بازگشت خریداران به‌ رغم افت تاریخی

گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار روز گذشته شاهد برخورد شدید عرضه و تقاضا در بازار سهام بود به گونه‌ای که این برخورد شدید که توام با جمع‌آوری بخش عمده‌ای از صفهای فروش بود به شکسته شدن رکورد افت تاریخی شاخص بورس در یک روز انجامید. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که همچنان نگرانی‌های سیاسی مهم‌ترین دغدغه معامله‌گران بود. این امر سبب شد تا در آغاز معاملات صف‌های فروش در بازار حاکم شود. با این شرایط بازار به‌رغم جمع‌آوری صف‌های فروش سایپا و سرمایه‌گذاری سایپا، سرمایه‌گذاری ملی و سرمایه‌گذاری غدیر همچنان در مدار منفی باقی ماند. اما در ساعت پایانی، بازار به حرکت درآمد. با پاتک سنگین خریداران اکثر صف‌های فروش در بازار جمع‌آوری شد و نماد مخابرات نیز شاهد خرید صف فروش به میزان حجم مبنا بود. این تزریق سنگین نقدینگی به بازار سبب شد تا معامله‌گران شاهد تعادل نسبی در دقایق پایانی بازار باشند. همین تعادل نسبی سبب شد تا امیدواری به بازار بازگشته و از فشار نقدینگی به خصوص بر شرکت‌های سرمایه‌گذاری و صندوق‌های مشترک کاسته شود. انتظار می رود با تعادل نسبی بازار، معامله‌گران در روزهای آینده با فروکش کردن مسائل سیاسی توجه بیشتری را به درون بازار و زمان برگزاری مجامع کنند.

در بازار دیروز، معامله‌گران در گروه مخابرات شاهد اعلام زود هنگام بازگشایی نماد ارتباطات سیار پس از برگزاری مجمع بودند که این بازگشایی به امروز موکول شد.

در گروه تجهیزات، دیروز نماد مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران برای افزایش سرمایه متوقف شد.

در گروه حمل‌ونقل اعلام حضور اپراتور دوم در بندر شهید رجایی، وضعیت تاید واتر را با پیچیدگی بیشتری روبه‌رو کرده است. دیروز مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طبق مصوبه دولت برای بندر شهید رجایی، امپراتور دوم انتخاب می‌شود؛ طبیعی است که اپراتور اول در این مجتمع فعال است و اپراتور دوم در راستای ایجاد رقابت سالم باید آورده شود.

در گروه بانکی رقابت برسر بلوک ۵ درصدی بانک صادرات با توافق خریداران برای تقسیم بلوک به پایان رسید و کنسرسیومی مرکب از سرمایه‌گذاری خوارزمی، گروه بهمن و یک بخش خصوصی بلوک را خریداری کرد.

در گروه پتروشیمی، دیروز پتروشیمی تازه وارد فرابورس، پردیس توانست به صف خرید برسد. دامنه نوسان ۵ درصدی فرابورس و نبود حجم مبنا در این بازار اجازه داده است نمادهای این بازار حرکات راحت‌‌تر و سریع‌تری را نسبت به بازار بورس به نمایش بگذارند. در مجموع بازار دیروز بازاری منفی، اما با فشار قابل ملاحظه خریداران بود. شاخص دیروز با افت ۶۳۵واحدی به زیر مرز ۲۵ هزار واحد بازگشت. ارزش معاملات نیز با سهم ۳/۸ درصدی انتقال یک بلوک بیمه البرز به ۱۴۲ میلیارد تومان رسید. از ۲۱۵ نماد مورد معامله، ۱۷۰ نماد با کاهش قیمت و ۴۳ نماد با رشد ارزش به کار خود پایان دادند.