گروه بورس- هدیه لطفی: مجامع عمومی عادی سالانه و فوق‌العاده شرکت فرابورس، روزگذشته با حضور 62 درصد از سهامداران برگزار شد و در پی آن تقسیم 30 تومان سود نقدی به ازای هر سهم به تصویب رسید.

در این مجمع که ریاست آن را دکتر سعدی به عهده گرفت، جاویدی و عسگری مارانی ناظران مجمع بودند، همچنین ابوالفضل متین به عنوان دبیر جلسه انتخاب شد.بر این اساس در ابتدا مجمع عمومی فوق‌العاده فرابورس به منظور تغییر اساسنامه شرکت تشکیل شد و طی آن اصلاح ۱۲ ماده اساسنامه و اضافه شدن ۲ ماده به آن به تصویب رسید.در ادامه، مجمع عمومی عادی سالانه با همان هیات رییسه یادشده تشکیل شد.
در این جلسه، مدیرعامل شرکت فرابورس به قرائت گزارش عملکرد هیات‌مدیره پرداخت و صورت‌های مالی 89 شرکت را تشریح کرد.
ورود به بازار پایه
در این جلسه امید قائمی از ورود فرابورس به بازار پایه فرابورس خبر داد و گفت: طی هفته آینده نماد پتروشیمی امیرکبیر در بازار پایه فرابورس بازگشایی خواهد شد و به دنبال آن بازار پایه، فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.وی در ادامه افزود: با آغاز به کار بازار پایه، سهام شرکت فرابورس به عنوان دومین شرکتی خواهد بود که در این بازار پذیرفته می‌شود که این اتفاق طی ماه آینده صورت خواهد گرفت.مدیرعامل فرابورس در ادامه از پذیرش سهام شرکت‌های بورس اوراق بهادار و بورس کالا در بازار پایه فرابورس خبر داد و گفت: این دو شرکت نیز در حال فراهم‌سازی شرایط برای ورود به بازار پایه هستند.به گفته امید قائمی در هفته آینده سهام بانک ایران زمین نیز در بازار فرابورس عرضه خواهد شد.
اعلام EPS سال ۹۰
همچنین امید قائمی، پیش‌بینی سود هر سهم سال 90 را مبلغ 30 تومان اعلام کرد و افزود: در حال حاضر EPS سال 90 را مبلغ 30 تومان در نظر گرفته‌ایم که این رقم براساس درآمدهای مستمر شرکت برآورد شده و درآمدهای غیرمستمر در آن لحاظ نشده است.وی در ادامه گفت: اگر تعدیلی برای این پیش‌بینی داشته باشیم به بازار اعلام خواهیم کرد.
ساختمان جدید
امید قائمی در ادامه به تهیه ساختمان مستقل برای شرکت فرابورس اشاره کرد و گفت: به دنبال تهیه مکان جدید برای شرکت فرابورس هستیم، البته پیشنهاد شده که فرابورس در ساختمان فعلی واقع در خیابان حافظ بماند یا به ساختمان جدید بورس انتقال پیدا کند.وی افزود: تمامی پیشنهادهای مزبور در هیات مدیره شرکت در حال بررسی است و تهیه ساختمان از برنامه‌های اساسی فرابورس است.
تقسیم سود کمتر
مدیرعامل فرابورس در ادامه سخنانش به سود قابل تقسیم به سهامداران اشاره کرد و گفت: از 82 تومان سود هر سهم سال 89، مبلغ 57 تومان قابل تقسیم بین سهامداران است که پیشنهاد هیات مدیره فرابورس مبلغ 20 تومان به ازای هر سهم است.
وی در ادامه گفت: فرابورس به دنبال مکان مناسب، تهیه سخت‌افزارهای پیشرفته و ابزارهای نوین است تا قدرت مانور بیشتری در تهیه اطلاعات داشته باشد.
امید قائمی در ادامه افزود: با توجه به اینکه امسال اولین سال فعالیت فرابورس است، پیشنهاد می‌شود سود کمتری بین سهامداران تقسیم شود تا ذخیره‌ای برای سال‌های بعد وجود داشته باشد.


افزایش سرمایه محتاطانه!
دکتر حسینی که به نمایندگی از سازمان بورس در این مجمع حضور داشت، با اشاره به افزایش سرمایه شرکت گفت: سرمایه شرکت‌هایی همچون فرابورس در ابتدا به صورت محتاطانه در نظر گرفته می‌شود، اما پس از گذشت مدتی نیاز به افزایش سرمایه در این شرکت‌ها به چشم می‌خورد.
وی در ادامه افزود: همانگونه که شرکت‌های بورس اوراق بهادار و بورس کالا نیز پس از گذشت مدتی، سرمایه خود را افزایش دادند، فرابورس نیز با توجه به تهیه ساختمان ملکی احتیاج به افزایش سرمایه دارد.
وی ادامه داد: افزایش سرمایه مزبور در هیات‌مدیره مطرح می‌شود و تا پایان سال‌جاری در این خصوص تصمیم‌گیری خواهد شد.
توجه به سرمایه ملی
عسگری مارانی نیز در خصوص تقسیم سود بین سهامداران گفت: شرکت‌های سهامی عام باید با توجه به منافع خود و سهامدارانشان تصمیم‌گیری کنند.وی افزود: اما بورس اوراق بهادار و فرابورس نه تنها منافع بلکه سرمایه ملی را نیز مدنظر قرار داده و تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کنند.وی با اشاره به چند نکته، سخنان خود را ادامه داد و افزود: نکته اول در تقسیم سود این است که افزایش سرمایه فرابورس در راه است و این افزایش سرمایه برای بهبود زیرساخت‌های لازم در فرابورس صورت خواهد گرفت.نکته دوم، مقایسه فرابورس با سال اول فعالیت بورس اوراق بهادار و بورس کالا است، که با توجه به مقایسه مزبور، عملکرد فرابورس در اولین سال فعالیت بسیار مطلوب و مثبت است.
وی در ادامه گفت: نکته بعدی، ورود فرابورس به بازار پایه است که بدین ترتیب اگر میزان تقسیم سود کمتر باشد، ارزش بیشتری در شرکت باقی خواهد ماند و بدین ترتیب ارزش‌گذاری فرابورس در ورود به بازار پایه بالا خواهد گرفت عسگری مارانی در نهایت میزان تقسیم سود را رقمی مابین 25 تا 30 تومان به ازای هر سهم پیشنهاد کرد.
تقسیم ۳۰ تومان سود
به گزارش خبرنگار ما، در نهایت پس از سخنان و نظرات اعضای حاضر در مجمع، مقرر شد از سود محقق شده 82 تومانی و قابل تقسیم 57 تومانی، به هر سهم شرکت 30 تومان سود تعلق گیرد.واریز سود مزبور از 20 تیرماه برای سهامداران حقیقی و از 20 دی ماه برای سهامداران حقوقی صورت می‌گیرد.
تعادل در بازار
از سوی دیگر بازار فرابورس روزگذشته را در شرایط متعادلی سپری کرد و تنها تسهیلات بانک مسکن کمی این بازار را رو به رشد هدایت کرد.روزگذشته تمامی تسهیلات بانک مسکن با تشکیل صف خرید به کار خود پایان دادند و هرکدام رشد قیمت 5 درصدی را در کارنامه خود ثبت کردند.در این میان، امتیاز تسهیلات مسکن دوره اردیبهشت ماه بیشترین حجم معاملات به خود اختصاص داد به طوری که هر گواهی مزبور به قیمت773 هزار و 875 ریال رسید و در مجموع 4 هزار و 509 گواهی به ارزش سه میلیارد و 489 میلیون ریال معامله شد.
همچنین گواهی تسهیلات دوره آذرماه این بانک با نرخ ۷۸۱ هزار و ۸۶۸ ریال، گران‌ترین گواهی دیروز بود.از سوی دیگر روزگذشته ۱۴نماد دیگر نیز در بازار داد و ستد شدند که از این تعداد تنها دو نماد سبحان دارو و مرجان کار شاهد افت قیمت سهام خود بودند و مابقی با افزایش نرخ به کار خود پایان دادند.در این راستا می‌توان به افزایش قیمت نمادهای تجارت الکترونیک پارسیان، کویرتایر، سرمایه‌گذاری خوارزمی به همراه حق‌تقدم آن، بالاست،‌ پتروشیمی پردیس و فولاد آلیاژی یزد اشاره کرد.
همچنین ارزش کل معاملات بازار فرابورس در روزگذشته به رقم 66 میلیارد و 672 میلیون ریال رسید که این رقم ناشی از خرید و فروش 6میلیون و 332 هزار سهم در میان دوهزار و 312 نفر سهامدار فرابورسی بود.
همچنین دو شرکت پتروشیمی پردیس و همراه اول هرکدام به ترتیب با ۱۶ و ۱۱ میلیارد ریال، سهم به‌سزایی در ارزش معاملات دیروز داشتند.
این در حالی است که نمادهای معاملاتی مرجان کار، روان‌فن‌آور و کویرتایر کمترین رقم را از معاملات خود روانه بازار کردند، به طوری که این 3 نماد در مجموع تنها رقمی معادل 265 میلیون ریال کسب کردند.در بازار دوم نیز هر سهم بانک الکترونیکی آرین با 17/2 درصد افزایش به قیمت یک هزار و 504 ریال رسید. در مقابل حق‌تقدم این بانک با کاهش قیمت 39 صدم درصدی مواجه شد.در مجموع یک میلیون و 378 هزار سهم «آرین» به ارزش دومیلیارد ریال و 18 میلیون و 590 هزار سهم حق‌تقدم آرین به ارزش 9 میلیارد و 571 میلیون ریال خرید و فروش شد.
در بازار اوراق مشارکت نیز، روزگذشته گواهی‌های مشارکت نفت، سپرده سعدی و سپرده بانک کشاورزی معامله شدند که در جزئیات این معاملات می‌توان به داد و ستد ۷ هزار و ۴۴۰ برگه از اوراق سپرده کشاورزی و ۵۸۰ برگه از اوراق سپرده سعدی اشاره کرد.
یادآور می‌شود امروز نماد معاملاتی بانک سرمایه و حق‌تقدم آن در بازار اول فرابورس بازگشایی می‌شوند.
قطعیت معامله «سپرده‌گذاری»
از سوی دیگر روز گذشته معامله بلوک 4درصدی از سهام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به قطعیت رسید.بر این اساس، طی معاملات دیروز تعداد 8 میلیون سهم معادل 4 درصد از سهام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به قیمت هر سهم 5 هزار و 9 ریال و به ارزش 40 میلیارد و 70 میلیون ریال، به قطعیت رسید.یادآور می شود معامله مزبور در تاریخ 31 اردیبهشت ماه در بازار سوم فرابورس صورت گرفته بود.