گروه بورس- هدیه لطفی: بازار پایه فرابورس اولین روز کاری بعد از تعطیلات را بسیار پررونق آغاز کرد، به طوری که این بازار نه‌تنها شاهد درج نام شرکت فرابورس بود بلکه سه شرکت دیگر سرمایه‌گذاری چشم‌انداز توسعه شمال، فن‌آوا و پتروشیمی لردگان نیز در این بازار درج نام شدند.

به گزارش خبرنگار ما، به استناد تبصره «ب» ماده ۹۹ قانون برنامه پنجم توسعه، هر چهار شرکت یادشده از تاریخ ۱۱ خردادماه سال‌جاری، در فهرست نرخ‌های بازار پایه فرابورس درج نام شدند.بر این اساس شرکت فرابورس با نماد معاملاتی «فرابورس»، سرمایه‌گذاری چشم‌انداز توسعه شمال با نماد «وشمال»، فن‌‌آوا با نماد «فن‌آوا» و پتروشیمی لردگان با نماد «لردان» در این بازار به ثبت رسیدند.گفتنی است شرکت فن‌آوا در گروه رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن قرار گرفته است. پتروشیمی لردگان نیز در زمینه محصولات شیمیایی، تولید کود و ترکیبات نیتروژن فعالیت می‌کند.
«توسعه شمال» در راه بازار پایه
همچنین مدیرعامل کارگزاری سهم آشنا با اشاره به درج نام شرکت توسعه شمال در بازار پایه فرابورس افزود: شرکت سرمایه‌گذاری چشم انداز توسعه شمال با نماد «وشمال» در بخش سرمایه‌گذاری‌ها، تابلوی بازار پایه فرابورس درج نام شد.شهریار شهمیری در ادامه گفت: سرمایه‌گذاری‌های شرکت توسعه شمال در پنج محور سرمایه‌گذاری در بورس، بافت فرسوده، گردشگری، صنعت و کشت و صنعت متمرکز شده است. وی افزود: این شرکت در تاریخ ۲۹ دی‌ماه سال گذشته نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به ثبت رسید و سرمایه آن نیز در اردیبهشت ماه سال جاری به میزان ۱۰۰ درصد و به مبلغ ۲۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال افزایش یافت.
وی در ادامه گفت: این افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم با عرضه هر سهم 1100 ریالی، طی یک روز به پایان رسید.
شهمیری افزود: همچنین شرکت قصد دارد بزودی سرمایه خود را تا پانصد میلیارد ریال افزایش دهد که در مرحله اول در سال ۱۳۹۰ افزایش سرمایه یکصد میلیارد ریالی را برای انجام همکاری با شهرداری تهران در خصوص بافت فرسوده منطقه ۱۶ انجام خواهد شد.


وی تعداد سهامداران شرکت را حدود ۶۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: سود نقدی هر سهم این شرکت برای سال مالی ۸۹ مبلغ ۷۵ ریال بوده است و پیش‌بینی می‌شود شرکت در سال مالی جاری بیش از ۱۵۰ ریال برای هر سهم سودآوری داشته باشد.وی در پایان یادآور شد: از پروژه‌های در دست اجرا این شرکت پروژه بافت فرسوده بابل است و همچنین شرکت در حال انجام مطالعات اقتصادی و تاسیس کارخانه فولاد آلیاژی در مازندران بوده و در حال اخذ مجوز برای اجرای این پروژه است.
شکست طلسم «امیرکبیر»؟
از سوی دیگر بنابر پیغام ناظر بازار فرابورس، امروز نماد معاملاتی پتروشیمی امیرکبیر در بازار پایه بازگشایی خواهد شد و به دنبال آن، بازار پایه فرابورس نیز به طور رسمی آغاز به کار خواهد کرد.گفتنی است نماد معاملاتی «شکبیر» برای سومین بار راهی بازگشایی و آماده معاملات می‌شود و همچنان تردید در شکستن طلسم این بازگشایی به چشم می‌خورد.
صف‌های خرید و فروش
بازار فرابورس نیز روزگذشته را با تشکیل‌ صف‌های خرید و فروش سپری کرد.
در این روز صف خریدی برای سهام شرکت‌های بالاست، بانک سرمایه، کویرتایر و لیزینگ ایرانیان تشکیل شد.
این در حالی است که گواهی‌های تسهیلات بانک مسکن بازار را با تشکیل صف فروش ترک کردند.در این روز تمامی گواهی‌های مسکن به دنبال صف فروش یادشده، افت قیمت ۵ درصدی را تجربه کردند و بدین ترتیب به محدوده ۷۶۰ هزار ریال رسیدند.همچنین در این روز سه شرکت باغمیشه، مرجان کار و همراه اول نیز هرکدام به ترتیب ۰۲/۱ درصد، ۹۹ صدم درصد و ۲۲ صدم درصد کاهش قیمت یافتند.از سوی دیگر بانک سرمایه با ۵ درصد رشد نرخ، بیشترین افزایش قیمت را در بازار دیروز به خود اختصاص داد و در پایان معاملات هر سهم آن به نرخ دوهزار و ۷۰ ریال رسید و در مجموع ۹۱ هزار سهم «سمایه» به ارزش ۱۸۹ میلیون ریال خرید و فروش شد.همچنین هر سهم «همراه» نیز روزگذشته به نرخ ۴۲ هزار و ۸۲ ریال رسید و این شرکت با معامله ۴۴۱ هزار سهم به ارزش ۱۸ میلیارد و ۵۶۵ میلیون ریال به عنوان با ارزش‌ترین نماد دیروز شناخته شد.
در بازار اوراق مشارکت نیز روزگذشته 410 برگه از اوراق مشارکت نفت و 9 هزار و 300 برگه از اوراق سپرده بانک کشاورزی داد و ستد شد.
معامله ۵ درصدی «بالاست»
همچنین روزگذشته تعداد یک میلیون و 900 هزار و 233 سهم معادل 5 درصد از سهام شرکت بالاست به عنوان سهام ترجیحی واگذار شد.
سهام یادشده به قیمت هر سهم ۴ هزار و ۳۳۸ ریال به کارگران شرکت تعلق گرفت.