بورس- مجید اسکندری: دیروز بازار فرابورس با رشد قیمت بیشتر نمادهای خود روز پرباری را پشت سر گذاشت. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، روز گذشته این بازار شاهد معامله عمده بانک قوامین بود که در جریان آن بیش از 300 میلیون سهم این شرکت به ارزش حدود 452 میلیارد ریال دادوستد شد.

از سوی دیگر ارزش معاملات دیگر نمادهای این بازار در روز گذشته به رقم ۲۳۰ میلیارد ریال رسید که بر روی حدود ۳۵ میلیون اوراق بهادار صورت گرفته بود. بررسی آمار معاملات روز گذشته فرابورس، نشان می‌دهد ذوب‌آهن اصفهان توانست با برخورداری از ارزش معاملاتی ۴/۴۹ میلیارد ریالی، بیشترین ارزش معاملات فرابورس را به خود اختصاص دهد. این شرکت همچنین توانست شاهد دادوستد ۱۵ میلیون سهم خود در بازار باشد و به این ترتیب بالاترین حجم معاملات روز گذشته فرابورس نیز به این شرکت اختصاص یافت. پس از ذوب‌آهن اصفهان، قند شیروان، قوچان و بجنورد توانست با معاملات ۲۰ میلیارد ریالی در ردیف باارزش‌ترین نمادهای فرابورس قرار گیرد.
رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات نیز نصیب تامین مواد اولیه فولاد صبانور شد. ارزش معاملات این شرکت روز گذشته بالغ بر 6/9 میلیارد ریال بود.
در همین حال بانک خاورمیانه و صدرا توانستند با حجم معاملات ۸/۵ میلیون سهم و ۴ میلیون سهم، از لحاظ تعداد سهام معامله شده، پس از ذوب آهن قرار گیرند.
از سوی دیگر بیمه میهن با ارزش معاملات یک میلیون ریالی و حجم معاملات 1652 سهمی کمترین حجم و ارزش معاملات فرابورس را دارا شد. بررسی خبرنگار دنیای اقتصاد حاکی از آن است که روز گذشته فولاد صبانور توانست با 5 درصد افزایش قیمت، بیشترین رشد را در بازار به خود نسبت دهد. قند چهارمحال و تدبیرگران فارس و خوزستان نیز به ترتیب با 99/4 درصد و 92/4 درصد افزایش قیمت، رشد بالایی را تجربه کردند. ذوب‌آهن و زرین معدن آسیا نیز توانستند در بازار دیروز به ترتیب 9/4 درصد و 82/4 درصد افزایش قیمت را به ثبت برسانند. از سوی دیگر بیشترین افت در بازار دیروز فرابورس، 18/4 درصد کاهش قیمت بود که نصیب بالاست شد.
بازار فرابورس دیروز شاهد دادوستد ۷۸ نماد بود که در این میان ۴۵ نماد با افزایش قیمت و ۱۴ نماد با کاهش قیمت همراه شدند و ۱۹ نماد نیز بدون تغییر قیمت ماندند.
براساس این گزارش، در بازار ابزارهای نوین مالی که هر برگه آن به ارزش یک میلیون ریال خرید و فروش می شود، بیشترین حجم معاملات را به ترتیب، سه نماد گواهی سپرده انصار با 22هزار و 915 برگه، اجاره امید با 17 هزار و 420 برگه و اجاره سامان با 5100 برگه به خود اختصاص دادند.
گشایش نماد اوراق حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن دی ماه۹۱
دیروز نماد معاملاتی اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن دی ماه سال 1391 با نماد «تسه 91101»، در بازار عادی با محدودیت دامنه نوسان پنج درصدی قیمت گشایش یافت. همچنین هر برگه امتیاز تسهیلات مسکن همچنان با 5 درصد افزایش قیمت در مرز 662 هزار ریال معامله شد.