرا نشده است.

حضور کمرنگ بخش‌خصوصی

در این زمینه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اجرای درست و تحقق اهداف اصل ۴۴ قانون اساسی را در گرو زمینه‌سازی برای حضور بخش خصوصی قدرتمند دانست. محمدمهدی صادق در گفت‌وگو با سنا در خصوص اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: از نظر واگذاری‌ها تا حدودی موفق بودیم به طوری‌که آمارها این موضوع را تایید می‌کند. وی افزود: با وجود تمام موارد یاد شده و تلاش برای واگذاری از طریق بورس و فرابورس، هنوز نتوانسته‌ایم در بحث حضور پررنگ بخش خصوصی در اقتصاد کشور موفق باشیم.عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه نقل و انتقالات صورت گرفته در طول این سال‌ها در چارچوب قانون بوده است، تصریح کرد: هرچند حضور شبه دولتی‌ها می‌تواند زمینه حضور بخش خصوصی را فراهم کند اما روح قانون اصل ۴۴ بر انتقال از یک حاکمیت دولتی به یک حاکمیت شبه دولتی، بدون نقش بخش خصوصی حاکم نیست. صادق افزود: در راستای تحقق اهداف اصل ۴۴ قانون باید به سمتی حرکت کنیم که بخش خصوصی توانمند و اهلیت دار وارد اقتصاد شود.