شروین شهریاری
درخواست از آقای گلستانی از طریق پست الکترونیک: امکان تعدیل سود فولاد خوزستان با توجه به رشد قیمت ارز چقدر است؟

پاسخ: فولاد خوزستان به همراه ذوب‌آهن اصفهان و فولاد مبارکه یکی از سه قطب اصلی فولادسازی کشور به شمار می‌رود. موقعیت جغرافیایی کارخانه در 10کیلومتری شهر اهواز قرار دارد که با ظرفیت تولید 3/2 ‌میلیون تن، انواع شمش فولادی شامل بیلت، اسلب و بلوم را از ‌ترکیب مواد اولیه سنگ‌آهن و آهن قراضه تولید می‌کند.
شرکت ظرف سه سال آینده برنامه افزایش ظرفیت به ۵ میلیون تن با سرمایه‌گذاری ۲۹۰۶ میلیارد ریال و ۱۸۶ میلیون یورو را در دست اجرا دارد که این طرح تاکنون حدود ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
فرآیند تولید کارخانه مشتمل بر سه بخش است؛ در مرحله اول مواد اولیه به گندله تبدیل می‌شود، سپس این محصول میانی به آهن اسفنجی و بریکت تبدیل شده و در فاز نهایی، انواع شمش فولادی از آهن اسفنجی تولید می‌شود.
فولاد خوزستان قصد دارد در سال ‌جاری در مجموع ۳ میلیون تن شمش فولادی در ابعاد مختلف مشتمل بر ۲/۱ میلیون تن اسلب و ۸/۱ میلیون تن بلوم و بیلت را تولید و به فروش برساند. در جدول شماره یک بودجه فروش ارائه شده توسط شرکت برای سال ۹۰ را در مقایسه با پیش‌بینی تحلیلی مشاهده می‌کنید.
همان طور که از ارقام جدول مشخص است، برآورد تحلیلی از درآمد فروش حدود 1753 میلیارد ریال بیش از بودجه شرکت محاسبه شده است. در این راستا باید توجه داشت که قیمت فروش محصولات فولاد نیمه خام در حال حاضر در منطقه در محدوده 670 دلار به ازای هر تن قرار دارد.
این در حالی است که بر اساس گزارش سه ماهه، «فخوز» محصول اسلب خود را با قیمت ۶۰۴ هزار تومان در هر تن و بلوم و بیلت را ۶۳۴ هزار تومان در هر تن فروخته است. بدین ترتیب یک مقایسه اجمالی نشان می دهد که فولاد خوزستان تحت تاثیر کنترل‌های دولتی، محصولات خود را در فصل بهار زیر قیمت منطقه به فروش رسانده است. از ماه گذشته فروش محصولات فولادی در بورس کالا با انعطاف بیشتر از سوی وزارت بازرگانی شاهد افزایش قیمت بوده است و این وضعیت طبیعتا به زودی قیمت‌های فروش «فخوز» را نیز متاثر خواهد کرد. بنابراین در پیش‌بینی تحلیلی فوق، قیمت فروش اسلب برای ۹ ماه باقیمانده از سال معادل ۷۰۰ هزار تومان در هر تن و قیمت فروش بلوم و بیلت ۷۳۵ هزار تومان در هر تن لحاظ شده است.
در نتیجه قیمت میانگین فروش محصولات برای کل سال با حدود 9 درصد افزایش نسبت به پیش‌بینی بودجه به دست آمده است. این مفروضات با توجه به قیمت 670 دلاری شمش در منطقه و قیمت دلار بیش از 11 هزار ریالی می‌تواند سناریویی محافظه کارانه در برآورد نرخ‌های فروش (در صورت کاهش فشار نرخ‌گذاری دولتی) تلقی شود.
برای تخمین سودآوری شرکت باید بررسی بهای تمام شده نیز انجام شود. در این بخش با تغییر قیمت‌های فروش، هزینه خرید سنگ‌آهن داخلی نیز در معرض تغییر خواهد بود. به جدول شماره دو توجه کنید. در جدول فوق، در ستون پیش‌بینی تحلیلی، نرخ خرید سنگ‌آهن مطابق با افزایش ۹ درصدی قیمت فروش محصولات به همین میزان تعدیل شده است که با توجه به فرمول توافق شده برای محاسبه قیمت سنگ‌آهن یک گمانه‌زنی منطقی محسوب می‌شود.
بدین ترتیب اثر افزایش قیمت خرید سنگ‌آهن نسبت به پیش بینی بودجه معادل 262 میلیارد ریال به دست می‌آید. سایر اقلام بهای تمام شده در بودجه عمدتا با افزایش زیادی نسبت به سال گذشته برآورد شده‌اند. به عنوان مثال هزینه دستمزد و سربار شرکت نسبت به آخرین پیش‌بینی سال گذشته به ترتیب معادل 45 و 42 درصد رشد یافته اند. مطالعه جزئیات این برآوردها نشان می دهد که اثر رشد هزینه انرژی و تورم به خوبی در برآوردهای جدید لحاظ شده‌اند و بنابراین شرکت در بودجه تنظیمی خود از موضع محافظه کارانه با شرایط جدید اقتصادی مواجه شده است.
بدین ترتیب با در نظر گرفتن آثار موارد فوق در برآورد تحلیلی (افزایش درآمد فروش و بهای تمام شده) می توان گفت سود ناخالص شرکت نسبت به بودجه فعلی از قابلیت رشد ۱۴۹۱ میلیارد ریالی برخوردار است. در نتیجه، با فرض ثبات سایر سرفصل‌ها و محاسبه اثر مالیات، ۱۱۹۳ میلیارد ریال بر سود خالص شرکت افزوده می‌شود.
این تغییرات می‌تواند EPS 631 ریالی کنونی «فخوز» را با رشد 544 ریالی به رقم 1175 ریال برساند که در محدوده EPS سال گذشته (1209 ریال) است. البته باید توجه داشت این تخمین بر اساس امکان افزایش نرخ‌های فروش محصولات شکل گرفته و کارشناسان با تغییر مفروضات می توانند به ارقام متفاوتی برای محاسبه EPS شرکت در سال 90 دست یابند.
Shahriary_sh@yahoo.com