گروه بورس- هدیه لطفی: ارزش معاملات بازار فرابورس در روزگذشته با 108 درصد رشد نسبت به معاملات روز یکشنبه به بیش از 112 میلیارد ریال رسید.
به گزارش خبرنگار ما، در بازار دیروز حدود ۱۴ میلیون و ۸۲۸ هزار سهم در میان سه هزار و ۶۵ نفر سهامدار فرابورسی داد وستد شد و ارزش کل ناشی از این معاملات به رقم ۱۱۲ میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال رسید.

همچنین بیشترین ارزش معاملات دیروز در اختیار نماد معاملاتی پتروشیمی پردیس قرار داشت. هر سهم «شپدیس» با 2/3 درصد افزایش به قیمت 25 هزار و 693 ریال رسید و در مجموع یک میلیون و 272 هزار سهم آن به ارزش 32 میلیارد و 682 میلیون ریال معامله شد؛ بدین ترتیب این شرکت به عنوان باارزش‌ترین نماد دیروز شناخته شد. همچنین بیشترین حجم معاملات روزگذشته به حق‌تقدم سرمایه‌گذاری خوارزمی و بانک الکترونیکی آرین اختصاص داشت که هرکدام به ترتیب شاهد معامله 10 میلیون و 105 هزار سهم و 7 میلیون سهم بودند.
همچنین کمترین حجم معاملات را دو شرکت سبحان دارو مهندسی روان‌فن‌آور داشتند. براین اساس تنها ۲۴۰ سهم «سبحان» به ارزش ۴ میلیون ریال و تعداد ۵۰۰ سهم از سهام روان فن‌آور در بازار خرید و فروش شد.
از سوی دیگر، روزگذشته تمامی امتیازات تسهیلات بانک مسکن، شاهد تشکیل صف خرید برای سهام خود بودند. این در حالی است که بانک سرمایه با صف فروشی معادل 200 هزار سهم به کار خود پایان داد. افزون براین، روزگذشته شرکت پتروشیمی امیرکبیر معامله‌ای در بازار پایه ثبت نکرد، اما صف فروش این شرکت همچنان پابرجا ماند.
پذیره‌نویسی اوراق «سامان»
همچنین شرکت «واسط مالی اسفند» در نظر دارد مبلغ یک هزار میلیارد ریال اوراق صکوک اجاره را به منظور تامین مالی بانک سامان از طریق بازار فرابورس پذیره‌نویسی کند.
براساس اطلاعیه ارسالی فرابورس، شرکت واسط مالی اسفند تصمیم به پذیره‌نویسی یک میلیون برگه به قیمت اسمی هر ورق یک میلیون ریال دارد که سرمایه‌گذاران می‌توانند در مضاربی از ده برگه نسبت به سرمایه‌گذاری در این اوراق اقدام کنند.
این اوراق با نام و قابل معامله در فرابورس بوده و نرخ اجاره بهای آن 5/17 درصد به صورت سالانه در نظر گرفته شده است. همچنین مدت اوراق اجاره 4 ساله بوده و زمان پرداخت درآمد اجاره هر سه ماه یکبار است که از تاریخ 28 خردادماه سال جاری آغاز می‌شود.
همچنین سررسید اوراق مزبور در تاریخ ۲۸ خردادماه سال ۹۴ در نظر گرفته شده است.
اوراق یادشده با ضمانت بانک اقتصادنوین است و شرکت کارگزاری بانک سامان عاملیت فروش آن را برعهده دارد.
همچنین شرکت تامین سرمایه امین پذیره‌نویسی و بازارگردانی اوراق را تعهد کرده است. شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به عنوان عامل پرداخت اجاره بهای اوراق مزبور معرفی شده است.
از سوی دیگر این اوراق قابلیت معامله در فرابورس ایران را خواهند داشت و بازارساز، تحت ضوابط قرارداد بازارسازی، به نرخ اسمی در بازار فرابورس، اوراق مزبور را خریداری خواهد کرد، ولی در صورت وجود خریدار بالاتر، دارندگان می‌توانند این اوراق را با نرخ بیشتری بفروشند.
پذیره‌نویسی اوراق «سامان» روز شنبه ۲۸ خردادماه آغاز می‌شود و به مدت ۱۵ روز ادامه دارد. پذیره‌نویسان که تا روز چهارم یعنی ۳۱ خردادماه اقدام به پذیره‌نویسی کنند، تنها مبلغ اسمی اوراق را پرداخت می‌کنند. پذیره‌نویسانی که از روز پنجم تا روز پایانی پذیره‌نویسی اقدام به خرید اوراق کنند باید علاوه بر مبلغ اسمی اوراق، مبالغ جدول ۱ را به عنوان اجاره بهای روزهای پذیره‌نویسی پرداخت کنند. یادآور می‌شود خریداران در دوران پذیره‌نویسی نمی‌توانند اوراق مزبور را به فروش رسانند.
شرایط خرید
همچنین خرید اوراق اجاره مستلزم وجود کد معاملاتی فعال در سیستم شرکت سپرده‌گذاری مرکزی است که تعداد اوراق قابل پذیره‌نویسی برای اشخاص حقیقی و حقوقی حداقل ۱۰ و حداکثر ۵۰ هزار ورقه تعیین شده است. درخواست خرید بیشتر از میزان یادشده با موافقت ناشر و بانی امکان‌پذیر است.
همچنین ورود سفارش به صورت کد خرید گروهی «ددد»، حداکثر تا سقف 50 هزار ورقه معادل 50 میلیارد ریال، برای هر کارگزار به همراه تمامی شعب، مجاز است.
تعهدات متعهد پذیره‌نویسی
همچنین اوراقی که طی مدت پذیره‌نویسی به فروش نرسد، توسط شرکت تامین سرمایه امین خریداری خواهد شد و در صورت وجود خریدار در حین معاملات دست دوم، اوراق مجدد عرضه می‌شود.
معاملات دست دوم
معاملات دست دوم این اوراق نیز پس از اتمام پذیره‌نویسی، در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس آغاز می‌شود. دارندگان و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به کارگزاران عضو فرابورس اقدام به خرید یا فروش اوراق کنند.
اجاره‌بها
همچنین ناشر اوراق، اجاره‌بهای 3 ماهه اوراق را روز ماقبل مواعد پرداخت اجاره‌‌بها و اصل مبلغ اوراق را نیز روز ماقبل سررسید نهایی، به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز خواهد کرد. شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اجاره‌بها را در تاریخ‌های سررسید اجاره‌بها (هر 3 ماه) به حساب متمرکزی که خریداران در هنگام خرید برای واریز اجاره‌بها معرفی کرده‌اند، واریز خواهد کرد و در تاریخ سررسید نهایی، مبلغ اصل اوراق به حساب دارندگان واریز خواهد شد. اجاره‌بهای سه ماه به مالک اوراق در روز قبل از سررسیدهای اجاره‌بها و اصل مبلغ اوراق نیز به مالک اوراق در روز قبل از سررسید نهایی اوراق تعلق می‌گیرد.
عرضه ناموفق «واوان»
از سویی دیگر، روزگذشته بلوک 100 درصدی سهام شرکت ساختمانی و شهرسازی واوان در بازار سوم فرابورس عرضه شد که خریداران برای آن یافت شد.
براین اساس، دیروز سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از وزارت مسکن و شهرسازی، تعداد ۱۰ هزار و ۸۰ سهم، معادل ۱۰۰ درصد از سهام شرکت ساختمانی و شهرسازی واوان را در بازار سوم فرابورس عرضه کرد. قیمت پایه هر سهم بلوک مزبور ۲۲ میلیون و ۵۹ هزار و ۵۵۵ ریال در نظر گرفته شده بود.
همچنین به دلیل نبود خریدار معامله‌ای بر این بلوک صورت نگرفت و روی میز فروش باقی ماند.