مهر- معاون شرکت بورس و اوراق بهادار از راه‌اندازی معاملات آپشن در نیمه اول سال جاری در بازار سرمایه کشور خبر داد. علی سنگینیان از برنامه ریزی برای انجام معاملات آپشن در بورس در نیمه اول سال‌جاری خبر داد و گفت: مقررات مربوط به انجام این معاملات نهایی شده است.

معاون شرکت بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه براساس برنامه‌ریزی‌ها، سیستم معاملات قراردادهای آتی را بر روی سیستم بازار معاملات نقدی پیاده‌‌سازی خواهد شد، افزود: کارهای فنی مربوطه نهایی و آزمایش‌های لازم انجام شده است.

وی ادامه داد: پس از پیاده سازی فیوچرز بر روی بازار معاملات نقدی، فرآیند اجرایی معاملات آپشن آغاز خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود که حداکثر تا پایان شهریورماه آپشن را در بازار داشته باشیم.

اوراق مشارکت و صکوک

وی از برنامه ریزی برای انتشار ۳ هزار میلیارد تومان اوراق صکوک در بازار سرمایه کشوردر سال جاری خبرداد و گفت: بر اساس مقررات معاملات دست دوم این اوراق در بورس یا فرابورس انجام می‌شود.

وی صکوک و اوراق مشارکت را نوعی بازار بدهی عنوان کرد و گفت: قرار است که بازار بدهی را رونق دهیم، بر این اساس ۱۵ اوراق مشارکت و ۳ اوراق صکوک را پذیرش خواهیم کرد تا از نظر تنوع و سررسید نرخ برای سرمایه گذاران جذاب باشد.

سنگینیان از ارائه تقاضا توسط یک شرکت هواپیمایی وکشتی‌رانی برای انتشار اوراق صکوک خبر داد و افزود: بسیاری از شرکت‌ها از این طریق تامین مالی می‌شوند.