دنیای‌اقتصاد- شاخص بورس تهران روز گذشته در پی بهبود نسبی قیمت مواد خام در بازار جهانی و کاهش برخی نگرانی‌های خارج از بازار، رشد ۳۸۶ واحدی را تجربه کرد. در پی این رشد، شاخص بورس به عدد ۲۵ هزار و ۷۵۲ واحد رسید که از ابتدای سال رشد دو هزار و ۴۵۷ واحدی معادل ۵/۱۰ درصد را ثبت کرده است. این در حالی است که بازدهی بورس در روزهای پایانی فروردین‌ماه امسال بازدهی ۵/۱۴ درصدی را نیز تجربه کرده بود که از آن زمان تاکنون بازدهی بورس منفی ۵/۳ درصد بوده است. جنب پل حافظ

رشد ۵/۱درصدی بورس

گروه بورس- همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام دیروز بازگشت چشمگیری را به نمایش گذاشت و شاخص بورس ۵/۱درصد رشد را تجربه کرد.

در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که برگزاری جلسه هیات وزیران به ریاست دکتر محمود احمدی نژاد و حضور وزیر اطلاعات، به شایعات سیاسی پایان داد و فضای آرام‌بخشی در این بخش حاکم شد. در همین حال تصویب ادغام ۶ وزارتخانه نیز نشان دیگری از برقراری ثبات به شمار می‌رود. دیروز وزارتخانه‌های صنایع و معادن و بازرگانی، رفاه و کار، نیرو و نفت با هم ادغام شدند که در مرحله اول سه وزیر دولت محرابیان، محصولی و میرکاظمی از دولت خداحافظی کردند. در همین حال اعلام وزیر بازرگانی در مورد ممنوعیت هر گونه افزایش قیمت، نگرانی از بازگشت نظام قیمت‌گذاری متعاقب رشد محدود تورم در ماه جاری را ایجاد کرده است.

در بازار دیروز معامله‌گران در بازگشایی بازارهای جهانی بازگشت محدود قیمت فلزات و مواد خام را شاهد بودند که این امر نمادهای وابسته به بازار جهانی را از فشار عرضه خارج ساخت. در معاملات دیروز معامله‌گران همچنین شاهد اعلام نتایج برخی از مجامع مهم از جمله تقسیم ۴۳۰ریالی سود مخابرات ایران بودند.

معامله‌گران در گروه پتروشیمی شاهد توقف نماد پتروشیمی شازند برای برگزاری مجمع سالانه بودند. توقف این نماد با صف خرید به تشکیل صف خرید برای سرمایه‌گذاری بانک ملی منجر شد.

در گروه معدنی دیروز خبر واگذاری یک معدن جدید به چادرملو سبب تشکیل صف خرید برای این نماد شد. در گروه فلزی، رشد بهای مس و نزدیکی دوباره قیمت این فلز به مرز ۹هزار دلار سبب خروج ملی مس از صف فروش شد. دیروز مبارکه نیز با صف خرید سنگینی مواجه شد.

در گروه خودرویی، معامله‌گران شاهد تداوم بسته بودن نمادهای عمده‌ای از این گروه از جمله سرمایه‌گذاری رنا و گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو هستند. در همین حال گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان نیز از زیر مجموعه‌های ایران خودرو اینک ماه‌ها است که متوقف است.

در گروه ساختمانی، فرابورس روز چهارشنبه پذیرای دومین شرکت ساختمانی این بازار خواهد بود. شرکت ساختمانی باغمیشه از زیر مجموعه‌های بین‌المللی توسعه ساختمان است.

در گروه شرکت‌های هلدینگی، صندوق بازنشستگی دیروز از صف فروش در شرایطی خارج شد که مساله ورود زیر مجموعه‌های این شرکت به بورس و فرابورس همچنان نامشخص است. در همین حال شایعات مربوط به واگذاری لوله سازی اهواز این شرکت به قرارگاه خاتم الانبیاء نیز همچنان در حد شایعه باقی مانده است.در همین حال گروه صنعتی ملی، زیر مجموعه صندوق نیز در شرایطی هفته آینده به مجمع خواهد رفت که نامشخص بودن مساله تاسیس بانک امیرکبیر توسط صندوق و با استفاده از شبکه املاک این شرکت نیز یکی از پایدارترین صف‌های فروش را در این نماد رقم زده است. در گروه خودرویی دیروز رقابت بر سر بلوک آهنگری تراکتور سازی تا ۳هزار و ۲۷۱ریال ادامه یافت. در گروه مالی بیمه البرز دیروز در مجمع فوق‌العاده خود با افزایش سرمایه ۵۰درصدی موافقت کرد.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن شاخص با رشد ۳۸۶واحدی به ۲۵هزار و ۷۵۲واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز در حد ۷/۹۷ میلیارد تومان رقم خورد. از ۲۰۹ نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند، ۱۲۵نماد با رشد قیمت و ۷۴نماد با افت ارزش معامله شدند.

عکس: نگار متین‌نیا