تردید در بورس

گروه بورس- همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام روز گذشته فضای ضعیف خود را ادامه داد و شاخص کل با ۱۲۳/۷واحد افت به ۲۵هزار و ۱۲۱واحد رسید. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که نگاه‌ها همچنان به بازار ارز و تحولات آن دوخته شده بود. با گذشت دو روز کاری از تصمیم بانک مرکزی در مورد افزایش نرخ مرجع ارز و عدم عرضه وسیع ارز به بازار، کارشناسان به جمع‌بندی‌های اولیه‌ای در مورد دلایل تصمیم بانک مرکزی در افزایش نرخ ارز پرداختند. از دیدگاه این گروه تلاش برای حذف بازار دو نرخی و رانت موجود در آن و هدایت این اختلاف قیمت به سوی بودجه و در نهایت کاستن از کسری بودجه دلیل تصمیم گیری بانک مرکزی بوده است. از این دیدگاه به دلیل تداوم مشکلات در عرضه ارز به بازار، قیمت‌ها می‌تواند در روزهای آینده مجددا حرکتی را تجربه کند؛ امری که به دلیل حرکت بازار موازی بورس و به تبع آن حرکت بازارهای کالایی می‌تواند جذابیت‌هایی را برای نقدینگی معامله‌گران به همراه داشته و به رشد تورم منجر شود.

در بازار دیروز به دلیل انتظار برای تعیین تکلیف بازار ارز همچنان نمادهای دارای صادرات با تعادل رو به رشد در قیمت‌ها مواجه بودند.

در بازار دیروز در گروه خودرویی به‌رغم تلاش اولیه معامله‌گران برای جمع آوری صف‌های فروش، بازار در انتهای وقت به دلیل مصوبه مجلس در مورد تحقیق و تفحص در مورد معاملات سایپا با افت مواجه شد. در گروه خودرویی دیروز ایران خودرو ۲/۱ میلیون سهم، سایپا ۷میلیون سهم، سرمایه‌گذاری سایپا با ۵/۱۹میلیون سهم و زامیاد و گروه بهمن به ترتیب ۱۰ و ۱۳میلیون سهم معامله شدند؛ اما این معاملات به تعادل این نمادها منجر نشد. در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری سهام شرکت خودروسازی سایپا که از سوی کمیسیون صنایع و معادن طرح شده بود با ۱۴۰ رای موافق، ۵ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۰۳ رای نمایندگان تصویب شد که بر این اساس از نحوه واگذاری سهام شرکت خودروسازی سایپا تحقیق و تفحص انجام خواهد شد.

محمدرضا باهنر نماینده مجلس نیز دیروز در حاشیه این مصوبه گفت: قصد و غرض سوئی در اجرای طرح تحقیق و تفحص وجود ندارد و این تحقیق و تفحص برای کشف کیفیت واقعی واگذاری سهام سایپا است. وی افزود: تحقیق و تفحص از سایپا در راستای قضاوت در مورد عملکرد سایپا صورت نمی‌گیرد و هدف، کشف حقیقت است.

در بازار دیروز در گروه معدنی گل گهر مجوز افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی خود را دریافت کرد که براساس آن این شرکت می‌تواند در مجمع پیش رو افزایش سرمایه خود را صورت دهد.در تحولات وابسته به گروه معدنی مساله پذیرش سنگ آهن در بورس کالا روز دوشنبه در جلسه هیات پذیرش مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در گروه فولادی، دیروز نخستین معاملات بر سر فولاد پس از افزایش بهای دلار به رشد قیمت و طغیان تقاضا منجر شد. این در شرایطی است که در بازار آهن تهران نیز جو انتظاری برای رشد قیمت‌ها شکل گرفته است. منوچهر میرزایی ناظر بازار بورس کالا دیروز گفت: امروز شرکت ذوب آهن ۱۱۰ تن سبد میلگرد و تیر آهن به صورت سلف یک ماهه عرضه کرد که قیمت پایه آن ۷۹۹ تومان و ۹ ریال در هر کیلو بود.

وی افزود: با توجه به تقاضای بیش از حدی که برای خرید وجود داشت میزان عرضه بین خریداران تقسیم به نسبت شد، همچنین در جریان رقابت قیمت هر کیلو به ۸۴۰ تومان افزایش یافت.

ناظر تالار صنعتی بورس کالا با تاکید بر اینکه عرضه امروز ذوب آهن سبد میلگرد و تیرآهن است، گفت: ۶۰ درصد این سبد تیر آهن بوده و قیمت این کالا از میلگرد، بیشتر است؛ بنابراین شرکت های خصوصی باید این مساله را در نظر بگیرند که نباید این قیمت ملاک تعیین نرخ آنها برای میلگرد باشد.

میرزایی در خصوص قیمت نقدی این محصول گفت: با افزایش ۵/۱ درصدی بر روی نرخ سلف، قیمت نقدی آن به‌دست می‌آید. دیروز ذوب آهن ۱۱۰ تن میلگرد و تیر آهن عرضه کرد که تقاضا برای آن ۴۲۳ تن بود و در نهایت ذوب آهن عرضه خود را به ۷۲ هزار و ۵۰ تن افزایش داد. بر این اساس کل این میزان به قیمت هر کیلو ۸۴۰ تومان از سوی خریداران مورد معامله قرار گرفت.

در گروه بانکی، دیروز بانک پارسیان شاهد جابه‌جایی یک بلوک بیش از دویست میلیون سهمی از سوی سرمایه‌گذاری سمند بود که این معامله با ابطال یک بخش ۱۹۸ میلیون سهمی در نهایت به تعداد ۱۰۰میلیون سهم مورد تایید قرار گرفت.

در گروه ساختمانی، فرابورس شاهد تشکیل صف خرید برای اوراق تسهیلات مسکن بود. این دومین باری است که در روزهای اخیر این اوراق مورد توجه سفته‌بازانه قرار می‌گیرد. این امر در شرایطی است که فرابورس برای کاستن از نوسانات این نمادها حجم دستورات خرید در این نماد را به ۲۰۰ برگه کاهش داده بود. اوراق تسهیلات مسکن به دلیل نیاز خریداران و وابستگی آن به بازار داد و ستد املاک دارای تقاضا واقعی است که رشد غیر واقعی قیمت آن به زیان خریداران مسکن و فشار مضاعف مالی به این گروه می‌شود.

در مجموع، بازار دیروز همچنان بازار ضعیفی بود که در آن علاوه بر افت شاخص ارزش معاملات نیز با افت مواجه بود. ارزش معاملات دیروز به ۴/۸۷میلیارد تومان بالغ شد که ۹/۴۱درصد آن را معامله سهام بانک پارسیان تشکیل داد، با کسر این حجم ارزش معاملات دیروز به ۵۰میلیارد تومان بالغ شد. از ۲۱۴نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند، ۱۴۴نماد با کاهش قیمت و ۶۷ نماد با رشد ارزش معامله شدند.