گروه بورس- هدیه لطفی: معاونت عملیات و نظارت فرابورس با اشاره به عرضه بلوک 4 درصدی سهام سپرده‌گذاری مرکزی در فرابورس، جزئیات این عرضه را تشریح کرد و گفت:

شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی به وکالت از بانک ملی قصد دارد ۸میلیون سهم معادل ۴درصد از سهام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه را به ارزش ۱۷میلیارد و ۱۴۴میلیون ریال و به نرخ پایه ۲هزار و۱۴۳ ریال، به طور یکجا و به صورت نقد و شرایطی، شنبه ۲۴ اردیبهشت در بازار سوم فرابورس عرضه کند.
حسن محمد تبار در ادامه افزود: متقاضیان شرکت در این رقابت باید تا پایان وقت اداری 18اردیبهشت، در خواست خود را از طریق کارگزاران فرابورس ایران به اداره نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه کنند.
به گفته وی، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با ۲۰۰میلیارد ریال سرمایه در زمینه ثبت، سپرده‌گذاری و انتقال مالکیت اوراق بهادار و نیز تسویه و پایاپای معاملات اوراق بهادار و ابزار‌های مالی فعالیت می‌کند.
معاونت عملیات و نظارت فرابورس درباره ممتاز بودن قسمتی از سهام شرکت سپرده‌گذاری توضیح داد: بر اساس ماده 8 اساسنامه شرکت، تعداد 10میلیون سهم سازمان بورس و اوراق بهادار ممتاز بوده و امتیاز آن داشتن حق انتخاب سه عضو از پنج عضو هیات‌مدیره که توسط سازمان بورس تعیین می‌شود.
وی در ادامه گفت: همچنین در صورت افزایش سرمایه، سهام ممتاز همواره برای حفظ ۵درصد از کل سهام شرکت دارای حق مشارکت است و سرمایه شرکت ۲۰۰میلیارد ریال، منقسم به ۱۹۰میلیون سهم عادی با نام یک هزار ریالی و ۱۰میلیون سهم ممتاز با نام یک هزار ریالی است.
یاد آور می شود بانک ملی ایران 14درصد، سازمان بورس و اوراق بهادار 5درصد، شرکت بورس اوراق بهادر 5درصد، کارگزاران بورس اوراق بهادار شامل 62 کارگزاری 3/18 درصد و سایرین 7/57 درصد از سهام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی را در اختیار دارند.
پایان خوش هفته
از سوی دیگر بازار فرابورس آخرین روز کاری هفته را با رونق معاملات سپری کرد.
در مجموع دیروز بیش از ۲۵ میلیون و ۲۲۴ هزار سهم در بازار دادوستد شد و ارزش کل معاملات با ۸۰ درصد رشد نسبت به معاملات روز سه‌شنبه به رقم ۸۷۷ میلیارد و ۷۳۳ میلیون ریال رسید.
همچنین در این روز نماد معاملاتی ارتباطات سیار با حجم معاملاتی 17 میلیون و 828 هزار سهم، حدود 90 درصد از کل معاملات دیروز را به خود اختصاص داد و به عنوان پرمعامله‌ترین و باارزش‌ترین نماد دیروز شناخته شد. همچنین هر سهم «همراه» در این بازار با دو درصد رشد به قیمت 44 هزار و 404 ریال رسید.
در سوی دیگر بازار دیروز، صف خریدی معادل دو میلیون سهم برای سهام پتروشیمی پردیس تشکیل شد و در پی آن هر سهم «شپدیس» ۳/۸۲ درصد افزایش نرخ را تجربه کرد و در پایان معاملات به قیمت ۲۳ هزار و ۷۱۰ ریال رسید.
در بازار دوم فرابورس نیز روز گذشته صف خریدی برای سهام بانک الکترونیکی آرین و در مقابل صف فروشی برای حق تقدم آن تشکیل شد.
بر این اساس هر سهم «آرین» در بازار دیروز با ۵درصد رشد به قیمت یک هزار و ۷۹۲ ریال معامله شد. همچنین تعداد ۱۸۸ هزار و ۵۰۰ سهم از سهام «آرین» در میان سهامداران فرابورسی دادوستد شد و رقمی معادل ۳۳۷ میلیون ریال روانه بازار کرد.
همچنین ارزش معاملات حق تقدم این بانک نیز در بازار دیروز به رقم 672 میلیون ریال رسید.
بازار اوراق مشارکت نیز روز گذشته را تنها با معاملات گواهی مشارکت نفت سپری کرد، به طوری که تعداد ۶ هزار و ۹۲۰ برگه از اوراق مشارکت نفت به ارزش ۶ میلیارد و ۹۲۰ میلیون ریال خرید و فروش شد.