گروه بورس- هدیه لطفی: بازار فرابورس روز گذشته را در شرایط متعادلی سپری کرد، به طوریکه حجم و ارزش کل معاملات این بازار نسبت به معاملات روز دوشنبه تغییر چندانی نداشت.

در مجموع روز گذشته بیش از ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار سهم در میان ۳ هزار و ۲۶۸ نفر سهامدار دادوستد شد و ارزش کل ناشی از این معاملات به رقم ۱۳۳ میلیارد و ۳۴۵ میلیون ریال رسید.
روز گذشته نماد معاملاتی پتروشیمی پردیس با حجم معاملاتی دو میلیون سهم و ارزش 52 میلیارد و 635 میلیون ریال، به عنوان باارزش‌ترین سهم بازار شناخته شد. نماد معاملاتی «همراه اول» نیز با 36 میلیارد ریال اختلاف، در رتبه بعدی جای گرفت. در این بازار هر سهم «همراه» با 416 ریال کاهش به قیمت 43 هزار و 514 ریال معامله شد و در مجموع رقمی معادل 16 میلیارد ریال روانه بازار کرد. این در حالی است که نمادهای معاملاتی روان فن‌آور، کویر تایر و مرجان کار در فهرست کم‌ارزش‌ترین نمادهای دیروز قرار گرفتند. همچنین از 18 نماد معامله شده در این بازار، 11 نماد با افزایش قیمت و مابقی با کاهش نرخ به کار خود پایان دادند. در این راستا می توان به افزایش نرخ نمادهای فولاد آلیاژی یزد، تجارت الکترونیک پارسیان و تسهیلات مسکن دوره‌های آبان، بهمن و فروردین ماه اشاره کرد.
در بازار دوم فرابورس نیز روز گذشته سهام بانک الکترونیکی آرین و حق تقدم آن دادوستد شد که هر دو نماد مزبور نیز شاهد افت قیمت سهام خود بودند.
در این روز هر سهم «آرین» با 32/4 درصد کاهش به قیمت یک هزار و 684 ریال رسید. همچنین حق‌تقدم این بانک نیزدر پایان روز در نرخ 995 ریال توقف کرد. همچنین در مجموع دو میلیون و 697 هزار سهم «آرین» به ارزش 4 میلیارد و 543 میلیون ریال و تعداد 36 هزار حق تقدم مزبور به ارزش 36 میلیون ریال خرید و فروش شد.
این در حالی است که بازار اوراق مشارکت روز گذشته را با رونق معاملات سپری کرد. در این بازار ۴ گواهی مشارکت نفت، سپرده سعدی، اجاره ماهان و سپرده بانک کشاورزی دادوستد شد که بیشترین حجم معاملات در اختیار اوراق بانک کشاورزی بود.
در این روز 35 هزار و 70 برگه از اوراق کشاورزی به ارزش 35 میلیارد و 70 میلیون ریال معامله شد. همچنین اوراق اجاره ماهان و سپرده سعدی نیز به ترتیب 350 میلیارد ریال و 30 میلیارد ریال روانه بازار کردند.
از سوی دیگر روز گذشته مدیرعامل شرکت فرابورس به آماده‌سازی ۷ بانک برای عرضه در فرابورس اشاره کرد و گفت: بانک‌های تات، دی، سرمایه، گردشگری، عسکریه، ایران زمین و آریا در نوبت عرضه اولیه سهام قرار دارند، اما به دلیل وجود مشکلاتی در سپرده گذاری سهام و ناقص بودن اطلاعات سهامداری و همچنین لزوم ارائه آخرین اطلاعات، واگذاری سهام این دسته شرکت‌ها در آینده انجام خواهد شد.
مصطفی امید قائمی در ادامه افزود: اما این بانک‌ها به همراه سه بانک دیگر، 6 ماه بعد از حضور در فرابورس به بورس اوراق بهادار تهران منتقل خواهند شد.
این مقام مسوول با بیان اینکه شرکت‌های متعددی در نوبت پذیرش و عرضه سهام در فرابورس قرار دارند، ادامه داد: شرکت‌هایی مانند ایران ترانسفو ری، آ- اس - پ و پتروشیمی زاگرس نیز در فهرست پذیرش بازار فرابورس قرار دارند که سهام آنها نیز پس از طی مراحل مقدماتی عرضه خواهد شد.