گروه بورس- افت دنباله دار شاخص و کاهش ارزش سهام در بازار سرمایه، بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری را نیز به میزان قابل توجهی کاهش داد.

هر چند عملکرد تعدادی از صندوق‌ها به دلیل کاهش چشمگیر بازدهی بازار به ۰۱/۲ درصد، بهتر از بورس بود، در همین حال کارشناس مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس با اشاره به عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام طی ماه منتهی به ۱۲ اردیبهشت گفت: صندوق‌ها این دوره را در حالی به پایان رساندند که طی این ماه بیشترین بازده آنها به ۲۴/۱۰ درصد رسید. در این مدت بازدهی متوسط بازار طی این مدت ۰۱/۲ درصد بودو ۲۰ صندوق سرمایه‌گذاری در سهام توانستند بازدهی بالاتر از بازدهی بازار به دست آورند.
ایمان مقدسیان افزود: در بین 4 صندوق سرمایه‌گذاری در سهام با اندازه بزرگ، صندوق سرمایه‌گذاری مهرایرانیان در ماه پیش و صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان در هفته پیش بیشترین بازده‌ها‌ را به دست آوردند.
همچنین در دوره یکساله منتهی به ۱۲ اردیبهشت صندوق سرمایه‌گذاری بورسیران با ۳۵/۱۰۳ درصد بیشترین بازده را به خود اختصاص داده و پس از آن، صندوق‌های سرمایه‌گذاری پویا با ۶۹/۹۶ و گنجینه بهمن با ۴۳/۹۶ درصد بیشترین بازده‌ها را در این دوره یک ساله داشته‌اند.
وی تاکید کرد: تا 12 اردیبهشت ماه بیشترین بازده‌ها به ترتیب متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی، آگاه و سهم آشنا بود. این سه صندوق سرمایه‌گذاری طی مدت فعالیت خود توانسته‌اند به ترتیب 375، 343 و 323 درصد بازدهی کسب کنند.
مقدسیان خاطر نشان کرد: ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا ۱۲ اردیبهشت ماه، بیش از ۱۰ هزار و ۵۲۴ میلیارد ریال بود که حدود ۵ هزار میلیارد ریال از این مقدار متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام است. بیشترین ارزش در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان است. پس از این صندوق، صندوق‌های سرمایه‌گذاری ممتاز و مهر ایرانیان بیشترین ارزش را از آن خود کرده‌اند.
وی با اشاره به تعداد سرمایه‌گذاران صندوق‌ها گفت: تعداد سرمایه‌گذاران حقیقی صندوق‌های سرمایه‌گذاری به بیش از 23 هزار نفر رسیده که در این میان بیشترین تعداد سرمایه‌گذار در صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام با اندازه کوچک در صندوق سرمایه‌گذاری عقیق و در صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام با اندازه بزرگ در صندوق پیشرو حضور دارند.
کارشناس مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس افزود: صندوق سپهر اول نیز با بیش از ۷ هزار سرمایه‌گذار در این هفته با موفقیت پذیره نویسی خود را به اتمام رساند و مجوز فعالیت خود را دریافت کرد.