گروه بورس- هدیه لطفی: سهام نخستین باشگاه دولتی هفته آینده در بازار فرابورس عرضه می‌شود.
روزگذشته مدیرعامل شرکت فرابورس، با اعلام این خبر افزود: عرضه سهام باشگاه راه‌آهن، به دلیل مدت زمان کم تا لیگ برتر و حساسیت‌های موجود در این خصوص ۱۵ روز زودتر انجام می‌شود.

امید قائمی در ادامه گفت: در ابتدا قرار بود این عرضه در تاریخ 20 تیرماه صورت گیرد که به دلیل یادشده در روز یکشنبه 5 تیرماه انجام می‌شود.وی افزود: باشگاه راه آهن که به عنوان یک شرکت سهامی خاص تغییر پیدا کرد، با قیمت پایه هر سهم 5 میلیون و 900 هزار تومان و ارزش کل 59 میلیارد و 180 میلیون ریال در بازار سوم فرابورس عرضه می‌شود. امید قائمی در ادامه گفت: سرمایه‌گذارانی که متقاضی خرید سهام این باشگاه هستند باید 78/1 میلیارد ریال به عنوان سپرده در رقابت که معادل 3 درصد ارزش معامله است را به صورت نقد یا ضمانت نامه بانکی بدون قید و شرط از طریق کارگزاران فرابورس به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز کرده و تاییدیه آن را به مدیریت بازار فرابورس ارائه کنند تا امکان حضور در رقابت را پیدا کنند.
مدیرعامل فرابورس در خصوص شرایط معامله این‌گونه توضیح داد: سرمایه‌گذاران باید به صورت نقد یا اقساط ۲۰ درصد ارزش معامله را نقد و ۸۰درصد مابقی را به صورت اقساط ۳ ساله با فواصل پرداخت ۶ ماهه و نرخ سود ۱۲ درصد پرداخت کنند.یادآور می‌شود در روز یکشنبه تعداد یک هزار سهم معادل ۱۰۰ درصد از سهام باشگاه راه‌آهن در بازار سوم فرابورس عرضه خواهد شد. در حال حاضر شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران مالک ۱۰۰درصدی سهام مزبور است.
بازگشایی «چشم‌انداز توسعه شمال»
همچنین هفته آینده بازار فرابورس میزبان بازگشایی نماد شرکت سرمایه‌گذاری چشم‌انداز توسعه شمال نیز خواهد بود.
مدیر بازار فرابورس در این راستا به خبرنگار ما گفت: شرکت سرمایه‌گذاری چشم‌انداز توسعه شمال با سرمایه 9/21 میلیارد ریال و تعداد 21 میلیون و 900 هزار سهم، در بازار پایه فرابورس و با نماد «وشمال» درج نام شده است.امیر هامونی در ادامه افزود: با توجه به درج نام نماد مزبور و دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار بازار پایه فرابورس، نماد «وشمال» در روز دوشنبه 6 تیرماه در بازار عادی معاملات بازگشایی می‌شود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در روز عرضه اولیه نماد شرکت یادشده بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی و از روز بعد دامنه نوسان قیمت به میزان ۵ درصد قیمت پایانی روز معاملاتی قبل تعیین می‌شود.هامونی در ادامه گفت: با توجه به اینکه قابلیت معامله سهام «وشمال» وابسته به تعیین کارگزار ناظر است در نتیجه کارگزاران فرابورس باید هرچه سریعتر نسبت به تعیین کارگزار ناظر اقدام کنند.
صف‌های خرید و فروش
از سوی دیگر روزگذشته بازار فرابورس شاهد تشکیل صف‌های خرید و فروش برای سهام چند شرکت بود.
براین اساس دیروز صف خریدی معادل یک میلیون و 246 هزار سهم برای سهام بانک سرمایه تشکیل شد.
این در حالی است که نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری خوارزمی و حق تقدم آن شاهد تشکیل صف فروش برای سهام خود بودند که به دنبال صف فروش یادشده هرکدام از دو نماد مزبور به ترتیب ۶۶/۴ و ۵۷/۴ درصد افت قیمت را تجربه کردند.همچنین در این روز نمادهای عمران و توسعه شاهد تجارت الکترونیک پارسیان، سبحان‌دارو و فولاد آلیاژی یزد نیز افت قیمت سهام مواجه شدند.
در مقابل نمادهای معاملاتی بانک سرمایه، مرجان کار، روان فن‌آور لیزینگ ایرانیان هرکدام به ترتیب 89/3، 54/2، 15/2، 63/1 درصد افزایش نرخ یافتند.
همچنین در مجموع روزگذشته بیش از ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار سهم در میان دوهزار و ۴۰۴ نفر سهامدار فرابورسی جابه‌جا شد و ارزش کل معاملات به رقم ۸۲ میلیارد ریال رسید. نماد معاملاتی پتروشیمی امیرکبیر نیز روزگذشته در بازار پایه فرابورس معامله شد و در این روز تعداد سه میلیون و ۵۴۸ هزار و ۸۳۶ سهم «شکبیر» به ارزش ۹ میلیارد و ۴۹۱ میلیون ریال خرید و فروش شد. قیمت میانگین هر سهم «شکبیر» در معاملات دیروز دوهزار و ۷۱۵ ریال بود. در بازار اوراق مشارکت نیز روزگذشته تعداد دوهزار و ۴۹۰ برگه از اوراق مشارکت نفت و تعداد ۲۳ هزار و ۱۶۰ برگه از اوراق سپرده بانک کشاورزی داد و ستد شد.
توقف «بالاست»
از سوی دیگر در ابتدای معاملات دیروز نماد معاملاتی بالاست متوقف شد.براین اساس دیروز نماد معاملاتی شرکت خدمات مهندسی ساختمان و تاسیسات راه‌آهن (بالاست) به دلیل ارائه اطلاعات با اهمیت درخصوص پیش‌بینی سود سال ۹۰ متوقف شد.