گروه بورس- بازار آتی که طی روزهای گذشته مقاومت خوبی را در مقابل هیجان فروش بازار نقدی انجام داده بود، دیروز شاهد افزایش تمایل به فروش در میان معامله‌گران بود.

به گزارش خبرنگار ما، بازار آتی که از مردادماه سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده و همواره تحت تاثیر معاملات بازار نقد قرار داشت، در این چند روز رویکرد جدیدی را در میان فعالان خود شاهد است. رویکردی که در آن معامله‌گران این بازار سعی دارند بدون در نظر گرفتن جو روانی حاکم، براساس معاملات آینده تصمیم‌گیری کنند. بر این اساس برخلاف ماه‌های گذشته که معامله‌گران آتی در جهت بازار سهام اقدام به خرید و فروش قراردادهای آتی می‌کردند و در زمان‌های ضعف بازار به سرعت با انجام معاملات معکوس از بازار خارج می‌شدند؛ در حال حاضر فعالان آتی امید به گذر از زمان حاضر، موقعیت‌های باز خود را حفظ کرده‌اند. براین اساس در معاملات دیروز ۳۲ قرارداد به ارزش یک میلیارد و ۴۴۰ میلیون و ۴۰۵ هزار ریال در بازار آتی داد و ستد شد. «فملی» شهریور با معامله ۲۱ قرارداد به ارزش ۹۶۰ میلیون و ۴۳۵ هزار ریال رکورددار بازار آتی بود.
معاملات «فملی» شهریور نوسان منفی 88/2 درصدی را برای این نماد به همراه داشت که با توجه به کاهش 451 ریالی، قیمت تسویه این نماد به 15 هزار و 245 ریال رسید. از سوی دیگر «فملی» تیرماه نیز در حالی شاهد معامله 11 قرارداد در نوسان منفی 4 درصد بود که قیمت تسویه این نماد با 606 ریال ریال کاهش در مبلغ 14 هزار و 544 ریال بسته شد.
از سوی دیگر این دو قرارداد با صف فروش به کار خود پایان دادند. در همین حال «فولاد» تیر و شهریور در کنار «وغدیر» تیر و شهریور دیگر قراردادهایی بودند که شاهد افزایش تقاضای فروش بودند. این قراردادها به دلیل اختلاف قیمت‌های پیشنهادی خریداران و فروشندگان هیچ معامله‌ای را به ثبت نرساندند. این در حالی است که صف فروش غدیر بدون خریدار قابل توجهی بیشتر از سایر نمادها در بازار آتی خودنمایی می‌کرد.