گروه بورس- هدیه لطفی: فرابورس ایران در حالی اولین روز کاری هفته را با رشد حجم معاملات آغاز کرد که بررسی کارنامه این بازار از ابتدای سال تاکنون نشان‌دهنده عبور ارزش مبادلات آن از مرز 80 هزار میلیارد ریال است. مدیرعامل شرکت فرابورس ایران با اعلام رشد 50درصدی معاملات این بازار نسبت به سال گذشته گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از 80 هزار و 406 میلیارد ریال در بازار های فرابورس داد‌و‌ستد شده است.

امیر هامونی با اعلام این خبر گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۹ میلیارد و ۱۹۹ میلیون اوراق بهادار به ارزش ۸۰ هزار و ۴۰۶ میلیارد ریال در بازار‌های فرابورس معامله شد که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد۵۰ درصدی را نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: تا ابتدای آذر سال گذشته، بالغ بر 12 میلیارد و 59 میلیون اوراق بهادار به ارزش 53 هزار و 685 میلیارد ریال خرید و فروش شد که این حجم نسبت به دوره زمانی سال جاری 59 درصد رشد کرده است.
همچنین طی معاملات دیروز ۶۶ میلیون اوراق به ارزش ۳۵۲ میلیارد ریال در ۷هزار و ۷۳۶ نوبت دادو ستد شد. در این میان حق‌تقدم بانک سرمایه با معامله ۲۵میلیون سهم و ۹/۴ درصد رشد بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادو در نهایت هر سهم آن هزار و ۴۴۱ ریال قیمت خورد. همچنین در این روز بیشترین رشد قیمت با بازگشایی نماد فولاد صبا نور به این شرکت تعلق داشت و با رشد ۵/۷ درصدی هر سهم آن رقم ۲۲هزار و ۵۹۰ریال را در سیستم معاملات ثبت کرد. این در حالی است که بیشترین کاهش نرخ متعلق به حق تقدم بانک دی بود که با کاهش ۶/۴ درصدی قیمت هر سهم آن به ۱۸۴ریال رسید. همچنین روز گذشته، در بازار ابزار نوین مالی نیز اوراق مشارکت نفت فصلی با معامله ۵۰ هزار اوراق بیشترین حجم معاملات را داشت. همچنین ۲۰هزار ۴۲۰برگه اجاره مپنا، ۱۸ هزار و ۱۲۰برگه مشارکت نارنجستان، ۱۴هزار و ۶۱۰ اوراق اجاره ماهان و ۱۳هزار و ۹۲۰برگه گواهی سپرده انصار نیز در این بازار معامله شد. این در حالی است که هر برگه تسهیلات مسکن هم در مرز ۵۸ هزار تومان خرید و فروش شد.
مزایده بلوک صنایع ماشین‌های الکتریکی جوین
افزون بر این، روز گذشته مدیرعامل فرابورس از عرضه ۹/۹۹ درصد از سهام شرکت صنایع ماشین‌های الکتریکی جوین خبرداد و افزود: هر سهم این بلوک به قیمت هزار و ۷۹۲ ریال چهارشنبه ۱۵آذر، روی میز فروش می‌رود.
‌هامونی با اعلام این خبر گفت: سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از سازمان گسترش و نوسازی ایران قصد دارد، 199میلیون و 999 هزارو 995 سهم شرکت صنایع ماشین‌های الکتریکی جوین، که از این تعداد 10میلیون سهم آن ترجیحی است را به قیمت پایه هر سهم هزارو 792ریال چهارشنبه 15آذر در بازار سوم به فروش برساند. وی در خصوص فعالیت این شرکت 200میلیارد ریالی گفت: تولید، مونتاژ و فروش آلات و ادوات و قطعات منفصله انواع ماشین‌های الکتریکی از جمله فعالیت‌های این شرکت است.