گروه بورس- هدیه لطفی: بازگشایی نماد پتروشیمی امیرکبیر برای دومین بار در بازار فرابورس به تعویق افتاد.

به گزارش خبرنگار ما، قرار بود روز گذشته نماد شرکت پتروشیمی امیرکبیر در بازار پایه فرابورس بازگشایی شود و همزمان با آن بازار پایه هم افتتاح شود، اما این مساله به تعویق افتاد.ناظر بازار فرابورس علت این اتفاق را ایجاد تمهیدات لازم فنی در بازار پایه برای بازگشایی نماد مزبور عنوان کرد. امیر هامونی در ادامه افزود: درصدد هستیم مشکلات فنی را هر چه سریعتر برطرف کنیم، به طوری که تا پایان هفته جاری نماد «شکبیر» بازگشایی خواهد شد.
گشایش نماد «بانک سرمایه»
همچنین روز گذشته معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس از بازگشایی نماد بانک سرمایه در بازار اول فرابورس خبر داد.
حسن محمد تبار با اعلام این خبر افزود: نماد بانک سرمایه به عنوان هجدمین نماد معاملاتی و با سرمایه 3هزار و535 میلیارد ریال، در روز چهارشنبه 11خرداد در بازار اول فرابورس، گشایش می یابد. وی افزود: قیمت پایانی سهام‌ بانک سرمایه ، با میانگین موزون معاملات روزانه سهام در روز گشایش تعیین می‌شود.وی خاطرنشان کرد: قابلیت معامله سهام بانک سرمایه، با تعیین کارگزار ناظر امکان‌پذیر است، بنا براین کارگزاران و سهامداران بانک سرمایه باید نسبت به تعیین کارگزار ناظر در سامانه معاملاتی خود اقدام کنند.یاد آور می شود بانک سرمایه که در 10اسفند سال گذشته در فرابورس پذیرش شده بود، در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری و زیر گروه سایر واسطه‌های پولی قرار دارد و سرمایه‌گذاری فرهنگیان و شرکت‌های تابعه از سهامداران عمده آن محسوب می‌شوند.
پرداخت سود «خارزم»
از سوی دیگر شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سود سهامدارانش را پرداخت کرده و تنها تعداد بسیار معدودی از 42 هزار نفر سهامدار خرد این شرکت طی چند سال گذشته سود سهام خود را دریافت نکرده‌اند و مابقی سهامداران، مطالبات حال شده ندارند. در این اطلاعیه آمده است: با توجه به این که در فرم‌های اولیه استفاده از حق تقدم سهامداران،‌ مشخصه‌ای با عنوان «مطالبات حال شده» پیش‌بینی شده است، اکثر سهامداران تصور می‌کنند مشمول دریافت سود سهام در این مرحله هستند.گفتنی است ، سود سهام سال مالی منتهی به 31 خرداد 1390 ، در نشست مجمع عمومی شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی (حوالی مهرماه امسال) مشخص و در فرصت قانونی بین سهامداران توزیع خواهد شد.
رشد ۵۰ درصدی معاملات
از سوی دیگر بازار فرابورس روز گذشته را با رشد معاملات سپری کرد، به طوری‌که حجم و ارزش کل معاملات این بازار 50 درصد رشد را نسبت به معاملات روز شنبه تجربه کرد و در مجموع 15 میلیون سهم به ارزش 169میلیارد ریال خرید و فروش شد. در این روز بیشترین حجم معاملات در اختیار نماد همراه اول بود. نماد «همراه» با وجود ثبت کاهش 71/2 درصدی برای نرخ هر سهم ، رقمی معادل 60 میلیارد ریال روانه بازار کرد و بدین ترتیب به عنوان با ارزش ترین نماد بازار شناخته شد. نماد پتروشیمی پردیس نیز با دادوستد دو میلیون و 256 هزار سهم به ارزش 47 میلیارد ریال، در رتبه دوم جای گرفت.از سوی دیگر روز گذشته امتیاز تسهیلات بانک مسکن تمامی دوره‌ها، رشد نرخ 5 درصدی هر سهم را در کارنامه خود ثبت کردند. همچنین نمادهای بالاست و سبحان دارو نیز دیگر نمادهای مثبت بازار دیروز بودند.این در حالی است که 12 نماد دیگر بازار از جمله نمادهای روان فن آور، تجارت الکترونیک پارسیان، فولاد آلیاژی یزد، کویر تایر و باغمیشه با کاهش قیمت مواجه شدند.در بازار دوم فرابورس نیز روز گذشته نماد بانک الکترونیکی آرین به همراه حق تقدم آن مورد دادوستد قرار گرفتند که هر دو نماد مزبور با افت قیمت به کار خود پایان دادند.در بازار اوراق مشارکت نیز اوراق 4 شرکت گواهی سپرده سعدی، اجاره ماهان، مشارکت نفت و سپرده بانک کشاورزی خرید و فروش شد.