فارس- معاون سازمان خصوصی‌سازی با اعلام عرضه اولیه سهام هلدینگ خلیج فارس در ماه آینده گفت: بلوک ۵۳درصدی ذوب‌آهن قطعا عرضه خواهد شد و در صورت فروش منابع حاصل آن به دستگاه‌های طلبکار داده می‌شود. ابوالقاسم شمسی جامخانه در رابطه با آخرین وضعیت واگذاری ۵۳ درصد سهام ذوب‌آهن که با حاشیه‌ها و مصوبه هیات‌ وزیران مبنی بر تخصیص سهام به صندوق فولاد مواجه شده، اظهار داشت: برخلاف باور برخی، سهام این شرکت مشمول اصل ۴۴ به طور مستقیم به دستگاه‌های طلبکار دولت واگذار نشده است. برخی هم در مورد درصد سهام تخصیص داده شده اشتباه کرده‌اند.

وی ادامه داد: درحالی صحبت از تخصیص ۲۰ تا ۲۳ درصد سهام ذوب‌آهن به صندوق فولاد است که سهم دولت از این شرکت حداکثر ۴۰ درصد است، بنابراین این بلوک با همان سبک و سیاق قبلی در فرابورس عرضه می‌شود تا در صورت فروش، بخشی از منابع حاصل به صندوق فولاد و بخشی دیگر به سایر دستگاه‌های طلبکار داده شود.

این مقام مسوول‌ با تاکید بر اینکه به غیر از سهام عدالت هیچ شرکتی بدون عرضه رقابتی به دستگاهی واگذار نمی‌شود و همه شرکت‌های حاضر در جدول یک و دو بعد از قیمت گذاری توسط هیات واگذاری آماده عرضه رقابتی می‌شوند، خاطر‌نشان کرد: برنامه سازمان خصوصی‌سازی عرضه قطعی بلوک مدیریتی ذوب‌آهن است مگر اینکه مسوولان‌ سازمان بورس در مورد صلاحیت متقاضیان این بلوک تصمیم دیگری بگیرند.

شمسی جامخانه با بیان اینکه عرضه بلوک ذوب‌آهن وسایر واگذاری‌های عمده به دلیل ابلاغ نشدن دستور‌العمل مربوط به معاملات عمده توسط سازمان بورس به تاخیر افتاده و قرار بود این دستورالعمل روزهای گذشته ابلاغ شود، ادامه داد: درصورت نبود مشکلی، همان ۵۳ درصد سهام ذوب‌آهن باردیگر در فرابورس عرضه می‌شود تا منابع حاصل از فروش به دستگاه‌های طلبکار داده شود. اما اگر بعد از دوبار عرضه، فروشی صورت نگیرد با تصمیم هیات واگذاری به دستگاه‌های طلبکار داده می‌شود.

وی درباره سرانجام عرضه اولیه سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس توضیح داد: این شرکت بزرگ مشمول اصل ۴۴ آماده درج در بورس است اما رییس سازمان بورس نامه ای در مورد یک ابهام این شرکت به وزیر محترم اقتصاد داده و قرار است در جلسه هیات واگذاری دراین مورد بررسی شود.

شمسی جامخانه در خاتمه گفت: دراین رابطه وزیر اقتصاد نظر مساعدی به واگذاری این شرکت داشته و انتظار می‌رود در آبان درصدی ازسهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در بورس عرضه اولیه شود.