ارتفاع 26 هزار دوباره فتح شد
دنیای اقتصاد- شاخص بورس اوراق بهادار تهران در پی رشد ۲۸۸ واحدی روز گذشته دوباره از مرز روانی ۲۶ هزار واحدی عبور کرد.

شاخص بورس اوراق بهادار که پس از یک شروع طوفانی و رکوردشکنی‌های پی‌درپی در 20 فروردین‌ماه توانسته بود برای اولین بار به 26 هزار واحد برسد، با ظهور نشانه‌های ضعف از نخستین روزهای اردیبهشت‌ماه و عقب‌نشینی‌های یک درصدی، در 7 اردیبهشت‌ماه 26 هزار واحد را تاب نیاورد و با افت 9/1 درصدی به زیر 26 هزار واحد بازگشت. این در حالی است که به دلیل استراحت بازار و رسیدن سهام به قیمت‌های ارزنده با چرخش معاملات، شاخص در روز گذشته دوباره وارد کانال 26 هزار واحدی شد.

جنب پل حافظ
بازگشت شاخص به ارتفاع ۲۶هزار
عکس: نگار متین‌نیا
گروه بورس- همایون دارابی: بازار سهام دیروز در سایه کاهش نگرانی سیاسی و رشد بازارهای جهانی مسیر بازگشت را ادامه داد و شاخص کل توانست دوباره به بالای مرز ۲۶هزار واحد بازگردد.در بازار دیروز شاخص کل به رشد خود ادامه داد و توانست با ثبت رشد ۲۸۸ واحد به ۲۶هزار و ۴۱ واحد برسد.
این کارنامه سبب بازگشت اعتماد معامله گران به بازار سرمایه شد. در همین حال کارشناسان در انتظار بازاری متعادل تا پایان فصل مجامع هستند. از دیدگاه کارشناسان، بازار سرمایه عموما در فصل مجامع شرایط متعادلی به دور از صف‌های خرید و فروش را دنبال می‌کند.دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که در بازارهای جهانی آرامش رو به رشدی به چشم می‌خورد. همین مساله و حفظ کف 100 دلار برای هر بشکه نفت موجب شد تا بازار جو بهتری را در نمادهای وابسته به بازار جهانی تجربه کند. در همین حال دیروز بازار تحت تاثیر مصوبات مجلس شورای اسلامی نیز قرار داشت. تصویب سقف 20درصدی افزایش بهای حامل‌های انرژی در سال جاری و اصلاح مصوبه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها سبب شده، کارشناسان به بررسی مجدد شرایط برخی از شرکت‌های بورسی بپردازند. با اصلاح مصوبه خوراک پتروشیمی‌ها عملا خوش‌بینی در مورد کاهش نرخ نفتا پتروشیمی‌های قدیمی کاهش یافته است.در همین حال کارشناسان در مورد مصوبه جدید همچنان با ابهاماتی مواجه‌اند.در بازار دیروز معامله‌گران شاهد انتشار اطلاعیه عرضه اولیه شرکت ساختمانی باغمیشه بودند. باغمیشه از زیر مجموعه های غدیر در شرایطی امروز به عنوان بیستمین شرکت فرابورس عرضه می‌شود که غدیر عصر دیروز سه شرکت خود را برای معامله‌گران معارفه کرد. باغمیشه، آ.اس.پ و شرکت ساختمانی غدیر خوزستان سه شرکتی هستند که غدیر دیروز جلسه معارفه آنها را برگزار کرد تا غدیر تنها شرکت هلدینگی بورس باشد که حداکثر استفاده را از رشد بازار سرمایه برای عرضه و شفاف‌سازی ارزش دارایی‌های خود کرده است. غدیر دیروز 7/79 میلیون سهم معامله را تجربه کرد.در بازار دیروز معامله‌گران در گروه بانکی شاهد تشکیل صف خرید برای نماد بانک ملت بودند. این امر اکثر نمادهای بانکی را با رشد قیمتی همراه ساخت. در همین حال مجمع عصر روز دوشنبه بانک پارسیان نیز دیروز مورد بحث معامله‌گران بود پارسیان در حالی با تقسیم سود 370 ریالی برای 20درصد افزایش سرمایه اقدام خواهد کرد که این بانک در صدد افزایش سرمایه خود به بیش از 2هزار میلیارد تومان است. در گروه خودرویی سرانجام شایعه فروش سهام ایران خودرو متعلق به تامین اجتماعی و صندوق تامین اجتماعی به واقعیت پیوست و به تامین اجتماعی عرضه 9/4درصد سهام خود در ایران خودرو معادل 310میلیون سهم را با قیمت پایه 5هزار و 688ریال اعلام کرد. احتمال می‌رود این بلوک مورد رقابت سرمایه‌گذاری رنا (شرکتی که گفته می‌شود پیش از این بر سر خرید این بلوک نزدیک به 19درصد توافق اولیه امضا کرده است) و مجموعه ایران خودرو قرار گیرد. در همین حال اگر این مجموعه معاملات به نفع گروه سایپا انجام شود، مدیریت دو شرکت خودرو‌ساز کشور عملا می‌تواند ادغام شود.در گروه خودرویی دیروز رقابت بر سر بلوک آهنگری تراکتورسازی تا رقم 5هزار و 701ریال ادامه یافت.در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن 135میلیارد تومان سهام معامله شد که 8/23درصد آنرا غدیر تشکیل داد. از 223 نماد مورد معامله، 117 نماد با افت قیمت و 113نماد با رشد ارزش مبادله شدند.