گروه بورس- هدیه لطفی: بانک سرمایه به‌عنوان هجدهمین نماد معاملاتی در فهرست نرخ‌های بازار اول فرابورس درج شد.

بر اساس این گزارش، بانک سرمایه پس از احراز کلیه شرایط پذیرش، از تاریخ ۶ اردیبهشت‌ماه سال‌جاری و به‌عنوان نخستین بانک با نماد «سمایه» در بازار اول فرابورس درج نام شد.
یاد آور می‌شود این بانک که با سرمایه ای معادل سه هزارو 535 میلیارد ریال، در 10اسفند سال گذشته در فرابورس پذیرش شده بود، در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری و زیر گروه سایر واسطه‌های پولی قرار دارد.
همچنین سرمایه‌گذاری فرهنگیان و شرکت‌های تابعه از سهامداران عمده آن محسوب می‌شوند.
بازار در انتظار سه نماد جدید
همچنین روز گذشته ناظر بازار فرابورس از بازگشایی سه نماد بانک الکترونیکی آرین، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری و عرضه اولیه چوب و کاغذ مازندران در هفته آینده خبر داد. امیر‌هامونی در این باره گفت: تمام مراحل پذیرش بانک الکترونیکی آرین در فرابورس انجام شده و حتی مجوز پذیره‌نویسی این بانک نیز صادر شده است.وی افزود: در صورت تایید سازمان بورس و اوراق بهادار، نماد «آرین» هفته آینده بازگشایی می‌شود.
ناظر بازار فرابورس در ادامه به بازگشایی نماد گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی گردشگری اشاره کرد و افزود: در صورت برطرف شدن مسائل سپرده گذاری، هفته آینده شاهد بازگشایی این نماد نیز خواهیم بود.
هامونی در ادامه اظهار داشت: روز گذشته مراحل سپرده‌گذاری شرکت چوب و کاغذ مازندران نیز در سیستم فرابورس صورت گرفت و چنانچه این سپرده‌گذاری طی روزهای آتی به اتمام برسد، هفته آینده عرضه اولیه سهام این شرکت نیز انجام خواهد شد.


«پردیس» ابری شد
از سوی دیگر روز گذشته نماد معاملاتی پتروشیمی پردیس برای اولین بار پس از ورود به بازار فرابورس، شاهد افت قیمت سهام خود بود. به گزارش خبرنگار ما، نماد معاملاتی «شپدیس» روز گذشته 207 ریال معادل
۹۳ صدم درصد کاهش قیمت را تجربه کرد و به نرخ ۲۲‌هزار و ۱۲۳ ریال رسید. این در حالی است که نماد مزبور تا روز سه‌شنبه گذشته، ۶/۲۷ درصد بازدهی داشته است. همچنین در این روز بیش از ۶ میلیون سهم «شپدیس» به ارزش ۱۳۴ میلیارد و ۱۵۲ میلیون ریال دادوستد شد که به این ترتیب این نماد حدود ۵۰ درصد از کل حجم معاملات دیروز را به خود اختصاص داد و به عنوان پرمعامله‌ترین و با ارزش‌ترین سهم شناخته شد. از سوی دیگر روز گذشته صف فروش سهام روان فن آور همچنان تداوم یافت و در پایان معاملات به ۳۰ هزار سهم رسید.
همچنین به دنبال صف فروش مزبور، هر سهم این شرکت با 83/4 درصد کاهش به قیمت سه هزار و 960 ریال رسید.
در این روز ۱۰ نماد معاملاتی دیگر از جمله بیمه دی، سبحان دارو و مرجان کار و تمام گواهی‌های تسهیلات مسکن با کاهش قیمت به کار خود پایان دادند.
این در حالی است که تنها دو نماد فولاد آلیاژی یزد و کویر تایرشاهد رشد نرخ سهام خود بودند و هر کدام به ترتیب 74/2 درصد و 7/1 درصد افزایش قیمت را تجربه کردند.
بازار پرحجم مشارکت
همچنین روز گذشته بازار اوراق مشارکت فرابورس با رونق چشمگیری روبه‌رو شد.
بر این اساس دیروز ۶ نماد گواهی سپرده سعدی، سپرده بانک کشاورزی، مشارکت ایران شرق، اجاره ماهان، مشارکت توسعه و مشارکت نفت شاهد دادوستد اوراق خود بودند که در مجموع ۱۲۰ میلیارد و ۵۲۲ میلیون ریال روانه بازار کردند.
در این روز گواهی مشارکت نفت با حجم معاملات 85 هزار و 370 گواهی، ارزشی معادل 85 میلیارد و 370 میلیون ریال کسب کرد و عنوان نخست در رده حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. همچنین گواهی‌های مشارکت توسعه، اجاره ماهان و ایران شرق هر کدام به ترتیب با 12‌میلیارد و 275 میلیون ریال، 9 میلیارد و 883 میلیون ریال و 6 میلیارد و 674 میلیون ریال رتبه‌های دوم تا چهارم را کسب کردند. شایان ذکر است در پایان روز کاری گذشته نماد معاملاتی اوراق مشارکت لیزینگ ایران و شرق، به منظور پرداخت سود علی‌الحساب سه‌ماهه متوقف شد.