کاهش 60 درصدی ارزش معاملات آتی

گروه بورس - بازار آتی دیروز معاملات کم‌رونقی را شاهد بود که در آن معامله ۳۲ قرارداد ارزش معاملات را به یک میلیارد و ۶۸۲ میلیون و ۸۰۲ هزار ریال رساند که در مقایسه با روز شنبه معادل ۶۰ درصد کاهش داشت. بازار آتی که در این روزها نشان داده بود تا حدودی از نوسانات بازار نقدی فاصله گرفته است، یک بار دیگر متاثر از نوسانات بازار نقدی سهام، دچار تردید در تصمیم‌گیری معامله‌گران شد. بر این اساس در بعضی نمادها تقاضا در صف‌های فروش افزایش یافت.

«فولاد» تیر و شهریور از جمله نمادهایی بودند که روز شنبه با صف خرید در آتی مورد توجه قرار داشتند؛ اما در بازار دیروز تنها به دلیل اختلاف قیمت پیشنهادی خریدار و فروشنده، معامله‌ای در این نماد صورت نگرفت. همچنین «اخابر» نیز دیروز دارای تقاضای خرید و فروش بود که به دلیل اختلاف قیمت‌های پیشنهادی عرضه و تقاضا معامله‌ای را به ثبت نرساند. تمایل معامله‌گران به فروش در بازار دیروز آتی نشان از ضعف بازار بود که در صورت ادامه در معاملات امروز می‌تواند به رکود بازار دامن زند.

در بازار دیروز معامله‌گران شاهد معامله ۱۰ قرارداد «فملی» شهریور بودند که بدون تغییر قیمت در مقایسه با روز قبل در قیمت ۱۷ هزار و ۳۰۰ ریال تسویه شد. همچنین «فملی» تیرماه در حالی با معامله ۹ قرارداد به کار خود پایان داد که افت یک ریالی، قیمت تسویه این نماد را به ۱۶ هزار و ۴۹۹ ریال کاهش داد.

همچنین «وغدیر» شهریورماه با وجود معامله ۱۳ قرارداد به ارزش ۷۳۱ میلیون و ۳۴۳ هزار ریال با صف فروش به کار خود پایان داد. در معاملات دیروز قیمت تسویه «وغدیر» شهریور، با نوسان منفی ۴ درصد به ۴۶۱۲ ریال کاهش یافت. این در حالی است که «وغدیر» تیرماه شاهد ۶ تقاضای خرید در قیمت ۴۱۵۰ ریال بود.