گروه بورس- هدیه لطفی: بازار فرابورس هفته جاری را با بازگشایی 5 نماد معاملاتی سپری خواهد کرد.
به گزارش خبرنگار ما، در اولین روز کاری هفته سه نماد معاملاتی بالاست و گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان پس از ارائه اطلاعات پیش بینی سود هر سهم خود و نماد امتیاز تسهیلات مسکن دوره خردادماه بازگشایی شدند.

بر این اساس، نماد معاملاتی بالاست در اطلاعیه ارسالی به سازمان بورس و اوراق بهادار، پیش‌بینی سود هر سهم خود را برای سال‌مالی منتهی به پایان اسفند ماه 90 به طور خالص مبلغ یک هزار و 321 ریال اعلام کرده است. «بالاس» در اطلاعیه قبلی این سود را مبلغ یک هزار و 81 ریال پیش‌بینی کرده بود.همچنین روز گذشته نماد معاملاتی گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان نیز پس از تعدیل سود هر سهم سال 89 بازگشایی شد. بر این اساس «وگستر» پیش‌بینی سود حسابرسی شده هر سهم سال‌مالی مزبور را به طور خالص مبلغ یک هزار و 388 ریال در نظر گرفته است.
در این روز هر سهم «وگستر» با ۴۰ درصد افزایش قیمت به نرخ ۴ هزار و ۸۶۶ ریال رسید و در مجموع ۱۶ میلیون و ۸۳۵ هزار سهم این شرکت به ارزش ۸۲ میلیارد ریال معامله شد و بدین ترتیب این نماد به عنوان پرمعامله ترین و با ارزش ترین سهم دیروز شناخته شد. نماد معاملاتی مزبور، به دلیل برگزاری مجمع عادی سالانه صاحبان سهام در پایان معاملات امروز متوقف می شود.از سوی دیگر روز گذشته امتیاز تسهیلات مسکن دوره خردادماه برای اولین بار در بازار اول فرابورس بازگشایی شد و در اولین روز معامله، تعداد ۵ هزار سهم تسهیلات مزبور به ارزش سه میلیارد و ۷۱۹ میلیون خرید و فروش شد. قیمت هر سهم مزبور در معاملات دیروز ۷۵۶ هزار و ۴۷۷ ریال بود.
ورود اوراق «مسکن مهر»
همچنین نماد اوراق مشارکت بانک مسکن مهر از امروز در بازار ابزار‌های نوین مالی فرابورس باز گشایی می‌شود.به گزارش خبرنگار ما، پس از آنکه با پذیرش اوراق مشارکت طرح مسکن مهر بانک مسکن در بازار ابزار‌های نوین مالی موافقت شد، از امروز تعداد ۵۰۰ هزار ورقه به ارزش ۵۰۰ میلیارد ریال، در این بازار توسط بانک مسکن به فروش می‌رسد. نرخ سود این اوراق سالانه ۱۷درصد است که به صورت سه ماه یک بار، روز‌های پنجم ماه‌های فروردین، تیر، مهر و دی هر سال پرداخت می‌شود.
بازگشایی«چشم انداز توسعه شمال»
از سوی دیگر فردا نماد شرکت سرمایه‌گذاری چشم‌انداز توسعه شمال در بازار پایه فرابورس بازگشایی می‌شود. شرکت سرمایه‌گذاری چشم‌انداز توسعه شمال با سرمایه ۹/۲۱ میلیارد ریال و ۲۱ میلیون و ۹۰۰ هزار سهم در بازار پایه فرابورس درج شد. عرضه اولیه سهام مزبور به صورت گشایش نماد است و نماد شرکت بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی می‌شود. همچنین قیمت پایانی معاملات بر اساس میانگین موزون قیمت‌های معامله شده در همان روز تعیین می‌شود و پس از روز گشایش، دامنه نوسان قیمت به میزان ۵ درصد قیمت پایانی روز قبل معاملات تعیین می‌شود.
گشایش «سمگا»
همچنین بازار فرابورس روز چهارشنبه هفته جاری میزبان بازگشایی نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران است. بنا بر اعلام ناظر بازار فرابورس، هیات پذیرش فرابورس در جلسه مورخ دهم اسفندماه ۸۹ با پذیرش شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران در بازار اول موافقت کرده است. بر این اساس روز چهارشنبه شرکت مزبور با نماد معاملاتی «سمگا» در بازار عادی بازگشایی می‌شود. همچنین قیمت پایانی سهام ، میانگین موزون معاملات روزانه سهام در روز گشایش خواهد بود.
قطعیت معامله «ایرسوتر»
در همین حال روز گذشته معامله بلوک ۵۰ درصدی از سهام حمل‌و‌نقل ایران و روسیه در بازار سوم فرابورس به قطعیت رسید. در معاملات دیروز معامله ۳۰۰ هزار سهم معادل ۵۰ درصد از سهام «ایرسوتر» به ارزش ۴۱ میلیارد و ۹۰۴ میلیون ریال که در تاریخ سوم خرداد ماه در بازار سوم فرابورس عرضه شده بود، به قطعیت رسید.