گروه بورس- مجید اسکندری: دومین روز هفته جاری برای بازار فرابورس ایران، با رشد چشمگیر در حجم و ارزش معاملات همراه بود. بر این اساس، روز گذشته تعداد 108 میلیون و 993 هزار و 884 برگه بهادار به ارزش 471 میلیارد و 614 میلیون ریال در بازارهای فرابورس دادوستد شد.

این افزایش حجم و ارزش معاملات ناشی از معاملات گسترده سهام ذوب‌آهن اصفهان بود. دیروز ذوب‌آهن اصفهان شاهد دادوستد بیش از ۷/۸۰ میلیون سهم خود به ارزش بیش از ۸/۱۸۸ میلیارد ریال بود که این مقدار تاکنون بالاترین میزان حجم و ارزش معاملات در فرابورس بوده است.
دیروز پس از ذوب‌آهن اصفهان، پتروشیمی زاگرس هم با برخورداری از ارزش معاملاتی معادل 3/34 میلیارد ریال و صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود نیز با ارزش معاملاتی به ارزش 4/21 میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات این بازار را به خود اختصاص دادند. افزون بر این، «کشرق» و «شراز» با دادوستد 3/5 میلیون سهم و 5/3 میلیون سهم بالاترین حجم معاملات بازار فرابورس در این روز را به خود اختصاص دادند. از سوی دیگر کمترین ارزش معاملات 5 میلیون ریال بود که به نیرو سرمایه تعلق گرفت. افرانت نیز با دادوستد تنها 1240 سهم کمترین حجم معاملات بازار را به خود نسبت داد. گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد حاکی از آن است؛ روز گذشته هر سهم پالایش نفت تهران با 5 درصد افزایش قیمت به رقم 105 هزار و 531 ریال رسید. همچنین سهام توکاریل و ذوب‌آهن اصفهان به ترتیب با 96/4 درصد و 93/4 درصد افزایش قیمت، بیشترین رشد را در بازار دیروز تجربه کردند.
از سوی دیگر افرانت با ۹۹/۴ درصد کاهش قیمت بیشترین افت را در بازار دیروز به ثبت رساند. از ۸۲ نمادی که روز گذشته در بازارهای فرابورس دادوستد شدند ۳۶ نماد با افزایش قیمت و ۱۷ نماد با کاهش قیمت روبه‌رو شدند. همچنین ۲۹ نماد نیز تغییری را ثبت نکردند. در بازار ابزارهای نوین مالی هم اوراق اجاره و اوراق مشارکت، تغییر قیمت چندانی نیافتند و اوراق تسهیلات مسکن نیز در بازه قیمتی ۵۹۰ هزار ریال دادوستد شدند.
رشد 55 درصدی حجم معاملات فرابورس
در این روز مدیر‌عامل فرابورس ایران از افزایش ۵۵ درصدی حجم معاملات از ابتدای سال خبر داد و گفت: ارزش معاملات فرابورس از رقم ۴۷ هزار میلیارد ریال گذشت.
امیر هامونی با اعلام این خبر افزود: حجم معاملات از ابتدای سال، 14 میلیارد و 542 میلیون و 464 هزار و 45 برگه و مقدار آن در مدت مشابه سال گذشته 9 میلیارد و 354 میلیون و 675 هزار و 108 برگه بوده است که میزان آن 46/55 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
وی در ادامه گفت: ارزش معاملات فرابورس نیز ۳۴/۸ درصد افزایش داشته است، به نحوی که ارزش معاملات از ابتدای سال تاکنون ۴۷۲۹۴ میلیارد و ۴۸۰ میلیون و ۶۶۹ هزار و ۵۵۵ سهم بوده که این مقدار در مدت مشابه سال گذشته ۴۳۶۵۴ میلیارد و ۷۸۹ میلیون و ۵۱۲ هزار و ۱۸۱ ریال بوده است.
مدیرعامل فرابورس با بیان اینکه ارزش معاملات اوراق با درآمد ثابت با رشد 4/112 درصدی، بیشترین افزایش را نسبت به سایر بازارهای فرابورس داشته، افزود: ارزش معاملات بازار اول فرابورس 51/64 درصد کاهش، بازار دوم 32/188 درصد افزایش، بازار سوم 7/15درصد کاهش، بازار پایه 6/35 درصد افزایش، امتیاز تسهیلات مسکن 22/20 درصد افزایش و بازار ابزارهای نوین مالی نیز 05/94 درصد افزایش داشته است.
هامونی در پایان در مورد حجم معاملات بازارهای فرابورس به تفکیک از ابتدای سال تاکنون و مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته، اظهار کرد: حجم معاملات بازار اول فرابورس ۲۸/۲۸ درصد کاهش، بازار دوم ۶۳/۱۲۵درصد افزایش، بازار سوم ۴۱/۵۸درصد افزایش، بازار پایه ۵۲/۱۰۱ درصد افزایش و بازار ابزارهای نوین مالی هم ۰۵/۹۴ درصد افزایش دارند که به تفکیک معاملات اوراق با درآمد ثابت ۵/۱۱۲درصد و امتیاز تسهیلات مسکن ۲۵/۳۸ درصد افزایش داشته است.