گروه بورس- هدیه لطفی: بازار فرابورس روز گذشته را نیز مطابق روال روزهای معاملاتی اخیر در شرایط متعادلی سپری کرد.
به گزارش خبرنگار ما، ارزش کل معاملات دیروز بازار فرابورس با کمی افزایش نسبت به روز دوشنبه به رقم ۱۲۲ میلیارد و ۲۹۳ میلیون ریال رسید، که این رقم ناشی از معامله بیش از ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار سهم از سوی دو هزار و ۸۰۷ نفر سهامدار بود.

بیشترین حجم معاملات بازار دیروز به نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری خوارزمی تعلق داشت. در این روز هر سهم «خارزم» بدون تغییر قیمت نسبت به روز ماقبل در رقم دو هزار و 40 ریال متوقف شد و در مجموع 4 میلیون و 611 هزار سهم آن به ارزش 9 میلیارد و 408 میلیون ریال دادوستد شد.
همچنین نماد معاملاتی همراه اول به عنوان باارزش‌ترین نماد دیروز شناخته شد، به طوری که رقمی معادل ۱۸ میلیارد ریال روانه بازار کرد. در این میان هر سهم «همراه» با ۷ ریال کاهش به قیمت ۴۲ هزار و ۷ ریال رسید.
همچنین روز گذشته 7 نماد دیگر از جمله بالاست، پتروشیمی پردیس، فولاد آلیاژی یزد و بانک سرمایه با کاهش نرخ به کار خود پایان دادند.
این در حالی است که نمادهای تجارت الکترونیک پارسیان، سبحان دارو و سیمان سبزوارهر کدام به ترتیب ۷۱/۳، ۶۷/۲ و ۹۸/۲ درصد رشد قیمت را در کارنامه خود ثبت کردند.
دیروز نماد معاملاتی شرکت عمران و توسعه شاهد پس از ارائه اطلاعات مربوط به پیش‌بینی سال 90، بازگشایی شد و افت قیمت 86/3 درصدی را تجربه کرد. همچنین «ثعمرا» سود هر سهم خود را برای سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه 90 به طور خالص مبلغ 479 ریال پیش‌بینی کرده است. یادآور می‌شود این رقم با سرمایه 600 میلیارد ریالی شرکت درنظر گرفته شده است.
از سوی دیگردر بازار دوم نیز روز گذشته نماد و حق تقدم بانک الکترونیکی آرین معامله شدند که هر سهم «آرین» با ۸۶/۱ درصد کاهش قیمت مواجه شد و به نرخ یک هزار و ۳۷۴ ریال رسید. این در حالی است که حق تقدم آن رشد قیمتی معادل ۵۳/۰ درصد را شاهد بود و در مجموع ۶ میلیون و ۲۱۹ حق تقدم به ارزش دو میلیارد و ۳۶۱ میلیون ریال معامله شد.
در بازار پایه نیز تعداد 6 هزار و 170 سهم از سهام پتروشیمی امیرکبیر به قیمت میانگین هر سهم دو هزار و 814 ریال جابه‌جا شد و ارزش کل ناشی از این معاملات به رقم 17 میلیارد و 362 میلیون ریال رسید. همچنین در پایان معاملات صف فروش سهام این شرکت همچنان پابرجا و معادل دو میلیون و 316 هزار سهم بود.
روز گذشته بازار اوراق مشارکت نیز تنها معامله دو گواهی مشارکت نفت و سپرده بانک کشاورزی را در خود جای داد.
بر این اساس دیروز تعداد دو هزار و 170 برگه از اوراق مشارکت نفت و تعداد 59 هزار و 440 برگه از اوراق سپرده بانک کشاورزی خرید و فروش شد.
بلوک «توس» فروش نرفت
از سوی دیگر روز گذشته بلوک 35 درصدی از سهام شرکت سپیده جام توس در بازار سوم فرابورس عرضه شد که به دلیل نبود خریدار معامله‌ای بر آن صورت نگرفت.
بر این اساس دیروز تعداد ۱۶۴ میلیون و ۱۵۸ هزار و ۷۵۰ سهم معادل ۳۵ درصد از سهام شرکت سپیده جام توس متعلق به سازمان گسترش و نوسازی ایران، توسط سازمان خصوصی سازی در بازار سوم فرابورس عرضه شد.
همچنین قیمت پایه هر سهم 312«توس» در این عرضه 312 ریال درنظر گرفته شده بود. یادآور می‌شود به دلیل نبود خریدار معامله‌ای بر بلوک مزبور صورت نگرفت و روی میز فروش باقی ماند.