ایران بورس - پیش‌بینی می‌شود که تا پایان نیمه اول سال‌جاری شاهد معرفی قراردادهای اختیار معامله سهام در بازار سرمایه باشیم که بدون شک معرفی آن کمک شایانی به رشد و توسعه بازار سرمایه خواهد کرد. معاون مطالعات و توسعه بازار بورس اوراق بهادار تهران، ضمن بیان این مطلب افزود: جدی‌ترین برنامه در دست پیگیری، معرفی قراردادهای اختیار معامله سهام است که بخش عمده‌ای از کارهای اجرایی و مقدماتی آن انجام شده است، اما با توجه به پروژه بورس تهران برای انتقال معاملات قرار داد آتی سهام به سامانه بازار نقدی، راه‌اندازی آن به بعد از این انتقال موکول شده است.

علی سنگینیان با اعلام این خبر که معرفی قرارداد آتی مبتنی بر سبد سهام ۳۰ شرکت بزرگ، از پروژه‌های در حال پیگیری در سازمان بورس است در خصوص قرار داد آتی ارز یادآور شد: قرار داد آتی ارز به عنوان یک ابزار پوشش ریسک در بازار ارز، اواخر سال گذشته به سازمان بورس پیشنهاد شد.

بورس تهران براساس نیاز فعالان اقتصادی برای پوشش ریسک نوسان‌های ارزی و همچنین تجربه بورس‌های توسعه یافته دنیا، این ابزار مالی را طراحی و برای تصویب به سازمان بورس پیشنهاد کرد. براساس آخرین اطلاعات دریافتی از سازمان، پیشنهاد بورس تهران در حال بررسی در شورای عالی بورس است.

سنگینیان افزود: بورس تهران پس از دریافت مجوزهای لازم از شورای عالی بورس و سازمان بورس، اقدامات اجرایی برای راه‌اندازی این بازار را آغاز می‌کند. پیش‌بینی می‌شود با توجه به تجربه قراردادهای آتی، راه‌اندازی این بازار در صورت اخذ مجوز، به سرعت انجام شود.