گروه بورس- اعظم شریفی: معاملات پرحجم همراه اول، ارزش معاملات دیروز فرابورس را همچنان در محدوده 400 میلیارد ریالی حفظ کرد.

به گزارش خبرنگار ما، همزمان با استراحت قیمتی و توقف نمادهای پیشرو بازار سرمایه دیروز فرابورس نیز معاملات متعادلی را شاهد بود که به مدد معاملات ذوب‌آهن و همراه اول رونق داشت. بر این اساس باوجود کاهش ۵۰ درصدی حجم معاملات فرابورس، ارزش معاملات این بازار در مقایسه با روز دوشنبه بدون تغییر ماند.
بنابر این گزارش، ارزش معاملات بازارهای فرابورس ایران، با جابه‌جایی 74 میلیون اوراق بهادار به 415 میلیارد ریال رسید.
بیشترین حجم معاملات را نیز در بازارهای اول و دوم فرابورس ذوب آهن اصفهان در بازار دوم با جابه‌جایی ۴۱ میلیون و ۷۲۳ هزار سهم و با نرخ ۲ هزار و ۴۴۶ ریالی داشت. این در حالی است که جابه‌جایی ۴/۲ میلیون سهم همراه اول باعث شد تا ارزشی معادل ۱۱۰ میلیارد ریال روانه بازار فرابورس شود.
از سوی دیگر، کمترین حجم معاملات را بیمه میهن در بازار دوم فرابورس با جابه‌جایی 2 هزار سهم و با قیمت پایانی هزار و 176 ریال کسب کرد. در این روز بیشترین افزایش قیمت را هم بیمه دی در بازار اول با افزایش قیمت 9/4 درصد و با قیمت پایانی 2 هزار و 537 ریال در سیستم معاملاتی ثبت کرد. در همین حال ادامه صف فروش «کشرق» موجب شد تا بیشترین کاهش قیمت را صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود در بازار دوم با کاهش قیمت 9/4 درصد و قیمت 3 هزار و 596 ریال از آن خود کند. در همین حال، افرانت با روند متعادل در نوسان مثبت معاملات کم‌حجمی را شاهد بود، اما بیمه دی با وجود خرید و فروش یک میلیون سهمی همچنان با صف خرید به کار خود پایان داد. در این روز، نماد معاملاتی صنایع فولاد آلیاژی یزد برای برگزاری مجمع عمومی عادی فوق‌العاده صاحبان سهام، نماد معاملاتی اوراق مشارکت شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان به منظور پرداخت سود علی‌الحساب سه ماهه و نماد معاملاتی شرکت تامین مواد اولیه صبا نور با توجه به تعدیل با اهمیت در اطلاعات پیش‌بینی‌ برای سال مالی 91 متوقف شد.
گره ابلاغ مصوبه جدید اوراق تسهیلات مسکن
در همین حال فارس در گزارشی به عدم ابلاغ مصوبه اوراق تسهیلات مسکن 20 سال ساخت پرداخته است.
براساس مصوبه هیات مدیره بانک مسکن در ۲۴ مردادماه، عمر ساختمان‌های مشمول تسهیلات خرید واحد‌های مسکونی صرفا از طریق محل اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن به ۲۰ سال از زمان صدور پروانه ساختمان افزایش یافت، اما این مصوبه هنوز به بانک‌ها ابلاغ نشده است.
یک مقام آگاه در خصوص دلیل عدم ابلاغ این مصوبه به بانک‌ها گفت: این مصویه در اداره ارزیابی متوقف شده و در حال بررسی است. به نظر می‌رسد نیاز به زمان بیشتری دارد و در کوتاه‌مدت نمی‌توان آن را عملیاتی کرد. بر‌اساس این گزارش، شاید دلیل تاخیر در مصوبه جلوگیری از افزایش غیرمتعارف و غیرمنطقی قیمت‌ ساختمان‌های 20 ساله از سوی بنگاه‌های املاک است زیرا پیش از این یکی از مسوولان‌ بانک مسکن اعلام کرده بود که بار روانی این خبر برای مشتریان واقعی سنگین است و افرادی که می‌خواهند اقدام به خرید مسکن کنند، بنگاه‌های مسکن قیمت‌ها را چند میلیون تومانی افزایش خواهند داد.
همچنین، این مصوبه به تایید هیات مدیره بانک مسکن رسیده ولی به دلیل عدم ابلاغ آن، هنوز وام مسکن و اوراق تسهیلات مسکن به ساختمان‌های ۱۲ ساله تعلق می‌گیرد.
مدیر‌عامل کارگزاری بانک مسکن پیش از این اعلام کرده بود که با ابلاغ این مصوبه حجم معاملات و به تناسب قیمت این اوراق در فرابورس افزایش خواهد یافت. همچنین در حال حاضر اوراق تسهیلات مسکن در مرز قیمتی 58 و 59 هزار تومان معامله می‌شود.