گروه بنگاه ها- مرحله اول طرح نوسازی فاز سوم پالایشگاه آبادان ،سوم خرداد ماه همزمان با سالروز آزاد سازی خرمشهر با حضور رییس‌جمهور در این پالایشگاه افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید. با افتتاح مرحله اول این فاز، چهار میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر به ظرفیت تولید بنزین این پالایشگاه افزوده شده که تولید بنزین در این پالایشگاه را به حدود ۱۲میلیون لیتر در روز می‌رساند. فاز سوم پالایشگاه آبادان بخشی از پروژه طرح توسعه این پالایشگاه است که با بهره‌برداری کامل از این فاز شش میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین سوپر کشور افزوده می‌شود.

۴۳۴ تن گاز مایع، ۲۵۰ تن پروپیلین جهت تحویل به بخش خصوصی، ۳۳۰ تن گاز به عنوان خوراک پتروشیمی و ۱۰۰ تن گوگرد در روز از محصولات مهم دیگری است که با افتتاح این فاز تولید آن آغاز می‌شود. تمامی مراحل طراحی تفصیلی، ساخت و اجرای این پروژه عظیم توسط پیمانکاران ایرانی انجام شد و در این کار بزرگ شرکت‌های طراحی ـ مهندسی و ساختمان و نصب ایرانی نقش اصلی را بر عهده داشته‌اند.به دنبال آتش سوزی که در افتتاح مرحله اول طرح نوسازی فاز سوم پالایشگاه آبادان در سوم خرداد ماه امسال رخ داد، کمیته حقیقت یاب از سوی مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی ابعاد مختلف این حادثه به پالایشگاه آبادان سفر کرد.

سید حسین دهدشتی نماینده مردم آبادان در این باره گفت:وقوع این حادثه در اثر نشست گاز بوده و دراین رابطه بعضی از کابل‌های برق واحد دچار سوختگی شده‌اند. وی تاکید کرد: وقوع این حوادث در تاسیسات پالایشگاهی امری دور از انتظار نیست، با این وجود از آنجایی که ایران در شرایط کنونی تحریم‌های فراوانی را از سوی کشورها و دول گوناگون متحمل می‌شود، رسانه‌های خارجی با حساسیت بیشتری سعی در بزرگ نمایی حادثه پالایشگاه آبادان داشتند.اسدالله قره خانی نماینده دیگر مردم آبادان تصریح کرد: کار بزرگی در جهت خودکفایی بنزین کشور و با استانداردهای یورو ۴ در پالایشگاه آبادان صورت گرفته است که به کمک خداوند به نتیجه رسیده است. قره خانی گفت: وقوع حادثه مزبور در پالایشگاه آبادان، بی شک ناشی از نصب و تجهیزات نبوده است. وی افزود: بخش برق و نصب کمپرسورها توسط ایرانیان صورت نگرفته است که خارجی‌ها نیز متاسفانه به تعهدات خود عمل نکردند و کارشناسان ما با اراده و احساس مسوولیت وارد عمل شدند و آنها را به کار انداختند. قره خانی افزود: با اجرای این طرح یکی از اصلی‌ترین معضلات کشور که واردات بنزین سوپر است به لطف و عنایت خداوند متعال مرتفع خواهد شد.عبدالله کعبی؛ نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، نیز گفت: شرکت پالایش نفت آبادان در شرایط بسیار دشواری عملیات اجرایی پروژه طرح بنزین‌سازی را به اتمام رساندند، که این فعالیت مخلصانه باعث افتخار است. نماینده مردم آبادان اظهار داشت: پس از انجام تعمیرات لازم و مرتبط، واحد آسیب دیده و بهره‌برداری از این واحد، بی‌شک نیازهای کشور از لحاظ تولید و تامین بنزین مرتفع خواهد شد.

یکصد و سه تن از نمایندگان مجلس پس از وقوع حادثه آتش‌سوزی در پالایشگاه آبادان، در جریان افتتاح طرح بنزین‌سازی کشور، طی انتشار یک بیانیه از زحمات شبانه روزی و بی دریغ کارکنان و کارگران و متخصصان صنعت نفت تقدیر و تشکر به عمل آوردند.