گروه بورس- هدیه لطفی: بازار فرابورس روزگذشته را با تشکیل صف خرید برای اوراق تسهیلات بانک مسکن سپری کرد.

به گزارش خبرنگار ما، در بازار دیروز گواهی‌های تسهیلات مسکن تمامی دوره‌ها شاهد تشکیل صف خرید برای خود بودند و بدین ترتیب تمام آنها با رشد قیمت به کار خود پایان دادند.
براین اساس، گواهی تسهیلات دوره اردیبهشت‌ماه با 65/2 درصد افزایش، بیشترین رشد قیمت را به خود اختصاص داد. همچنین گواهی‌های دوره اسفند و آذرماه نیز به ترتیب با 62/2 و 41/2 درصد در رتبه‌های بعدی جای گرفتند. گواهی دوره آبان‌ماه نیز با قیمت معامله‌شده 677 هزار و 989 ریال به عنوان گران‌ترین گواهی مسکن دیروز شناخته شد.
همچنین روزگذشته نمادهای معاملاتی سرمایه‌گذاری خوارزمی، پتروشیمی پردیس، روان فن‌آور و همراه اول نیز شاهد رشد قیمت سهام خود بودند، که هر کدام از نمادهای یادشده به ترتیب ۷۲، ۵۶ ، ۴۵ و ۴ صدم درصد افزایش نرخ را در کارنامه خود ثبت کردند.
این در حالی است که نمادهای معاملاتی سیمان سبزوار، بالاست، فولاد آلیاژی یزد و باغمیشه هرکدام به ترتیب با 49، 4، 8 و 51 ریال کاهش نرخ مواجه شدند.
همچنین بیشترین علت افت قیمت سیمان سبزوار مربوط به تشکیل صف فروش برای سهام این شرکت بود.
در این بازار صف فروشی معادل 200 هزار سهم برای سهام «سبزوار» تشکیل شد و در مجموع 171 هزار سهم این شرکت به ارزش 164 میلیون ریال داد و ستد شد.
از سوی دیگر در مجموع دیروز بیش از ۷ میلیون سهم در میان دوهزار و ۷۴۱ نفر سهامدار فرابورسی خرید و فروش شد و ارزش کل ناشی از این معاملات به رقم ۵۳ میلیارد و ۸۸۸ میلیون ریال رسید که بیشترین حجم این معاملات در اختیار پتروشیمی پردیس بود.
هر سهم «شپدیس» در پایان معاملات دیروز به رقم 24 هزار و 920 ریال رسید و این شرکت با حجم معاملاتی 933 هزار سهم، رقمی معادل 23 میلیارد و 265 میلیون ریال روانه بازار کرد و بدین ترتیب حدود نیمی از ارزش معاملات دیروز را به خود اختصاص داد.


در بازار پایه فرابورس نیز روزگذشته همچنان صف فروش پتروشیمی امیرکبیر پابرجا بود به طوری که این صف در پایان ساعت کاری به سه میلیون و 131 هزار سهم رسید.
صف مزبور در قیمت هر سهم سه هزار و ۶۳۴ ریال تشکیل شده بود.
همچنین روزگذشته تعداد 50 سهم «شکبیر» به ارزش دومیلیون ریال معامله شد.
در بازار فرابورس نیز، نماد معاملاتی بانک الکترونیکی آرین به همراه حق‌تقدم آن معامله شدند که هر دو نماد مزبور با افت قیمت مواجه شدند.
براین اساس هر سهم «آرین» با 89 صدم درصد کاهش به نرخ یک هزار و 449 ریال رسید و در مجموع 532 هزار سهم آن به ارزش 771 میلیون ریال معامله شد.
حق‌تقدم بانک آرین نیز با معامله بیش از دومیلیون و ۷۲۱ هزار سهم، رقمی معادل یک میلیارد و ۲۴۰ میلیون ریال کسب کرد.
از سوی دیگر در ابتدای معاملات دیروز، نماد معاملاتی اوراق اجاره ماهان پس از پرداخت اولین اجاره‌بهای سه ماهه اوراق بازگشایی شد اما معامله‌ای بر آن صورت نگرفت و بازار اوراق مشارکت روزگذشته را تنها با معامله دو گواهی سپرده سعدی و بانک کشاورزی سپری کرد.
در این بازار ۵۰۰ برگه از اوراق سپرده سعدی به ارزش ۵۰۰ میلیارد ریال و تعداد ۲۸ هزار و ۴۰ برگه از اوراق سپرده بانک کشاورزی به ارزش ۲۸ میلیارد و ۴۰ میلیون ریال معامله شد.