گروه بورس - هدیه لطفی: با گشایش نماد معاملاتی بانک ایران‌زمین، بازار دوم فرابورس با سه نماد به فعالیت خواهد پرداخت.

این بانک پس از بانک سرمایه و بانک آرین، سومین بانک در فرابورس به‌شمار می‌رود.
بنابر اعلام ناظر بازار فرابورس، نماد معاملاتی بانک ایران زمین در روز سه‌شنبه 31 خردادماه در بازار دوم بازگشایی می‌شود.
شرکت یادشده با نماد «وزمین» به عنوان سومین نماد بعد از بانک الکترونیکی آرین و حق‌تقدم آن در این بازار معامله خواهد شد.
بزرگ‌ترین شرکت نرم‌افزاری در راه فرابورس
از سوی دیگر، رییس هیات‌مدیره شرکت همکاران سیستم به عنوان اولین شرکت نرم‌افزاری بخش خصوصی که وارد بازار سرمایه کشور خواهد شد، گفت: تا ۱۰ روز آینده نماد این شرکت در فرابورس درج خواهد شد و پس از آن براساس برنامه‌‌ریزی‌های صورت گرفته تصمیم داریم که سهام خود را وارد بورس کنیم. وی با بیان اینکه بیش از ۵ درصد سهام خود را در سال‌جاری وارد بورس نخواهیم کرد، افزود: در صورتی که بورس تصمیم به عرضه درصد بیشتری از سهام این شرکت در بازار سرمایه بگیرد، تا ۱۰ درصد سهام را نیز می‌توانیم عرضه کنیم، اما برنامه‌ای برای عرضه بیشتر سهام در این بازار نداریم.
وی در نظر گرفتن شرایط بازار سرمایه را در برنامه‌‌ریزی‌های این شرکت برای ورود به این بازار، مهم ارزیابی و عنوان کرد: تحولات بازارهایی مثل بازار ارز، مسکن، قیمت‌های جهانی نفت، قیمت‌های مراکز تهیه و توزیع کالاها و غیره را در سناریوهای مختلفی که برای شرکت طراحی می‌شود، در نظر می‌گیریم.
وی با اشاره به اینکه طی ۵ سال اخیر هیچ شرکتی از بخش خصوصی وارد بازار سرمایه کشور نشده است، اظهار داشت: این در حالی است که مقامات بورس به نقطه کشف واقعیت‌ها با توجه به بحران‌هایی که ایجاد شده است، رسیده‌اند.همچنین مدیرعامل این شرکت نرم‌افزاری بازار سرمایه گفت: برنامه اصلی سال ۹۰ ورود به بازار سرمایه، نگاه توسعه‌ای به بازار دولت، تقویت مدیریت ارتباط با مشتری و ارائه راهکار متناسب با نیاز مشتری است.
شهریار رحیمی با اشاره به برگزاری مجمع با حضور سهامداران و نمایندگان بورس گفت: سود شرکت پس از کسر مالیات به 10 میلیارد و 240 میلیون تومان معادل هر سهم بیش از 50 تومان تصویب شد.
وی خاطرنشان کرد: ۸۰ درصد از منابع شرکت صرف سرمایه‌گذاری مجدد برای توسعه فعالیت‌ها می‌شود و به هر سهم ۲۵ تومان سود نقدی تعلق می‌گیرد، همچنین در سال ۹۰ و ۹۱ افزایش سرمایه خواهیم داشت و مصوبه مجمع برای افزایش سرمایه را نیز پیش از این دریافت کرده بودیم.


بازار متعادل
از سوی دیگر بازار فرابورس روز گذشته را در شرایط متعادلی سپری کرد و تنها تشکیل صف خرید برای سهام تسهیلات بانک مسکن، کمی این بازار را هیجانی کرد.
به گزارش خبرنگار ما، روز گذشته تمامی گواهی‌های تسهیلات بانک مسکن شاهد تشکیل صف خرید برای سهام خود بودند و در نتیجه رشد قیمتی در محدوده ۴ تا ۵ درصد را تجربه کردند. همچنین گواهی تسهیلات مسکن دوره فروردین‌ماه با ۵ درصد افزایش نرخ، بیشترین رشد قیمت را به خود اختصاص داد.
گواهی دوره اردیبهشت‌ماه این بانک نیز با 43/4 درصد افزایش به قیمت 759 هزار و 985 ریال رسید و به عنوان گران‌ترین گواهی شناخته شد.همچنین روز گذشته نمادهای معاملاتی روان فن‌آور، مرجان‌کار و بانک سرمایه نیز هر کدام به ترتیب 4/3، 39/2، 94/1 درصد افزایش نرخ را در کارنامه خود ثبت کردند.این در حالی است که فولاد آلیاژی یزد، کویرتایر، سیمان سبزوار، لیزینگ ایرانیان، بالاست و همراه اول شاهد کاهش نرخ سهام خود بودند.همچنین در مجموع بازار دیروز بیش از9 میلیون سهم در میان سه هزار و 327 نفر سهامدار جابه‌جا شد و ارزش کل ناشی از این معاملات به رقم 73 میلیارد و335 میلیون ریال رسید.
نماد معاملاتی تجارت الکترونیک پارسیان با اختصاص۲۰ درصد از ارزش معاملات دیروز، به عنوان باارزش‌ترین نماد دیروز شناخته شد.در این روز یک میلیون و ۴۴۴ هزار سهم، «رپارس» به ارزش ۱۳ میلیارد و ۲۵۱ میلیون ریال دادوستد شد.همراه اول نیز با ارزشی معادل ۷ میلیون ریال، رتبه دوم را به معاملات خود اختصاص داد.
روز گذشته در بازار دوم فرابورس نیز تعداد 11 میلیون و190 هزار سهم به ارزش 7 میلیارد و 264 میلیون ریال جابه‌جا شد که 4 میلیارد ریال از این رقم به معاملات بانک الکترونیکی آرین و مابقی به حق‌تقدم آن تعلق داشت. در این بازار بانک الکترونیکی آرین به همراه حق‌تقدم آن شاهد افت قیمت سهام خود بودند. بر این اساس هر سهم «آرین» با 43/2 درصد کاهش به نرخ یک هزار و 403 ریال رسید. همچنین حق‌تقدم این بانک نیز 12/4 درصد افت قیمت را شاهد بود.
بازار ابزارهای نوین
بازار ابزارهای نوین فرابورس نیز روز گذشته معامله سه گواهی سپره سعدی، مشارکت نفت و سپرده بانک کشاورزی را در خود جای داد.
در جزئیات معاملات این بازار می‌توان به خرید و فروش ۲۸۰ برگه از اوراق سپرده سعدی، یک هزار و ۳۰ برگه از اوراق مشارکت نفت و ۵ هزار و ۸۹۰ برگه از اوراق سپرده بانک کشاورزی اشاره کرد.