گروه بورس - هدیه لطفی: با درج نام نماد معاملاتی شرکت شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه، تعداد نمادهای بازار فرابورس به 20 عدد افزایش یافت.

بر اساس این گزارش، شرکت شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه پس از احراز کلیه شرایط پذیرش از روز گذشته و با نماد «ثباغ» در فهرست نرخ های بازار اول فرابورس پذیرفته شد و عنوان بیستمین نماد پذیرش شده را کسب کرد.
یادآور می‌شود نماد مزبور در گروه انبوه‌سازی، املاک و مستغلات قرار دارد.
از سرگیری معاملات بازار دوم
همچنین روز گذشته همزمان با بازگشایی نماد شرکت بانک آرین، بازار دوم فرابورس فعالیت خود را آغاز کرد.
روز گذشته نماد معاملاتی بانک الکترونیکی آرین، پس از برگزاری مجمع عمومی به طور فوق‌العاده که به منظور افزایش سرمایه شرکت تشکیل شده بود، بازگشایی شد.
در این مجمع سرمایه شرکت از 700 میلیارد ریال به دو هزار میلیارد ریال افزایش یافت. همچنین یادآور می‌شود این افزایش سرمایه از محل آورده نقدی صورت گرفته است.
از سوی دیگر نماد آرین در اولین روز معاملاتی خود، شاهد تشکیل صف خریدی معادل سه میلیون سهم بود و در مجموع ۱۷ میلیون و ۳۰۹ هزار سهم این شرکت به ارزش ۲۵ میلیاردو ۵۴۲ میلیون ریال معامله شد. هر سهم «آرین» در بازار دیروز با ۲۷ درصد رشد قیمت به نرخ یک هزار و ۴۷۶ ریال رسید.
یادآور می‌شود بانک آرین دی‌ماه گذشته پذیره نویسی خود را در بازار سوم فرابورس انجام داده بود و به این ترتیب معاملاتش به عنوان نخستین شرکت در بازار دوم فرابورس آغاز شد.

بازار سرخ رنگ!
از سوی دیگر بازار فرابورس نیز به تبعیت از اوضاع نامساعد حاکم بر بورس اوراق بهادار، روز گذشته را در شرایط نامطلوب سپری کرد.
در این روز تمام نمادهای معامله شده در بازار با افت قیمت به کار خود پایان دادند؛ به طوری که تمام 15 نماد معامله شده در بازار اول، رنگ قرمز را در کارنامه خود ثبت کردند.
همچنین نیمی از نمادهای معامله شده در این بازار، شاهد تشکیل صف فروش برای سهام خود بودند که در این راستا می‌توان به تشکیل صف فروش نمادهای روان فن آور، پتروشیمی پردیس، بیمه دی، مرجان کار، کویرتایر، فولاد آلیاژی یزد و لیزینگ ایرانیان اشاره کرد.
همچنین در این روز نمادهای «خفناور»، «شپدیس»، «پکویر»، «ودی» و « کمرجان» هر کدام با 5 درصد افت قیمت، بیشترین کاهش نرخ را تجربه کردند.
در میان گواهی‌های تسهیلات بانک مسکن نیز، گواهی دوره اسفندماه بیشترین کاهش قیمت را شاهد بود، به طوری که هر سهم آن با ۵/۱ درصد افت به قیمت ۵۷۲ هزار و ۱۹۳ ریال رسید. همچنین گواهی های دوره های بهمن، آبان و مهر ماه نیز به ترتیب ۴۳/۱ درصد و ۳۶/۱ درصد و ۱۵/۱ درصد کاهش نرخ یافتند.
در مجموع روز گذشته بیش از 16 میلیون سهم در بازار اول فرابورس دادوستد شد و ارزش کل معاملات این بازار به 310 میلیارد و 716 میلیون ریال رسید که 74 درصد از این رقم به معاملات پتروشیمی پردیس تعلق داشت.
در این روز یک میلیون و ۵۳۱ هزار سهم «شپدیس» به قیمت پایه هر سهم ۲۱ هزار و ۱۷ ریال معامله شد و رقمی معادل ۲۲۱ میلیارد و ۳۲۹ میلیون ریال روانه بازار کرد.
در بازار اوراق مشارکت نیز، یک هزارو 20 برگه اوراق اجاره ماهان، 13 هزار و 120 برگه گواهی سپرده کشاورزی و 44 هزار و 160 برگه اوراق مشارکت نفت به قیمت یک میلیون ریال خریدوفروش شد.


اعلام عملکرد سه ماهه «شپدیس»
از سوی دیگر پتروشیمی پردیس در عملکرد دوره ۳ ماهه منتهی به اسفند ۸۹، مبلغ ۸۸۴ ریال سود برای هر سهم کنار گذاشت.
بر اساس این گزارش، نماد «شپدیس» در دوره 3 ماهه نخست سال مالی، 28 درصد معادل 884 ریال از پیش‌بینی سود سال مالی منتهی به آذر ماه امسال را محقق کرده است. یادآور می‌شود پیش‌بینی سود امسال شرکت با سرمایه یک هزار میلیارد ریالی مبلغ سه هزار و 117 ریال در نظر گرفته شده است.
در همین حال درآمد حاصل از فروش «شپدیس» طی سه ماهه نخست سال از یک هزار و ۳۲۱ میلیارد ریال گذشت که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴۸ درصد افزایش نشان می‌دهد. بر این اساس سود ناخالص ۳ ماهه «شپدیس» نیز رشد ۹۱ درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است.