گروه بورس- هدیه لطفی: نماد شرکت سرمایه‌گذاری چشم‌انداز توسعه شمال روزگذشته به عنوان دومین نماد در بازار پایه فرابورس بازگشایی شد. براین اساس دیروز تعداد دومیلیون و ۳۸ هزار سهم از سهام سرمایه‌گذاری چشم‌انداز توسعه شمال به ارزش دومیلیارد و ۸۱۰ میلیون ریال در بازار پایه فرابورس داد و ستد شد. قیمت پایانی هر سهم «وشمال» در اولین روز معاملاتی معادل یک هزار و ۳۷۹ ریال بود.

این در حالی است که بیشترین و کمترین رقم وارد شده در سیستم معاملاتی برای هر سهم «وشمال» به ترتیب ۱۶۵ و ۱۲۵ تومان بود.

همچنین در راستای عرضه سهام چشم‌انداز توسعه شمال، مدیر فرابورس کارگزاری سهم آشنا به خبرنگار ما گفت: شرکت صنعتی بازرگانی توسعه رهروان عصر که با در دست داشتن ۳۴ درصد از سهام چشم‌انداز توسعه شمال به عنوان سهامدار عمده این شرکت محسوب می‌شود، روزگذشته تعداد یک میلیون و ۵۰ هزار سهم، معادل ۵ درصد از سهام در اختیار خود را در بازار عرضه کرد. یاسر کارگری در ادامه افزود: شرکت یادشده هر سهم «وشمال» را برابر قیمت ۱۲۰ تومان عرضه کرد. اما به دلیل رقابت زیاد، اولین قیمت وارد شده در سیستم معاملاتی ۱۳۰ تومان بود. وی در ادامه گفت: در ابتدا سهامدار عمده «وشمال» دو درصد از سهام مزبور را عرضه کرد اما به دلیل استقبال زیاد و تعادل بازار، این میزان را به ۵ درصد افزایش داد. کارگری در ادامه بیان کرد: شرکت چشم‌انداز توسعه شمال پیش‌بینی سود هر سهم خود را برای سال مالی ۹۰، رقم ۱۸۱ ریال اعلام کرده و قصد افزایش سرمایه دارد که پس از اخذ مجوزهای لازم این امر صورت خواهد گرفت.

۵ شرکت جدید در راه بازار

از سوی دیگر روزگذشته مدیر پذیرش اوراق بهادار از پذیرش ۵ شرکت جدید در فرابورس خبر داد. سیدمهدی علم‌الهدی با اعلام این خبر گفت: در بیست و پنجمین جلسه هیات پذیرش اوراق بهادار فرابورس که روز چهارشنبه گذشته تشکیل شده بود، درخواست پذیرش ۵ شرکت مطرح و با پذیرفتن آنها در بازارهای فرابورس موافقت شد. وی در ادامه افزود: در این جلسه شرکت همکاران سیستم با سرمایه ثبتی ۲۰۰ میلیارد ریال در بازار اول فرابورس پذیرش شد. همچنین شرکت‌های بازرسی مهندسی و صنعتی ایران، ساختمان معلم و سرمایه‌گذاری مسکن تهران نیز در بازار اول فرابورس مورد پذیرش قرار گرفتند. علم‌الهدی در ادامه بیان کرد: شرکت بازرسی مهندسی و صنعتی ایران با سرمایه ۱۵۰ میلیارد ریال و شرکت ساختمانی معلم با سرمایه ۵۰۰ میلیارد ریال درخواست پذیرش خود را اردیبهشت ماه به فرابورس ارائه کرده بودند که پس از بررسی‌های لازم در جلسه مزبور مورد قبول قرار گرفت. وی سرمایه شرکت سرمایه‌گذاری مسکن تهران را نیز بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد. همچنین مدیر پذیرش فرابورس از ورود اوراق مشارکت بانک مسکن به بازار ابزارهای نوین مالی خبر داد و گفت: در جلسه یادشده با پذیرش اوراق مشارکت بانک مسکن نیز موافقت شد.